• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Lince Zafira A 2.2 uit 2001

Lince

Post weinig
Op 1 juli 2011 een Zafira A gekocht bij De Groot in Soesterberg, Donderdag 7 juli kon ik hem afhalen.

Zo zag hij eruit, toen ik hem ophaalde bij de dealer.

Opel-Zafira-01.jpg

Opel-Zafira-04.jpg

Opel-Zafira-08.jpg

Eerst de auto aangekomen in Dordrecht:

07072011803.jpg

En hier de achterkant. Visje en Zafira en motoraanduiding heb ik al erafgepeuterd, lijmlaag zit hier er nog op.

07072011804.jpg

Lastig te zien, maar linksonderin aardig wat swirls erin zitten:

07072011802.jpg

Motorruimte mag hier wel ff schoongemaakt worden.

07072011800.jpg

En zo is ie geworden.

08072011805.jpg

Volgende artikelen ga ik gebruiken om de Zafira weer wat kleur te krijgen.

06062011642.jpg

Carclean2.jpg

Heey, prima wagen. Ik heb zelf ook een A met een 2.2 het is echt een beest van een auto.

Net uit Frankrijk vandaag gekomen deze auto gaat gewoon vertikaal de berg op! :thumbup :thumbup

Heey, prima wagen. Ik heb zelf ook een A met een 2.2 het is echt een beest van een auto.

Net uit Frankrijk vandaag gekomen deze auto gaat gewoon vertikaal de berg op! :thumbup :thumbup

Laatste puntjes worden op de i gezet;

Dinsdag wordt het geblindeerd

Woensdag uitlijnen

Donderdag wordt spoel van de aircopomp vervangen en condensor vervangen

Mistlampen heb ik al binnen, dus die moet ik nog erop zetten.

Blijft niet veel meer over van mijn lijstje :D

Moet nog even achteraan gaan, van mn thermostaat, die is nog niet goed. Wil heb ff goed krijgen.

Laatste puntjes worden op de i gezet;

Dinsdag wordt het geblindeerd

Woensdag uitlijnen

Donderdag wordt spoel van de aircopomp vervangen en condensor vervangen

Mistlampen heb ik al binnen, dus die moet ik nog erop zetten.

Blijft niet veel meer over van mijn lijstje :D

Moet nog even achteraan gaan, van mn thermostaat, die is nog niet goed. Wil heb ff goed krijgen.

Vandaag ook mijn auto laten blinderen;

Voorzijruiten zijn met 65% folie gedaan, de achterruiten met 20% folie.

Blindeer1.jpg

Hier is het nog een groot verschil, er zit nog niks op mn voorzijruit.

Blindeer2.jpg

Zo ziet het er nu uit.

Blindeer3.jpg

Hier lijkt de achterzijruiten heel donker, maar in het echt, kan je gewoon nog door de auto kijken. Door de reflectie zie je op foto niet meer. En ook nog door donkere achtergrond (hekken) lijkt het nu extreem donker.

Blindeer4.jpg

Zo ziet het er van binnen uit:

De zijruiten zijn normaal al iets donkerder als de voorruit. Nu is dit genomen van de binnenkant.

Hier de voorruit vergeleken met de voorzijruit

Blindeer5.jpg

Hier de voorzijruit vergeleken met de achterzijruit;

Blindeer6.jpg

Hier zicht naar achteren met 20% doorlaatbare folie:

Blindeer7.jpg

Vandaag ook mijn auto laten blinderen;

Voorzijruiten zijn met 65% folie gedaan, de achterruiten met 20% folie.

Blindeer1.jpg

Hier is het nog een groot verschil, er zit nog niks op mn voorzijruit.

Blindeer2.jpg

Zo ziet het er nu uit.

Blindeer3.jpg

Hier lijkt de achterzijruiten heel donker, maar in het echt, kan je gewoon nog door de auto kijken. Door de reflectie zie je op foto niet meer. En ook nog door donkere achtergrond (hekken) lijkt het nu extreem donker.

Blindeer4.jpg

Zo ziet het er van binnen uit:

De zijruiten zijn normaal al iets donkerder als de voorruit. Nu is dit genomen van de binnenkant.

Hier de voorruit vergeleken met de voorzijruit

Blindeer5.jpg

Hier de voorzijruit vergeleken met de achterzijruit;

Blindeer6.jpg

Hier zicht naar achteren met 20% doorlaatbare folie:

Blindeer7.jpg

EHm....afgelopen zaterdag bij Carclean geweest, daar hadden ze een meeting.

De 1e 200 bezoekers kregen een goodiebag...

Dit was hem dus....lekker GRATIS!!!

Poets5.jpg

En vandaag kreeg ik deze binnen met de post....

Poets6.jpg

Kleine flesjes ga ik meenemen voor in de auto :P

Ben voorlopig ff genezen voor een paar weken :P

Vandaag ook mn auto uitgelijnd, die rijdt dus weer redelijk recht. Trekt nog een beetje naar links, over paar weken nieuwe velgen en banden, dan moet het allemaal goed zijn. Was ook al vantevoren gezegd, dat mn banden er niet best uit zagen.

Overigens....volgens mij is mn spaarvarken best wel leeg nu :(

EHm....afgelopen zaterdag bij Carclean geweest, daar hadden ze een meeting.

De 1e 200 bezoekers kregen een goodiebag...

Dit was hem dus....lekker GRATIS!!!

Poets5.jpg

En vandaag kreeg ik deze binnen met de post....

Poets6.jpg

Kleine flesjes ga ik meenemen voor in de auto :P

Ben voorlopig ff genezen voor een paar weken :P

Vandaag ook mn auto uitgelijnd, die rijdt dus weer redelijk recht. Trekt nog een beetje naar links, over paar weken nieuwe velgen en banden, dan moet het allemaal goed zijn. Was ook al vantevoren gezegd, dat mn banden er niet best uit zagen.

Overigens....volgens mij is mn spaarvarken best wel leeg nu :(

Checklist:

1. Mistlamp zit vocht in

2. Barst in achterlicht (komt goed uit, gaat toch nieuwe witte in) DONE

3. Parkeersensoren, kijken of dat gaat lukken

4. Blinderen DONE

5. Stuur staat niet recht, dus moet nog uitgelijnd worden DONE

6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.

7A. Moet 4 nieuwe banden hebben

7B. Nieuwe velgen

8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.

9. En ik ga een grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE

Inspectie stond ook in het scherm. Kan ik dat zelf wissen overigens?? Of moet garage dat doen? DONE

10A. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE

10B. Waarschijnlijk opnieuw synchroniseren. Is dat zelf te doen?? DONE

11. Detailbeurt DONE

12. Airco doet het niet / wordt niet koud.

13. Motorkapkabel vervangen. DONE

Checklist:

1. Mistlamp zit vocht in

2. Barst in achterlicht (komt goed uit, gaat toch nieuwe witte in) DONE

3. Parkeersensoren, kijken of dat gaat lukken

4. Blinderen DONE

5. Stuur staat niet recht, dus moet nog uitgelijnd worden DONE

6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.

7A. Moet 4 nieuwe banden hebben

7B. Nieuwe velgen

8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.

9. En ik ga een grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE

Inspectie stond ook in het scherm. Kan ik dat zelf wissen overigens?? Of moet garage dat doen? DONE

10A. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE

10B. Waarschijnlijk opnieuw synchroniseren. Is dat zelf te doen?? DONE

11. Detailbeurt DONE

12. Airco doet het niet / wordt niet koud.

13. Motorkapkabel vervangen. DONE

Volgende punten reeds behandeld; Sleutel gesynchroniseerd na batterij vervangen. Hij doet het weer. Voor de mensen die het niet weten; deuren dicht en sleutel in contact draaien (niet starten) en knopje ingedrukt houden. Klaar

Ander punt was knipperlichthendel weer gangbaar maken:

Heb wat foto's geschoten:

2 schroeven verwijderen achter het stuur; links en rechts zit er 1. Dan kan je bovenbedekking eraf halen

Knipper1.jpg

Bovenop zitten nog 2 schroefjes,die draai je los en 1 schroef onderzijde, dan heb je wat meer ruimte.

Knipper2.jpg

Knipper3.jpg

Knipperunit eruithalen door 2 lipjes in te drukken, boven en onderzijde:

Knipper4.jpg

Waar de hendel in valt, zit in een kastje, die ook los klikken.

Knipper5.jpg

Het witte palletje, daar zit een veer in, die heb ik wat verder van elkaar getrokken, zodat ie wat strakker staat.

Knipper6.jpg

1. Thermostaat vervangen. Ik ging naar de dealer toe, magazijnman keek me raar aan. Hij had nog nooit een thermostaat verkocht voor een Astra/Zafira. Was ook niet op voorraad, ook niet bij dichtsbijzijnde dealers. Dus heb maar een thermostaat bij de autohandel gehaald. Kostte me 10 euro :D

Oude thermostaat heeft zeker zijn tijd gehad. Rubbers van oude thermostaat dwarrelt wel ergens in mn systeem nu...maar goed.

Had overigens ook lampadapters besteld voor de Zafira. Wilde deze doorzagen om er xenon in te bouwen. Dus ik kreeg ze netjes. Onderweg naar de auto, zag ik dat het Astra G adapters waren. Dus ik ga terug, zegt die man. Deze moeten het zijn, er zijn geen andere.

Dus ik zeg: 100% zeker dat deze fout zijn. Ook zijn collega wist niet dat er in een Zafira andere adapters waren.

Dus ik kreeg mn geld terug. Schijnbaar waren er volgens de magazijnman Bosch en Valeo koplampen, ik had de Valeo...

Heb denk ik 10 Zafira's in mn handen gehad, ik ken ze niet anders dan..."Valeo"...maargoed.

2. Grote beurt uitgevoerd; Oliewissel, Oliefilter, Luchtfilter, Interieurfilter, bougies en brandstoffilter vervangen. Koelmiddel was redelijk goed, maar door thermostaat vervangen, toch zo'n liter of 3 a 4 ververst.

3. Inspectie gereset. Voor de mensen die het niet weten; Dagteller ingedrukt houden en auto op contact zetten.

Volgende punten reeds behandeld; Sleutel gesynchroniseerd na batterij vervangen. Hij doet het weer. Voor de mensen die het niet weten; deuren dicht en sleutel in contact draaien (niet starten) en knopje ingedrukt houden. Klaar

Ander punt was knipperlichthendel weer gangbaar maken:

Heb wat foto's geschoten:

2 schroeven verwijderen achter het stuur; links en rechts zit er 1. Dan kan je bovenbedekking eraf halen

Knipper1.jpg

Bovenop zitten nog 2 schroefjes,die draai je los en 1 schroef onderzijde, dan heb je wat meer ruimte.

Knipper2.jpg

Knipper3.jpg

Knipperunit eruithalen door 2 lipjes in te drukken, boven en onderzijde:

Knipper4.jpg

Waar de hendel in valt, zit in een kastje, die ook los klikken.

Knipper5.jpg

Het witte palletje, daar zit een veer in, die heb ik wat verder van elkaar getrokken, zodat ie wat strakker staat.

Knipper6.jpg

1. Thermostaat vervangen. Ik ging naar de dealer toe, magazijnman keek me raar aan. Hij had nog nooit een thermostaat verkocht voor een Astra/Zafira. Was ook niet op voorraad, ook niet bij dichtsbijzijnde dealers. Dus heb maar een thermostaat bij de autohandel gehaald. Kostte me 10 euro :D

Oude thermostaat heeft zeker zijn tijd gehad. Rubbers van oude thermostaat dwarrelt wel ergens in mn systeem nu...maar goed.

Had overigens ook lampadapters besteld voor de Zafira. Wilde deze doorzagen om er xenon in te bouwen. Dus ik kreeg ze netjes. Onderweg naar de auto, zag ik dat het Astra G adapters waren. Dus ik ga terug, zegt die man. Deze moeten het zijn, er zijn geen andere.

Dus ik zeg: 100% zeker dat deze fout zijn. Ook zijn collega wist niet dat er in een Zafira andere adapters waren.

Dus ik kreeg mn geld terug. Schijnbaar waren er volgens de magazijnman Bosch en Valeo koplampen, ik had de Valeo...

Heb denk ik 10 Zafira's in mn handen gehad, ik ken ze niet anders dan..."Valeo"...maargoed.

2. Grote beurt uitgevoerd; Oliewissel, Oliefilter, Luchtfilter, Interieurfilter, bougies en brandstoffilter vervangen. Koelmiddel was redelijk goed, maar door thermostaat vervangen, toch zo'n liter of 3 a 4 ververst.

3. Inspectie gereset. Voor de mensen die het niet weten; Dagteller ingedrukt houden en auto op contact zetten.

Inmiddels met de tapijtreiniger binnenbekleding schoongemaakt; Dashboard + deurpanelen etc schoongemaakt + start van detailen.

Maandag 11 juli was de 1e 4 uur van het detailen; inclusief afplakken. Velgen en banden ga ik niet doen, liggen volgende week nieuwe onder waarschijnlijk, dus dan doe ik het wel.

Eerst het afplakken:

10072011829.jpg

Hier de volledige rechterkant gedaan, enkel lakgedeelte. Plastice delen, moet nog behandeld worden.

Motorkap is nog niet gedaan, verschil is redelijk te zien. Foto is met een telefoon gemaakt, dus beeld is niet heel super.

10072011830.jpg

Hopelijk kan ik het donderdag afmaken.

Inmiddels met de tapijtreiniger binnenbekleding schoongemaakt; Dashboard + deurpanelen etc schoongemaakt + start van detailen.

Maandag 11 juli was de 1e 4 uur van het detailen; inclusief afplakken. Velgen en banden ga ik niet doen, liggen volgende week nieuwe onder waarschijnlijk, dus dan doe ik het wel.

Eerst het afplakken:

10072011829.jpg

Hier de volledige rechterkant gedaan, enkel lakgedeelte. Plastice delen, moet nog behandeld worden.

Motorkap is nog niet gedaan, verschil is redelijk te zien. Foto is met een telefoon gemaakt, dus beeld is niet heel super.

10072011830.jpg

Hopelijk kan ik het donderdag afmaken.

Inmiddels zijn de lijmresten van de logo ook eraf, zit nog wel een klein afdrukje in, maar hoop dat ik grootste gedeelte eraf kan polijsten.

Visje:

Logo2.jpg

Zafira:

Logo1.jpg

Uiteraard op een auto van 2001; wat lakschades, steenslag en sommige krassen zijn heel erg diep. Ben ermee bezig, hoop dat ik het kan camoufleren:

Dit zijn de punten onder andere:

Schade2.jpg

Schade3.jpg

Schade1.jpg

Zo ga ik het behandelen, dit is even van de motorkap:

steenslagpitjes langzaam in meerdere lagen opvullen met lak, dan overtollige wegschuren en dan polijsten. Hoop dat het goed komt.

motorkap4.jpg

Inmiddels zijn de lijmresten van de logo ook eraf, zit nog wel een klein afdrukje in, maar hoop dat ik grootste gedeelte eraf kan polijsten.

Visje:

Logo2.jpg

Zafira:

Logo1.jpg

Uiteraard op een auto van 2001; wat lakschades, steenslag en sommige krassen zijn heel erg diep. Ben ermee bezig, hoop dat ik het kan camoufleren:

Dit zijn de punten onder andere:

Schade2.jpg

Schade3.jpg

Schade1.jpg

Zo ga ik het behandelen, dit is even van de motorkap:

steenslagpitjes langzaam in meerdere lagen opvullen met lak, dan overtollige wegschuren en dan polijsten. Hoop dat het goed komt.

motorkap4.jpg

OK, ik vond het allemaal maar een beetje te lang duren. Afgelopen zondag bezig geweest met detailen toen niks meer gedaan, enkel lak aanbrengen op steenslagpuntjes.

Vandaag vond ik het genoeg geweest, sommige zijn nog niet helemaal goed, maar dat moet maar.

Ben dus met een schuurpapiertje over mn overtollige lak gegaan, beetje aan de grote kant, maar goed. Denk dat het wel goedkomt.

13072011849.jpg

Terug
Naar boven