• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Lichtschakelunit

simpel zat, haal de zekering kast los.

deksel aan achterzijde los.

zoek aan de achterzijde de plaats van het relais op

dan zitten op de 2 grote pinnen van het origineel opel relais een rode en en een andere kleur / of geen kabel, die met de andere kleur een kabel aan solderen, en naar voren trekken...

mocht er geen 2e kabel bij het relais zitten, deze erin maken (ongeisoleerde amp past ook wel)

meer is het niet....

Willem

Snap het niet, wat is de draadmarkering aan de achterzijde van het relais dan, moet wel weten welke draad waarheen moet. Als ik dat weet kan ik ermee aan de slag.

simpel zat, haal de zekering kast los.

deksel aan achterzijde los.

zoek aan de achterzijde de plaats van het relais op

dan zitten op de 2 grote pinnen van het origineel opel relais een rode en en een andere kleur / of geen kabel, die met de andere kleur een kabel aan solderen, en naar voren trekken...

mocht er geen 2e kabel bij het relais zitten, deze erin maken (ongeisoleerde amp past ook wel)

meer is het niet....

Willem

oke, dan ga ik er ook vanuit dat de zekering ook is voorbereid. hoef dan enkel de + naar de mistlampen. Bedankt!

oke, dan ga ik er ook vanuit dat de zekering ook is voorbereid. hoef dan enkel de + naar de mistlampen. Bedankt!

je kan even kijken of deze apart afgezekert is, anders is het een zekeringetje plaatsen (15a dacht ik) en klaar

je kan even kijken of deze apart afgezekert is, anders is het een zekeringetje plaatsen (15a dacht ik) en klaar

Klopt dit is 15, had het al opgezocht. Sorry voor de onduidelijkheid maar ik werd in de war gebracht met de relais op de kabelset. Nu alles er al ligt is het dur vrij simpel. Kwestie van 1x de rode draad doortrekken en misschien ook de zwarte naar de massa terug.

massa kan je bij de lampen zelf wel op een massapunt zetten (achter de koplamp links zit een massa punt dacht ik (heb laatst een G gesloopt).

> Wil je het origineel doen:

- dan moet massa bruin zijn,

- en mistlampen draad vanaf Relais naar de lampen Zwart

- zwart draadje vanaf relais naar pin 11 op de teller

Wilem

Klopt dit is 15, had het al opgezocht. Sorry voor de onduidelijkheid maar ik werd in de war gebracht met de relais op de kabelset. Nu alles er al ligt is het dur vrij simpel. Kwestie van 1x de rode draad doortrekken en misschien ook de zwarte naar de massa terug.

ja ik heb ze iets langer doorgetrokken naar de voorpoot toe waar ook een punt zat, kon daar makkelijker bij. Toch nog 1 vraag, ik moest met de kabelset de rode draad aansluiten naar het standslicht. Die heb ik bij de koplamp gepakt. Die gaat dadelijk vervallen. IS het nu zo dat dit in het relais in combinatie met de lichtschakelaar al zit verwerkt of moet ik dit zelf ook nog aanpassen. Of krijgt de mistlamp dadelijk op zichzelf al stroom op het relais?

massa kan je bij de lampen zelf wel op een massapunt zetten (achter de koplamp links zit een massa punt dacht ik (heb laatst een G gesloopt).

Wilem

@wim-v6 wrote:massa kan je bij de lampen zelf wel op een massapunt zetten (achter de koplamp links zit een massa punt dacht ik (heb laatst een G gesloopt).

Wilem

Ga er vanuit dat bruin er al zit, Pin 11 zit er al. Heb ooit de tellerbak eraf gehad om dat op te zoeken. Ik neem rood naar de mistlampen +. Dit zit er al gedeeltelijk in dus dat houdt ik maar aan.

ja ik heb ze iets langer doorgetrokken naar de voorpoot toe waar ook een punt zat, kon daar makkelijker bij. Toch nog 1 vraag, ik moest met de kabelset de rode draad aansluiten naar het standslicht. Die heb ik bij de koplamp gepakt. Die gaat dadelijk vervallen. IS het nu zo dat dit in het relais in combinatie met de lichtschakelaar al zit verwerkt of moet ik dit zelf ook nog aanpassen. Of krijgt de mistlamp dadelijk op zichzelf al stroom op het relais?

@wim-v6 wrote:massa kan je bij de lampen zelf wel op een massapunt zetten (achter de koplamp links zit een massa punt dacht ik (heb laatst een G gesloopt).

Wilem

Ga er vanuit dat bruin er al zit, Pin 11 zit er al. Heb ooit de tellerbak eraf gehad om dat op te zoeken. Ik neem rood naar de mistlampen +. Dit zit er al gedeeltelijk in dus dat houdt ik maar aan.

Stadslicht heeft ie niks mee te maken Thereaper.

als ie de mistlampen aansluit via de Multitimer hoeft ie niks met de stadslichten te doen.

Willem

Ik ben zojuist bezig geweest met het aansluiten van mistlampen voor op mijn astra g '00 saloon en heb de kabels in de bumper zitten maar bij de zekeringkast en lichtschakel unit was helemaal NIETS voorbereid, er was geen schoentje in de connector van de lichtschakelaar met een kabeltje naar de multitimer, geen voeding met zekering naar de relais en geen schakel + naar de tellerbak en de kabels in de bumper. Ook had mijn tellerbak geen pinnen leeg zoals pin 11 dus heb die zelf van de sloop gehaald en er in gezet net als bij de multitimer die op de plek van de mistlampen voor ook leeg was.

Ik had dus een pech gevalletje, wou het even melden dat het niet altijd zo makkelijk en dat het niet 100% vanzelfsprekend is dat alles voorbereid is ;)

Stadslicht heeft ie niks mee te maken Thereaper.

als ie de mistlampen aansluit via de Multitimer hoeft ie niks met de stadslichten te doen.

Willem

Terug
Naar boven