origineel gepost door Powercorsa
Meet maar eens voor de grap een led door, je ohm meter zal op 1 . (bij een digitale) blijven staan.
Een led heeft geen geleidend (ohms) vermogen.
Klopt helemaal ! Maar een led verbruikt wel spanning als er er een spanning opzit. Iets wat een spanning opneemt en een stroom verbruikt heeft een w..rst.nd ?
1K ja ik weet ook niet bij welke waarde de computer reageert, alleen als je een lage weerstand pakt bijv. jou 30 ohm heb je een verbruik van ~ 5w. Dat wordt best warm.
Je vergeet wel dat er al 10 tallen leds inzitten die ook vermogen vragen :vertag
Het nadeel van een weerstand er tussen zetten (in serie) is dat je de stroom gaat bepalen, dit kan je led slopen (te hoge stroom mogelijk 0.4A (bij 30 Ohm) of de led gaat heel zwak branden (omdat de weerstand alle spanning gebruikt).
Dit is echter wel hoe de BC werkt. Die meet geen weerstand maar stroom. En weer vergeet je wel dat er al 10 tallen leds inzitten die ook vermogen vragen.
Als je de led parallel zet heb je toch dat het verbruik omhoog gaat maar niet dat je de karakteristiek van de led aanpast.
De vervangingsweerstand is een leuk principe maar gaat niet op 1/oneindig + 1/1000 = 1/1.0001000 = 0.999999 kOhm.
2 weerstanden parrallel => spanning gelijk / stroom wordt gedeeld
2 weerstanden in serie => spanning gedeeld / stroom gelijk
Als die units nu 20 ohm zijn, en je gaat daar 1 K overheen zetten.. dan houdt je dus 0.05 & 0.0001 = 0.051 => 1/ 0.051 = 19.xx ohm
Oftwel.. in jou verhaaltje wordt de de weerstand zowiezo minder dan ie al was.
En ja ik ken de formule (ik heb electro gedaan)
:thumbup Fijn een collega erbij ? Wat voor werk doe je trouwens en waar ben je in afgestudeerd ?
Ik zit in de zwakstroom - Beveiligings & telecom technicus.
Geen dikke kabels voor mij :angel
Het is niet persoonlijk hoor
I know
Gr. Arjan