• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koppeling

Stender

Post veel
Sinds de Manta weer rijdbaar is en inmiddels ook weer ingereden, zit ik weer met een probleem dat al zo lang speelt als dat ik de auto heb. Tijdens het optrekken in de eerste versnelling gaat de hele auto trillen. Dat gaat opzich best hard. Als ik de koppeling heel snel op laat komen hetzelfde. Alleen als ik met een slippende koppeling optrek zijn er geen trillingen.

Verder schakelen gaat perfect en het aangrijppunt zit opzich nog laag. Weet iemand waar dit aan kan liggen of is het mijn rijstijl? Met andere auto's heb ik nooit ergens last van.

Klinkt opzich logisch. Ik zal morgen eens proberen om constant in z'n 2 op te trekken.

Trouwens: waar komen die stukjes vandaan?

Als die ingebrand zitten dan duurt het wel even voordat ze er uit zijn gesleten.

Succes, en hopelijk lost het zichzelf snel op!:D

Hmm ik denk dat ik me ga verdiepen in het vervangen van de koppeling, vanavond even proberen hoe hij slipt als ik optrek in de 4 met de handrem erop.

Net getest; optrekken in de 4, zonder gas met handrem, na 5 centimeter op laten komen slaat 'ie af. Sowieso slipt de koppeling niet.

Wat ik trouwens raar vind; als er een onbalans inzit, waarom merk je dat alleen bij het optrekken? Stationair rijden enzo is schokloos.

is een versnellingsbak van een B Manta (5 bak) eigenlijk er zo onder uit te pakken?

ik heb vandaag liggen tobben:cry:cry

gr rick

origineel gepost door mr-turbo

Wie zegt dat er onbalans inzit ? De kopp.plaat "stuitert" op het vliegwiel net zoals een plat steentje op het water.

Zoiets krijg je als de boel niet goed / verkeerd op elkaar is ingesleten.

Dit heeft niet te maken met dat de koppeling niet sterk genoeg (meer) zou zijn

Maar wat zou het euvel dan kunnen zijn? Stuiteren zou ook kunnen.

Maargoed, ik trok de auto net door op een grasveld en tijdens en drift, toen ik het gas losliet (1e versnelling) begon de hele auto weer als een malle te schudden, net zoals bij het optrekken.

Maar incorrect inslijten, zou vervangen betekenen? Of vliegwiel afdraaien?

Terug
Naar boven