• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mag (zwarte) Piet zwart blijven? ja of nee

als het verboden gaat worden wie gaat ht hun uitleggen ??

1375671_627402963968693_745633008_n.jpg

dood zwijgen is het beste. dan houdt het vanzelf wel op. want hoe meer aandacht, hoe mooie ze het vinden.

het blijft (voor het grootste gedeelte) een kinderfeest en die weten inderdaad niets (of weinig) van slavernij.

@Dualramfreak wrote:

het blijft (voor het grootste gedeelte) een kinderfeest en die weten inderdaad niets (of weinig) van slavernij.

Het zou al meer op racisme lijken op het moment dat kinderen alle mensen met een donkere huidskleur als zwarte Piet zien.

Maar volgens mij herkennen kinderen zwarte Piet alleen als zodanig op het moment dat 'ie in vol kostuum is. Net al dat ze niet alle mannen met een witte baard met Sinterklaas zullen bestempelen. Sterker nog, mogelijk herkennen kinderen een blank persoon zonder schmink in het zwarte Piet kostuum ook nog steeds als zwarte Piet.

(Al ken ik wel iemand die sprekend op de kerstman lijkt, maar dat ter zijde :jerry )

@TedMechanic wrote:

(Al ken ik wel iemand die sprekend op de kerstman lijkt, maar dat ter zijde :jerry )

dus die lijkt op niemand?

de kerstman bestaat ten slotte niet toch?

knap om iets te lijken wat niet bestaat

:jerry :jerry :jerry

@soepkiepe wrote:@TedMechanic wrote:

dus die lijkt op niemand?

de kerstman bestaat ten slotte niet toch?

knap om iets te lijken wat niet bestaat

:jerry :jerry :jerry

Tuurlijk bestaat de kerstman wel. Net als dat Sinterklaas, Donald Duck en Peter Pan bestaan. Het is geen echt levend wezen, maar het poppetje, het plaatje, "het idee", bestaat wel. Dus kun je erop lijken.

k woon hier op kamers om t ff zo te noemen .. mijn huisgenoot is nog donkerder dan zwarte piet .... ik heb kinderen van 10 maanden 6 jaar 7 jaar en 11 jaar ..... dr is dr nog geen een die heb gezegd mama beneden woont zwarte piet ..... die boeit dat echt niet hoor kinderen zien echt wel het verschil tussen (sorry voor mijn taalgebruik) een neger of zwarte piet

Er was ooit eens bij De Wereld Draait Door een donkere man uit Suriname die al jarenlang Sinterklaas speelt. Waar je dus uit kunt concluderen dat voor kinderen het Sinterklaaspak belangrijker is dan de persoon die erin zit. Met andere woorden: De persoon die dat pak aan heeft is Sinterklaas, man/vrouw, zwart/wit.

Ik denk dat het met zwarte Piet ook zo werkt. Als een donkere ongeschminkte man een overtuigende Sinterklaas kan neerzetten, dan kan een blanke ongeschminkte man ook een overtuigende zwarte Piet neerzetten.

Wel in Suriname doet men niet zo moeilijk als hierr.

Daar word een Surinamer tot een witte sinterklaas geschminkt, NO PROBLEMO.

En zo hoort het ook!

:jerry :jerry :thumb

maar..

ff heel zwart wit bekeken.

we gaan eens een stapje verder dan haha

op de scholen is het zo (tenminste vroeger toen ik naar school ging wel) als je jarig bent mag je de klassen rond gaan.

meestal mocht je dan iemand mee nemen.

die gene die dan mee ging, werd die dan ook gelijk gediscrimineerd als "slaafje"

echt ff heel zwart wit hoor ;)

@soepkiepe wrote:maar..

ff heel zwart wit bekeken.

we gaan eens een stapje verder dan haha

op de scholen is het zo (tenminste vroeger toen ik naar school ging wel) als je jarig bent mag je de klassen rond gaan.

meestal mocht je dan iemand mee nemen.

die gene die dan mee ging, werd die dan ook gelijk gediscrimineerd als "slaafje"

echt ff heel zwart wit hoor ;)

Dat slaat nergens op. Je nam een vriendje mee, omdat het anders veel te eng is om alleen de klassen rond te gaan. Dus meer een soort bodyguard, haha.

Maar om even serieus in te gaan op je vreemde vergelijking: Dat is alleen zo wanneer je 'm in een apenpakje zou hijsen en 'm ermee voor lul zet.

Dat is ook het hele punt van zwarte Piet. Het is niet alleen dat die zwart is, maar ook dat die een soort clownspak aan heeft. Dat was wat rijke mensen vroeger deden met hun slaven, die kleedden hun slaven gek aan voor hun eigen vermaak. Misschien dat je nu het hele punt wat beter snapt, wat er voor sommige mensen mis is met zwarte Piet.

de sint nam zijn "vriendjes" mee omdat ie niet bij alle kinderen te gelijk kon zijn. ;)

ik zei ook al dat het heel zwart wit was..

@soepkiepe wrote:de sint nam zijn "vriendjes" mee omdat ie niet bij alle kinderen te gelijk kon zijn. ;)

ik zei ook al dat het heel zwart wit was..

Klopt, maar daarmee negeer je de rest van mijn post.

dat ik er niet op reageer wil niet zeggen dat ik het niet gelezen heb ;)

jij vind het nergens op slaan.. mag ook wel, tis ook een best kromme vergelijking ja.

maar zwarte piet word als discriminerend gezien.

komt voornamelijk door de kleur en naam.

dat pakje is in mijn ogen ff een beetje bijzaak, heb daar niemand over gehoord nog.

meneer zwarte piet doet in mijn ogen niks anders dan het kindje wat mee loopt... iemand anders helpen.

ik zoek het ook wel heel ver nu, dat weet ik, maar dat zat ik mij laatst zo eens te bedenken.. heel zwart wit gezien komt het wel ene beetje op het zelfde neer ;)

@soepkiepe wrote:dat ik er niet op reageer wil niet zeggen dat ik het niet gelezen heb ;)

dat pakje is in mijn ogen ff een beetje bijzaak, heb daar niemand over gehoord nog.

In dat geval heb je het hele punt gemist. De hele discussie gaat niet alleen om de naam of de kleur. Het gaat erom dat een zwarte man in een apenpakje de knecht is van een rijke blanke man. Dat heeft sterke verwijzingen naar slavernij en DAAROM wordt het racistisch gevonden.

Het is dus niet zoals bij een negerzoen dat alleen de naam discriminerend gevonden wordt, maar het gaat om de gehele verschijning van zwarte Piet.

Owh ja??

En de knecht van een boer dan.

Boeren hadden vroeger ook veel geld en een knecht is niets meer als een betaalde hulp.

Zwarte piet krijgt gewoon betaald aangezien er gezegt wordt de sint en zijn knechten.

Dus wat nou slavernij. Ze kiezen er zelf voor om voor die beste man te gaan werken en je eigen geld te verdienen.

De hele discussie slaat nergens op aangezien er door helemaal niemand kan onderbouwt worden dat de beste sint een slavendrijver zou zijn en dat zwarte piet als knecht een slaaf zou zijn ipv een knecht.

als de huidskleur hier geheel niks mee van doen heeft, waarom zijn het dan de "gekleurde" mensen die er last van hebben?

dat zou er dan op neer komen dat na aanleiding van dit hele verhaal straks de partij van de dieren gaan klagen ver de kerstman... rendieren voor een areslee? kan toch niet ;)

gewoon negeren, gaat het vanzelf over. al vind ik wel dat zwarte piet niet bruin geschminkt moet worden, maar roet zwart.

Terug
Naar boven