• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koppeling vloeistof verversen

dappie

Post vaak
Hallo,

Ik wou graag de vloeistof van de koppeling verversen om dat naar mijn gevoel het in trappen van het koppelings pedaal best wel zwaar gaat, nu had ik al ff gekeken maar kon geen ontluchtings nippel vinden, is er hier iemand die dit toevallig weet waar dat precies zit ?

Of hier een fotootje van heeft. Alvast bedankt.

Vr,gr, jac.

Is het niet gewoon je druklager die verouderd is? Hoelang zitten ze er al in? Naar mijn weten heeft je vloeistof niet veel mee een zware koppeling te maken. Maar er zijn experts hier die daar meer over weten.

Vaak is dat het gevolg van een vuile/veroeste prise as van de bak.

Verversen kan je proberen, zit een nippel boven op de bak, denk alleen niet dat ie er beter van gaat koppelen.

Cano666, ik denk het druklager ook niet, die gaat alleen geluid maken namate hij ouder word, hou je het pedaal in gedrukt dan ga je hem horen laat je het pedaal los is hij stil, het gaat er om dat de kracht

Die je moet geven, mijn vorige Opel ging veel ligter, vandaar dat ik dacht aan de vloeistof die misschien verouderd is.

Vr,gr, jac.

Opeltj17,

Ik begrijp niet wat de prisas er mee te maken heeft, ontkoppelen doet hij prima, dus de koppelings

Plaat schuift dan goed over de prisas, dit is dus puur vloeistof verplaatsing wat naar 134000km vervuilt

Is lijk mij, of de vloeistof ooit ververst is is voor mij niet na tezien, maar ik zal eerst de vloeistof eens verversen dat zijn de kosten ook niet.

Vr,gr, jac.

Dat is niet zo moeilijk te begrijpen als de prise as vervuilt schuift de plaat moeilijker over de prise as dus koppelt ie zwaarder.

Maar zoals gezegd verversen kan je doen, maar ik denk dat het niet heel veel gaat helpen.

Ik heb horen zeggen hoe zwaarder de motor hoe zwaarder de koppeling gaat. Heb zelf 2.2 16v.

Ik kocht hem met 130.000 op de teller toen ging die al zwaar.

Of dit fabel waar is weet ik niet

Dirkjan

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

@D.J.R. wrote:Ik heb horen zeggen hoe zwaarder de motor hoe zwaarder de koppeling gaat. Heb zelf 2.2 16v.

Ik kocht hem met 130.000 op de teller toen ging die al zwaar.

Of dit fabel waar is weet ik niet

Dirkjan

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fabeltje.. dat zou dan zeggen dat ik een linker been als hercules moet hebben bij m`n v6 ( goed het is een b vectra maar toch)

de kracht die nodig is voor het ontkoppelen hangt van een paar dingen af..

lengte van de diafragma veren op de drukgroep

de (hydraulische)kracht die nodig is om het druklager in beweging te zetten ( bij een kabel koppeling is dit een hefboom)

en de hefboom van je pedaal op de cilinder om vloeistof te pompen naar het druklager

Wou zeggen, mijn Vectra-B 3.0-V6 (koppeling gelijk aan de 2.5-V6) koppelt als een Veertje.

Bij vervanging van deze komt er wel een koppeling in van een 2.6-V6, daar de 2.5-V6 koppeling wat kracht te kort komt om het koppel goed weg te krijgen van de 3 liter.

Laten we zeggen dat het niet hoort dat de bijna nieuwe koppeling slipt bij trekken van een zware aanhanger bij iets te onzorgvuldig koppelen.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Bij versleten koppeling gaat de koppeling meestal zwaarder daar het drukpunt van de diafragma is verschoven.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Okee ik zal eerst de vloeistof verversen en ook gelijk de 4 remmen er bij pakken, en eens kijken wat dat op levert.

Terug
Naar boven