• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Lambda sonde doet niets

origineel gepost door mrmonkey

origineel gepost door SaabBrinky

Een lekkage voor de lambda sonde doet hele rare dingen. Er komt dan zuurstof bij het mengsel, waardoor de readings die aan de ECU worden doorgegeven niet meer kloppen. ECU probeert weer bij te regelen... afijn - je snapt em wel.

en dat was dus het probleem bij mij :thumbup

valse lucht tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk

dan zou lambda max. 0,1V oid aan moeten geven ivm arm mengsel (wat dan ook klopt)

defecte sonde geefst vaste spanning af tussen 0,3 en 0,5V.

He,

misschien heeft het er niks mee te maken, maar staat je ecu wel op de europese stand? Bij een motronic 2.5 kun je door pin 20 aan massa te leggen namelijk de emissieregeling uitschakelen, de ecu leest dan de lambdasonde niet af en gaat in open-loop rijden, in feite stap je dan van C20xe (euro-1 of 2 dacht ik) naar 20xe specificatie (pre- euronorm). Alle motronic 2.5's kunnen dit, dit is waarschijnlijk ook waar yves475 het over heeft, je hebt dan in feite geen lambdasonde nodig. Deze optie werd standaard aan gezet voor auto's voor bijvoorbeeld afrika werden gemaakt, deze hadden ook geen kat maar een vervangende middendemper. Let op als je nog wel een kat hebt, deze kun je dus best wel eens om zeep helpen als je dit toepast.

EDIT: waar ik nu ook aan denk m.b.t. dit verhaaltje trouwens, als je pin 20 aan massa legt kun je op je lmm dan ook de CO-waarde afstellen. Er zit een stelschroef afgedopt op de lmm, deze zit bovenop achter een klein rond plaatje, deze kun je er met een schroevendraaier uit wippen, vervolgens kun je daarachter met de schroevendaaier je CO verstellen. :thumbup

Al het boven genoemde is al geprobeerd op uitzondering van de massa aan pin 20 leggen. Maar zo ver wil ik niet gaan aangezien het zo ook moet werken. Zal de kop er eens af trekken over 2 weken en die reviseren, kop is toch gescheurd dus kan ik die gelijk ff laten fixen.

Terug
Naar boven