• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koppakking x12xe en kop revisie advies gevraagd

trashmetal

Forumbewoner
Hey allemaal, gisteren tot de conclusie gekomen dat mijn koppakking lek is

met horten en stoten kwam ik tot de 110kmpu

koelvloeistof is vies en stinkt water uit uitlaat en bougie nr 1 zit/zat vol witte aangekoekte meuk :swear

Wordt voor mij eerste keer dat ik dit bij een x12xe ga doen

dus waar moet ik op letten?

wat is de beste koppakking? Elring, febi, victor reinz of ander merk?

aanhaalmomenten kopbouten 25nm 3x60 graden als 8v?

Iemand ervaring met Bossche Motoren Revisie Bv of ander bedrijf omgeving Den Bosch Eindhoven of Tilburg?

wil de kop iigv laten vlakken en afpersen

Alvast bedankt voor de info :thumb

Heb t altijd bij broos revisie bv in breda laten doen ! 2 x , niet te duur ,leveren vakwerk af en klantvriendelijk!

Breda vind ik eigenlijk te ver rijden, maar zal het onthouden

denk dat hier in de omgeving toch ook wel een goed revisiebedrijf te vinden is

Bij Reinz zit er altijd een blaadje bij met in welke volgorde en met welke newtonmeters het vast moet. bv 125nm en dan 90 90 90 45.

De rest heb ik geen ervaring mee.

Ps sommige koppakingen hebben een boven en onderkant.

Zorgen dat je het gereedschap hebt om de ketting af te stellen, en dan vooral het afstelboogje voor de nokkenas sensor ring.

Ketting zou ik ook meteen mee vervangen met tandwielen.

Ketting zit er volgens mij nog niet zo heel lang op

wil eerst de staat er van zien eer dat ik daar een nieuwe voor bestel

dus het is niet alleen markeringen aanhouden en ketting op juiste spanning en gaan?

Markeringen staan niet op de tandwielen of ketting, nokkenassen blokkeer je d.m.v een plaat en de krukas d.m.v een pen.

Dus wat betreft op tijd zetten van de ketting moet het wel lukken als je het goed merkt.

Alleen is er ook speciaal gereedschap om de nokkenas sensor ring op tijd te zetten, deze zit op je inlaat nokkenas tussen het tandwiel en de bout.

In principe als je deze bout vast laat(dus tandwiel aan de nokkenas houdt) kan die niet verdraaien dus kan het zonder gereedschap.

Ga je toch de tandwielen met ketting vervangen, heb je hem wel nodig.

Terug
Naar boven