• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

krukas verlichten : Doen of niet doen?

Dat minder sterk is al getackeld. Die SDB krukas is nog drie kilo lichter als de 'lichte' versie van GM en meeeeeer dan sterk zat...

Ik heb die lichte as in mijn blok (toevallig) en heb geen problemen met de emissie bij de APK, en hij loopt ook prachtig stationair.

DSC00346.jpg

@Vinci wrote:Ja? Okay, een bewerkte originele as? Zelf gedaan? Dat is een zware versie geweest zo te zien....

Is idd het zware type, maar dat gewicht zit toch in het midden, dus merk je minder van. Had toen geen lichte liggen. Heb het laten doen, krukas weegt 12,7 of 12,8 kg.

Ja, da's waar. Vraag me zowiezo af waarom bij de lichte as die binnen diameter nog op diverse plaatsen gehoond is, lijkt me een dure bewerking... :vertag

Wat me ook opvalt is dat die van SDB geen vertandingen heeft voor de krukas sensor?? :wtf

CRK-1.gif

dat tandrad moet je van je oude krukas overzetten, als je er 1 van sbd neemt iig

of met webers of dta/kms gaan rijden, dan heb je genoeg aan n nokkenas sensor

@Vinci wrote:Ja, da's waar. Vraag me zowiezo af waarom bij de lichte as die binnen diameter nog op diverse plaatsen gehoond is, lijkt me een dure bewerking... :vertag

Wat me ook opvalt is dat die van SDB geen vertandingen heeft voor de krukas sensor?? :wtf

CRK-1.gif

Volgens mij is die lichte krukas zo gegoten, maar weet ik niet zeker.

Tandkrans moet je altijd over zette, SBD levert volgens mij wel een multiriemkrukaspoulie met een 60-2 vertanding erop, maar dat past bijv al niet in een corsa. SBD krukas zelf is wel sterker waarschijnlijk als een originele, maar dat heb je niet zomaar nodig, en hij kost een vermogen dusja.......

Volgens Steve van SDB motorsport is een originele as 'bombproof' en heeft hij er zelfs bij motoren die zonder olie kwamen te staan en de drijfstangen door het blok naar buiten waren gekomen nog NOOIT eentje gebroken gezien...

Hoe sterk wil je het hebben dan??? :hmmz

Ik denk dat die lichte as van hun gewoon alleen lichter is en uiteraard perfect uitgebalanceerd. Hij ziet er ook gewoon erg gelikt uit, maar of hij echt sterker is vraag ik me af hoor....

Terug
Naar boven