• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

led led led !

sjaak trekhaak

Post weinig
ik ben sinds een maandje in bezit van een mooie opel astra F stasion , ik wil hem zelf wat veranderen kwa style , niet drastisch met bumpers enzo maar wel wat subtiele dingetjes, ik ben zelf nu al bezig geweest met de interieur verlichting , ik heb hier ledlampjes in gedaan, hier op het forum ben ik ook tegeggekomen dat dit ook mogelijk is met de tellerplaten enzo, ik ben aan het zoeken geweest en kwam deze website tegen : klikerdeklik

ik weet niet of dit wat is en andere mensen hier ervaring mee hebben ?

ook had ik nog de vraag of iemand mischien nog andere dingen weet die ik kan vervangen door led :hmmz

en mischien wat subtiele ideetjes om me auto netjes maar toch gaaf te maken :vertag

grts sjaak trekhaak

hier nog wat fototjes van me astra

1147467166_6_7snz.jpeg

1147467320_6_ct0E.jpeg

1147467338_6_S6hp.jpeg

je kan je mistlichten veranderen .

je kan je stadslichten veranderen.

je dashbordkastje licht.

kofferbak verlichting.

en toevallig heb ik ze allemaal :angel liggen.

je kan zelf je gootlicht in led veranderen dat ga ik van de week proberen. (kwa licht opbrengst)

de stadslicht in led geeft minder licht dan halogeen maar staat wel mooier in combinatie met xenon

mvg krasy

je dashbordkastje licht.

kofferbak verlichting.

je kan zelf je gootlicht in led veranderen dat ga ik van de week proberen. (kwa licht opbrengst)

de stadslicht in led geeft minder licht dan halogeen maar staat wel mooier in combinatie met xenon

mvg krasy

origineel gepost door krasy

je dashbordkastje licht.

kofferbak verlichting.

mvg krasy

kofferbak heb ik ook gedaan , haha was ik vergeten erbij te vermelden , watvoor soort lampjes moetten er in de mistlichten dan dit is h1 toch ? of bedoel je achter ?

en stadslicht zijn steeklampjes ? die zijn er toch ook wel in supper felle ledjes ?

ik ben wel benieuwd hoe het led grootlicht eruit ziet !:o en in combinatie met xenon ? er zit moet toch bi xenon in een astra ?

je dashbordkastje licht.

kofferbak verlichting.

mvg krasy

kofferbak heb ik ook gedaan , haha was ik vergeten erbij te vermelden , watvoor soort lampjes moetten er in de mistlichten dan dit is h1 toch ? of bedoel je achter ?

en stadslicht zijn steeklampjes ? die zijn er toch ook wel in supper felle ledjes ?

ik ben wel benieuwd hoe het led grootlicht eruit ziet !:o en in combinatie met xenon ? er zit moet toch bi xenon in een astra ?

in een astra g wat ik heb dus zit een h7 in de standaard unit als dimlicht(xenon).

in me grootlicht zit hb3 fitting. stads licht is T10,

en in me mistlicht zit h3

achter in de mischlicht ziten van die bolletjes ben even de maat vergeten .

zelfde als in de kenteken verlichting :) die heb ik ook in het led veranderd.

in een astra g wat ik heb dus zit een h7 in de standaard unit als dimlicht(xenon).

ooh oke ja ik dacht al , hebje de lampjes veel moetten aanpassen vanwege het "minder stroom verbruik" ?

ooh oke ja ik dacht al , hebje de lampjes veel moetten aanpassen vanwege het "minder stroom verbruik" ?

origineel gepost door nexus6

aansteker lampje kan je ook veranderen :)

true , als het goed is zit die ook in het setje op de website die ik in me 1e bericht heb staan , ik moet alles nog navragen wand er zijn ook meer kleuren mogelijk aleen ik weet nog niet of ik blouw pak of wit , iemand suggesties ?:hmmz

origineel gepost door nexus6

aansteker lampje kan je ook veranderen :)

true , als het goed is zit die ook in het setje op de website die ik in me 1e bericht heb staan , ik moet alles nog navragen wand er zijn ook meer kleuren mogelijk aleen ik weet nog niet of ik blouw pak of wit , iemand suggesties ?:hmmz

neej niets hoeven aan te passen. alleen de rem-licht en dimlicht gaat via de boordcomputer bij mij de rest kan ik vrij wisselen.

en ja de knipperlichten die gaan sneller knipperen maar daar kan je dat zwarte ding(transformator?) voor veranderen dan doet die het ook gewoon met led .

je heb een u2u

neej niets hoeven aan te passen. alleen de rem-licht en dimlicht gaat via de boordcomputer bij mij de rest kan ik vrij wisselen.

en ja de knipperlichten die gaan sneller knipperen maar daar kan je dat zwarte ding(transformator?) voor veranderen dan doet die het ook gewoon met led .

je heb een u2u

de meeste gebruiken toch bij voorkeur blauw licht ,is eigenlijk best wel het mooist :)

en je astra is ook blauw dus das helemaal mooi :)

de meeste gebruiken toch bij voorkeur blauw licht ,is eigenlijk best wel het mooist :)

en je astra is ook blauw dus das helemaal mooi :)

Heb ik in mijn Kadett zelf gefixt.

Alles in mijn dash is LED, en ook mijn binnenverlichting en kofferbak verlichting...

OzKfy.jpg

En inderdaad is blauw erg mooi!king:

Was niet makkelijk, in de tellerbak bedoel ik dan voornamelijk, omdat sommige lampjes een minimaal vermogen moeten hebben. En door het lage verbruik van ledjes kun je wel eens last krijgen van lampjes die altijd een beetje zwak blijven branden. Maar goed, dat was bij mij het geval en ik heb het goed kunnen oplossen door er een weerstandje over heen te zetten die het vermogen nabootst van het gloeilampje.

Groot licht kun je zowieso vergeten. Zelfs als je voor een lekker vies ijskoud tintje gaat en heel wat leds bij mekaar uit de hoge pet zou trekken. Ik calibreer elke dag camera's voor mijn beroep en dat doe ik in een kamer met gecalibreerd licht. Om dat te doen heb ik een licht meter, daar kan ik luminantie en kleurtemperatuur mee meten. Als ik een printplaat pak van 8x15cm (!!) vol met high brightness 5mm leds in witte tint van 4000 Kelvin dan krijg ik 650 lumen op een meter afstand. Uit een groot licht in een auto komt grofweg 3000 lumens. Wil je dit met leds benaderen moet je zo ongeveer je hele voorkant van je auto gaan behangen met leds. Nu zijn er wel wat krachtigere leds in de tussentijd, maar die zijn extreem duur en halen het er nog niet bij... Kortom, zet het idee maar even uit je hoofd nog....

Ik ben bij verschillende led seminaars geweest van onder andere Philips en kan je aanraden eens naar het aantal lumens per watt te kijken. Dit getal is namelijk HET ding wat bepaald hoeveel licht een lamp opbrengt. De prestaties van een LED zullen je in dit opzicht tegen vallen. En ordinaire gloeilamp met een goede reflector geeft MEER licht opbrengst dan een led met het zelfde vermogen! Ik hoor je denken:"Maar leds zijn toch zuinig en blijven altijd koud??" Dat is dus niet waar! Ja, zo'n 5mm ledje waar in een zeer nauwe bundel best redelijke luminantie bij wordt behaald verbruikt niet zo veel en blijft koud. Het verschil is gewoon dat een gloeilamp rondom licht geeft, 360 graden afstraling dus. Weer een bewijs dat de overheid impulsief reageert op wat iemand (met marketing motivaties) maar hard roept, en de gloeilamp gaat verbieden... domdomdom....

Je zal wel denken:"Wat is dan nog het voordeel van leds??" Levensduur en stootvastheid! Ze gaan erg lang mee en zijn robuust. Ongeveer 10.000 uur op 90% opbrengst en na 50.000 uur is de opbrengst onder de 20-30% gekomen en zijn ze wel op te noemen...

Succes!

Heb ik in mijn Kadett zelf gefixt.

Alles in mijn dash is LED, en ook mijn binnenverlichting en kofferbak verlichting...

OzKfy.jpg

En inderdaad is blauw erg mooi!king:

Was niet makkelijk, in de tellerbak bedoel ik dan voornamelijk, omdat sommige lampjes een minimaal vermogen moeten hebben. En door het lage verbruik van ledjes kun je wel eens last krijgen van lampjes die altijd een beetje zwak blijven branden. Maar goed, dat was bij mij het geval en ik heb het goed kunnen oplossen door er een weerstandje over heen te zetten die het vermogen nabootst van het gloeilampje.

Groot licht kun je zowieso vergeten. Zelfs als je voor een lekker vies ijskoud tintje gaat en heel wat leds bij mekaar uit de hoge pet zou trekken. Ik calibreer elke dag camera's voor mijn beroep en dat doe ik in een kamer met gecalibreerd licht. Om dat te doen heb ik een licht meter, daar kan ik luminantie en kleurtemperatuur mee meten. Als ik een printplaat pak van 8x15cm (!!) vol met high brightness 5mm leds in witte tint van 4000 Kelvin dan krijg ik 650 lumen op een meter afstand. Uit een groot licht in een auto komt grofweg 3000 lumens. Wil je dit met leds benaderen moet je zo ongeveer je hele voorkant van je auto gaan behangen met leds. Nu zijn er wel wat krachtigere leds in de tussentijd, maar die zijn extreem duur en halen het er nog niet bij... Kortom, zet het idee maar even uit je hoofd nog....

Ik ben bij verschillende led seminaars geweest van onder andere Philips en kan je aanraden eens naar het aantal lumens per watt te kijken. Dit getal is namelijk HET ding wat bepaald hoeveel licht een lamp opbrengt. De prestaties van een LED zullen je in dit opzicht tegen vallen. En ordinaire gloeilamp met een goede reflector geeft MEER licht opbrengst dan een led met het zelfde vermogen! Ik hoor je denken:"Maar leds zijn toch zuinig en blijven altijd koud??" Dat is dus niet waar! Ja, zo'n 5mm ledje waar in een zeer nauwe bundel best redelijke luminantie bij wordt behaald verbruikt niet zo veel en blijft koud. Het verschil is gewoon dat een gloeilamp rondom licht geeft, 360 graden afstraling dus. Weer een bewijs dat de overheid impulsief reageert op wat iemand (met marketing motivaties) maar hard roept, en de gloeilamp gaat verbieden... domdomdom....

Je zal wel denken:"Wat is dan nog het voordeel van leds??" Levensduur en stootvastheid! Ze gaan erg lang mee en zijn robuust. Ongeveer 10.000 uur op 90% opbrengst en na 50.000 uur is de opbrengst onder de 20-30% gekomen en zijn ze wel op te noemen...

Succes!

groot licht kan niet met LED,

meende dat lexus of zo de enige en de eerste is die het voor elkaar heeft gekregen met een speciale koplamp met LED's een goed lichtbeeld te krijgen.

Ik heb het in mijn mistlichten zitten, en de lichtopbrengst is vele malen minder. Maar staat wel erg mooi king:

Verder heb ik de hele achterlichtunit in LED's, alleen Remlicht/gewoon licht raad ik ook af. Gewoonweg te weinig lichtopbrengst, zeker als je er iets schuiner op kijkt omdat ze dus niet in die reflectoren schijnen, wat vinci dus ook feitelijk zegt.

Terug
Naar boven