• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koppeling van airco-compressor repareren. Bijna klaar.

rinus747

Post weleens wat
De koppeling op de compressor doet het niet door draadbreuk in de elektromagneet/spoel. Dat is ook met een multimeter te meten. Een goede spoel is circa 5 Ohm, maar de mijne is 100 kOhm

De stuur electronica is in orde, want als ik een kleine claxon op de stekker plug kan ik deze bedienen met de airco on/off knop. De druk meter/switch zal dus ook wel werken.

Ik heb drie torx bouten gevonden om de hele compressor er uit te halen, maar dan moet ik het systeem opnieuw leeg maken, ... en dan kan ik na de reparatie pas weer testen, na het systeem opnieuw te vullen.....zo blijf je bezig :s

Liefst vervang ik de magneet spoel zonder de hele pomp er uit te halen. Is dat in een Zafira te doen? Wie weet dat?

En wat is de truc om de torx bout op de as los te krijgen. In onbekrachtigde toestand draait het secundair wiel van de koppeling mee, en ik zie geen punten om het tegen te houden. Als ik de elektromagneet kon bekrachtigen had ik ook nog wel een kans, omdat de poly-V riem alles vast houdt, maar dat kan niet omdat de spoel defect is :( ....Hoe krijg ik die bout los?

Wie heeft goede tips?

Vriendelijke groeten

Rinus

Terug
Naar boven