• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Lucht filter & koplampen Astra F

Je had het over booskijkers op je koplampen king:

Ze zijn er in verschillende soorten maar ik vind deze persoonlijk het mooist:

Idee misschien voor jouw F ?

Rik :)

Lampencircus op een astra f :jerry :wub

CAM00164_1.jpg

Bedankt voor alle tips!

Als de sport lucht filter er voor zorgt dat ie geen extra pk's krijgt maar wel zuiniger gaat rijden is het misschien toch een optie om er een op te zetten. Hij rijdt nu 1 op 10..

@soepkiepe

Bedankt voor de verschillen ;) weet ik waar ik op moet letten!

@KadAstra-EF wrote:Je had het over booskijkers op je koplampen king:

Ze zijn er in verschillende soorten maar ik vind deze persoonlijk het mooist:

Idee misschien voor jouw F ?

Rik :)

Dat is ook mijn favoriet, Ik had zelf deze in gedachte:

opel-astra-f-booskijkers.jpg

Wel overgespoten naar de goede kleur natuurlijk.

Ik ga binnenkort de koplampen bestellen, eerst nog even de spanrol en span wiel vervangen want die loopt scheef en heeft dus kans om eraf te schieten.

Ik post het resultaat van de lampjes hier :D

haha die jij post had ik ook.

1 ligt bij mij in de schuur, de ander ergens bij zwolle op de snelweg :P

3 april is er een astra f meeting in nijkerk, wie weet leuk om ook langs te komen ;)

Mocht je booskijkers vast gaan plakken zorg dan wel dat je ze er nog gemakkelijk af krijgt.

Voor de APK mag je namelijks niks op je koplampen geplakt hebben. Als ze bijvoorbeeld aan je grille vast zitten en over je koplampen vallen (zoals een Rieger grille) mag dit wel

@MattK wrote:Mocht je booskijkers vast gaan plakken zorg dan wel dat je ze er nog gemakkelijk af krijgt.

Voor de APK mag je namelijks niks op je koplampen geplakt hebben. Als ze bijvoorbeeld aan je grille vast zitten en over je koplampen vallen (zoals een Rieger grille) mag dit wel

Dit heb je waarschijnlijk gelezen

116ff1344116a4fcb60c3a8228354b34.jpg

Dit heeft vooral betrekking op het plakken van (kleur)folie op de koplampen.

Ik heb nooit een auto afgekeurd gehad op geplakte booskijker (dat zijn ook de nodige geweest)

Aangezien dat het ook een visuele controle is, mogen ze ook niet aan trekken (of zo) om te bepalen hoe ze bevestigd zijn ;)

@MattK wrote:Mocht je booskijkers vast gaan plakken zorg dan wel dat je ze er nog gemakkelijk af krijgt.

Ik heb nergens last van als m'n F voor de APK moet. En dan heb ik al een paar jaartjes de booskijkers op m'n koplampen.

Rik

Booskijker plakken is ook beplakt. Meeste kijken er niet naar maar je hoeft maar 1 lastige keurmeester te hebben

@MattK wrote:Booskijker plakken is ook beplakt. Meeste kijken er niet naar maar je hoeft maar 1 lastige keurmeester te hebben

zal er dan meer over gaan dat je teveel op je koplamp plakt.. dus over het hart van het licht zodat je niet meer vooruit kunt zien... en dat is gevaarlijk... ( net als met dikke tape een X op je koplamp zetten zoals ze op het circuit doen...

maar bij de meeste booskijkers is het idd zoals aangegeven door anderen geen probleem... en moet deze zo bevestigd worden dat je `m tijdens het rijden niet verliest

Nee, licht armaturen mogen gewoon niet beplakt worden.

Zoals ik al zei, meeste keurmeester maken er geen punt van maar als je net een moeilijke treft moeten ze er gewoon af

Koplampen mogen voor 25 procent zijn afgeschermd. Staat letterlijk in de regelgeving in artikel 5.2.55 lid 5. De booskijkers van eerder geplaatste foto's zijn dus gewoon toegestaan.

Ook de geplakte versies zijn toegestaan, mits (net als bij de geschroefde of geklikte versie) het lichtbeeld en lichtopbrengst niet nadelig wordt beïnvloed.

Dat plakken niet mag, baseer jij op artikel 5.2.55 lid 3. Ik snap de denkwijze, maar als je daar bij toelichting kijkt, staat daar letterlijk:

@APK regelgeving wrote:Booskijker

Een koplampglas mag beplakt zijn met een zogenaamde booskijker of met koplampwimpers als de functie van het licht (zoals lichtbeeld en opbrengst) niet nadelig wordt beïnvloed. Op dezelfde manier wordt ook een gerepareerde beschadiging met bijvoorbeeld kit beoordeeld.

Zal morgen eens het boek erbij pakken. Heb het ook al eens aan een steekproef controleur gevraagd en zelfs die was het met mij eens.

Bij een volgende steekproef zal ik het weer eens vragen

Geplakte booskijker mag gewoon, ben er eergisteren met een kadett-e mee met de RDW geweest

en het expliciet gevraagd, de keurmeester van de rdw is van mening dat het toegestaan is en heeft me hetzelfde artikel laten lezen als door Ray2712 gepost :thumb :thumb

Terug
Naar boven