• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Lince Zafira A 2.2 uit 2001

Geluk of pech??

Vandaag bij de aircoboer geweest; Mobiliteitservice Thomassen. Prima jongens;

Kwam daar dus voor mijn airco reparatie. Had bij de koop van de auto afgedwongen dat mocht er reparatie nodig zijn, dat het dan op 50/50 basis zou zijn. Dus het scheelt altijd de helft :P

Vandaag aangekomen; kreeg na een half uur al wat slecht nieuws te horen.

Spoel van de pomp was defect en lekke condensor, maar goed; schade valt dan mee.

Condensor gedemonteerd, was al niet de originele. Vorige beun had er een te lange bout erin gedraaid. Dus toen de bout eruit ging; lekte ie koelvloeistof. Oftewel een nieuwe radiator.

Nu de condensor en de radiator eruit zijn, pomp demonteren, maar ook deze was al niet orgineel en ook deze was overleden. Lagers kraakten al en pomp draaide niet.

Helaas was de pomp niet voorradig, dus die wordt er volgende week erin gezet.

Ik heb nu dus een nieuwe condensor, nieuwe radiator en een nieuwe aircopomp straks. Had er niet op gerekend, maar als ik maar 50% hoeft af te rekenen, scheelt gelukkig weer wel. Alles nieuw en met garantie op de airco.

Hier wat foto's

Airco1.jpg

De pomp

Airco2.jpg

Onderste rij van de condensor zat er al raar bij.

Airco3.jpg

Oude radiator:

Airco5.jpg

Even uit mn hoofd gezegd is voorste doos de condensor en achterste doos de radiator. Een nieuw Behr/Hella.

Airco4.jpg

Nieuwe checklist:

1. Mistlampen vervangen DONE

2. Nieuwe achterlicht met witte knipperlichtDONE

3. Parkeersensoren DONE

4. Blinderen DONE

5. Uitlijnen DONE

6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.

7. Nieuwe velgen + nieuwe banden hebben

8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.

9. Grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE

10. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE

11. Detailbeurt DONE

12. Airco doet het niet / wordt niet koud.

13. Motorkapkabel vervangen. DONE

14. Distributieketting vervangen

Nieuwe checklist:

1. Mistlampen vervangen DONE

2. Nieuwe achterlicht met witte knipperlichtDONE

3. Parkeersensoren DONE

4. Blinderen DONE

5. Uitlijnen DONE

6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.

7. Nieuwe velgen + nieuwe banden hebben

8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.

9. Grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE

10. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE

11. Detailbeurt DONE

12. Airco doet het niet / wordt niet koud.

13. Motorkapkabel vervangen. DONE

14. Distributieketting vervangen

Vandaag niks aan de Zafira gedaan; maar aan mijn ex-auto. Auto is nu van mn vrouw :P

Heb de BMW een detailbeurt gegeven. Hij is zo goed als af. 1 ding moet nog gedaan worden en dat is "bandenzwart"

Foto's zijn met telefoon genomen.

24072011904.jpg

24072011906.jpg

24072011905.jpg

Vandaag niks aan de Zafira gedaan; maar aan mijn ex-auto. Auto is nu van mn vrouw :P

Heb de BMW een detailbeurt gegeven. Hij is zo goed als af. 1 ding moet nog gedaan worden en dat is "bandenzwart"

Foto's zijn met telefoon genomen.

24072011904.jpg

24072011906.jpg

24072011905.jpg

geblindeerde ruiten ziet er erg goed uit. :thumbup

nog een vraagje over die distr. ketting, waarom wil je die vervangen, hoor je rare geluiden?

hoe weet je of je hem moet vervangen, ik heb ook een 2.2 uit 2001, met 150.000km.. ik hoor nog niks bij mij.

hoe is het benzineverbruik bij jouw? ik krijg hem niet boven de 1 op 10.

greetzz Kim

geblindeerde ruiten ziet er erg goed uit. :thumbup

nog een vraagje over die distr. ketting, waarom wil je die vervangen, hoor je rare geluiden?

hoe weet je of je hem moet vervangen, ik heb ook een 2.2 uit 2001, met 150.000km.. ik hoor nog niks bij mij.

hoe is het benzineverbruik bij jouw? ik krijg hem niet boven de 1 op 10.

greetzz Kim

Distributieketting is een "kwaal" bij de 2.2 motoren. Er is een modificatie geweest, waarmee het is opgelost. Echter ik weet niet of dit bij mij is gebeurd. Dus dan het zekere voor het onzekere, nogmaals zelf vervangen. Dan weet ik het zeker.

Luisteren kan met koude motor. Eerst de motorkap open en dan starten. Zonder oliedruk kan je een lichte ratel horen. Dit is dan de ketting. Zodra hij op druk komt, zou het geluid weg moeten zijn.

Heb 2 weken geleden oliebeurt uitgevoerd, maar binnenzijde motor is wat aan de vuile kant. Ik ga dus nog een keer een oliewissel doen met motorreiniger.

Distributieketting is een "kwaal" bij de 2.2 motoren. Er is een modificatie geweest, waarmee het is opgelost. Echter ik weet niet of dit bij mij is gebeurd. Dus dan het zekere voor het onzekere, nogmaals zelf vervangen. Dan weet ik het zeker.

Luisteren kan met koude motor. Eerst de motorkap open en dan starten. Zonder oliedruk kan je een lichte ratel horen. Dit is dan de ketting. Zodra hij op druk komt, zou het geluid weg moeten zijn.

Heb 2 weken geleden oliebeurt uitgevoerd, maar binnenzijde motor is wat aan de vuile kant. Ik ga dus nog een keer een oliewissel doen met motorreiniger.

OK thks ga ik morgen eens proberen, kap open en luisteren.

die achterlichten met helder knipperlicht heb ik ook gehaald, staat een stuk nieuwer, ziet er goed uit zo.

ga je ook nog de 2003 grille halen, die met de dikke chrome strip, die heb ik er bij mij ook ingezet, kost niet veel maar smoelt veel beter.

groetjes Kim.

OK thks ga ik morgen eens proberen, kap open en luisteren.

die achterlichten met helder knipperlicht heb ik ook gehaald, staat een stuk nieuwer, ziet er goed uit zo.

ga je ook nog de 2003 grille halen, die met de dikke chrome strip, die heb ik er bij mij ook ingezet, kost niet veel maar smoelt veel beter.

groetjes Kim.

Geld is een beetje op :P

Was net bij de dealer om te vragen naar knipperlichthendel, die van mij is toch niet zo heel goed meer, ondanks reparatie.

86 euro

Beugeltje voor mijn reservewiel, die de bak omhoog houdt. 56 euro ofzoiets.....

Dat zijn nog eens prijzen :S

Kga wel ff verder zoeken :P

Geld is een beetje op :P

Was net bij de dealer om te vragen naar knipperlichthendel, die van mij is toch niet zo heel goed meer, ondanks reparatie.

86 euro

Beugeltje voor mijn reservewiel, die de bak omhoog houdt. 56 euro ofzoiets.....

Dat zijn nog eens prijzen :S

Kga wel ff verder zoeken :P

Grappig detail vandaag overigens. Nu airco het doet, is mijn watertemperatuur 3 graadjes hoger. Zet ik de airco uit, dan daalt ie weer naar 80 graden. Hij koelt dus te hard :S

Maargoed, vanavond nog ff tijd gehad om wat te doen aan de auto;

Kentekenplaathouder heb ik maar gespoten, weer vergeten om er 1 te halen. Is nu dus gewoon zwart;

Volgende project was xenon inbouwen. Nu heb ik al een hoop ervaring met de Astra G en de Zafira A en het lichtbeeld kan daar dramatisch van zijn. Had me al voorgenomen, mocht het bij mezelf een drama zijn, dan gaat het er gewoon uit.

Ik heb gewoon gekozen voor de kleur 4300K.

Rechterkoplamp, was beeld super in de koplampafstelapparaat. Loopt netjes horizontaal en daarna schuin omhoog.

Heb er geprobeerd er een foto van te maken, met telefoon, maar dat werkt dus niet. Op de foto zie je de lijn heel anders dan in werkelijkheid.

04082011954.jpg

Nogmaals, zoals ie hier op de foto lijkt, is het zware afkeur, want hier staat ie zowiezo te hoog + belijning is 1 diagonale lijn.

Linkerkoplamp is iets minder dan de rechter, maar de lijn is redelijk goed te zien in de koplampafstelapparaat.

Zo ziet het er uit om half 10 's avonds. Foto weer met telefoon gemaakt, dus koplampen geven een hoop glare af.

04082011956.jpg

En ja, voor de mensen die denken beter te weten. Rechts op de muur, zie je ook belijning. Maar dat had ik met halogeen ook.

Grappig detail vandaag overigens. Nu airco het doet, is mijn watertemperatuur 3 graadjes hoger. Zet ik de airco uit, dan daalt ie weer naar 80 graden. Hij koelt dus te hard :S

Maargoed, vanavond nog ff tijd gehad om wat te doen aan de auto;

Kentekenplaathouder heb ik maar gespoten, weer vergeten om er 1 te halen. Is nu dus gewoon zwart;

Volgende project was xenon inbouwen. Nu heb ik al een hoop ervaring met de Astra G en de Zafira A en het lichtbeeld kan daar dramatisch van zijn. Had me al voorgenomen, mocht het bij mezelf een drama zijn, dan gaat het er gewoon uit.

Ik heb gewoon gekozen voor de kleur 4300K.

Rechterkoplamp, was beeld super in de koplampafstelapparaat. Loopt netjes horizontaal en daarna schuin omhoog.

Heb er geprobeerd er een foto van te maken, met telefoon, maar dat werkt dus niet. Op de foto zie je de lijn heel anders dan in werkelijkheid.

04082011954.jpg

Nogmaals, zoals ie hier op de foto lijkt, is het zware afkeur, want hier staat ie zowiezo te hoog + belijning is 1 diagonale lijn.

Linkerkoplamp is iets minder dan de rechter, maar de lijn is redelijk goed te zien in de koplampafstelapparaat.

Zo ziet het er uit om half 10 's avonds. Foto weer met telefoon gemaakt, dus koplampen geven een hoop glare af.

04082011956.jpg

En ja, voor de mensen die denken beter te weten. Rechts op de muur, zie je ook belijning. Maar dat had ik met halogeen ook.

Volgende project: Parkeersensoren

We boren eerst 4 gaten in de verpakking:

28072011918.jpg

Dan gaan de sensoren erin en worden in kleur gespoten:

28072011919.jpg

Achterbumper afplakken en afmeten:

28072011920.jpg

Gaten boren in de bumper:

28072011922.jpg

Meten = weten.

4e kabel = + achteruitrijlicht

6e kabel = massa

(nummering is geteld van bovenafgezien hoe hij in de lamp wordt geklikt)

28072011923.jpg

Display heb ik in het midden geplaatst van dashboard. Displaykabel naar achterlicht getrokken. Daar heb ik de parkeermodule zitten.

Sensoren in de 4 gaten geprikt. Verder de 4 kabels van de sensoren ook naar binnen getrokken naar achterlicht toe.

Eindresultaat:

28072011925.jpg

28072011926.jpg

Volgende project: Parkeersensoren

We boren eerst 4 gaten in de verpakking:

28072011918.jpg

Dan gaan de sensoren erin en worden in kleur gespoten:

28072011919.jpg

Achterbumper afplakken en afmeten:

28072011920.jpg

Gaten boren in de bumper:

28072011922.jpg

Meten = weten.

4e kabel = + achteruitrijlicht

6e kabel = massa

(nummering is geteld van bovenafgezien hoe hij in de lamp wordt geklikt)

28072011923.jpg

Display heb ik in het midden geplaatst van dashboard. Displaykabel naar achterlicht getrokken. Daar heb ik de parkeermodule zitten.

Sensoren in de 4 gaten geprikt. Verder de 4 kabels van de sensoren ook naar binnen getrokken naar achterlicht toe.

Eindresultaat:

28072011925.jpg

28072011926.jpg

Raamschakelaar functioneerde niet lekker meer.

Moest hard doordrukken wilde mijn raam naar boven gaan. Uitelkaar gehaald, en via print gedrukt. Dat werkte goed.

Heb dus wat tape erin gewikkeld. Werkt nu weer prima. Hopelijk houdt ie het ook lang vol :P

27072011916.jpg

27072011917.jpg

Terug
Naar boven