• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta 400R turbo project

de onderste komt inderdaad tussen de kop en inlaatspruitstuk uit en dat is precies goed. De bovenste zit eigenlijk iets minder mooi, maar in ingebouwde toestand is er nog net genoeg plaats zodat er een slang die bijna haaks is (welke ik toevallig heb liggen) op past. Anders probeer ik het met een knietje of iets dergelijks. Kan ook altijd nog de aansluiting op de radiateur wat inkorten.

Voor de aanvoer ben ik van plan de nu nog afgedopte aansluiting achterop de kop te gebruiken, de afvoer wil ik uit laten komen in de aanvoerslang naar de turbo, omdat deze van de ''collector'' afkomt. Dus theoretisch ga je dan het gekoelde water door de kachelradiateur weer naar de turbo voeren. Dit dan door middel van een Y splitsing zodat de flow richting turbo toch zo optimaal mogelijk blijft.

Afgelopen week en weekend niet veel gedaan. Heb inmiddels wel al weer een aantal benodigde onderdelen verzameld, waaronder nieuwe lampenkappen met de platte optilux lampen. Verder probeer ik van de week nog even de benodigde meters te bestellen (oliedruk, temp en turbodruk).

Heb ook weer een nieuw idee voor het ophangen van de achteras, maar dat zien jullie tegen de tijd dat ik daarmee begin wel king:

Zo, net nog even wat plaatjes geschoten, van de optiluxen en de meters die vandaag binnen gekomen zijn. Zijn niet de beste foto's, maar beter als niks... :angel

q528.jpg

mw5c.jpg

vyzr.jpg

c2bx.jpg

Zo, na een hele lange tijd de manta aan de kant gehad te hebben vanwege andere zaken heb ik gisteren eindelijk weer opgepakt.

Heb de komende periode weer meer tijd voor de auto dus lekker verdergaan waar ik gebleven was.

Gisteren heb ik de hele kachel afgebouwd. Omdat die gaten waar de parkers in moeten toch altijd rotgedraaid zijn heb ik deze maar uitgeboord en er M6 klinkmoeren in gelijmd. Nu kan ik de kachel mooi met M6 boutjes vastzetten.

Heb de originele kachelklep kabel van de manta pasgemaakt voor het mini cooper kraantje en het werkt perfect. Ook meteen geplaatst en alles aangesloten.

En ik heb een instelbare brandstofdrukregelaar van QSP gekocht van lenn0.

20140503_140629_zpse8dd2054.jpg

20140503_140807_zpsc3639057.jpg

20140503_145647_zps67ccc11c.jpg

20140503_175808_zps05db66e1.jpg

20140503_191042_zps8b1ea9c6.jpg

20140503_191119_zps80d75d81.jpg

Zo, weer een hoop gebeurd. Ik heb bijna de hele kabelboom af, op nog wat kleine dingen na. Het enige wat rest is dadelijk alles netjes in hulzen leggen zodat het netjes oogt.

Heb vandaag ook nog even mijn instrumentenpaneeltje in orde gemaakt. Gele lamp is het motorstoringslampje, en de blauwe lamp met schakelaar is om de knippercodes uit te kunnen lezen.

20140712_172339_zpsf0532cbd.jpg

20140712_172345_zps09a196b2.jpg

20140712_172353_zps58b4b37b.jpg

20140712_172327_zps00b82f58.jpg

20140712_183842_zps009a21ff.jpg

20140712_192212_zps314d2006.jpg

20140712_192336_zpsf1ec49c4.jpg

Gisteren weer iets spannends gedaan. Voor het eerst sinds 5 jaar weer spanning op de bedrading gehad. Heb een accu aangekoppeld om te kijken wat er gebeurt en of alles werkt. In ieder geval geen kortsluiting of verbrande draden :D

Ook functioneert er een hele hoop, maar een aantal dingen ook nog niet:

Het linkse relais, als je op de bestuurdersstoel zit met 3 aansluitingen ratelt constant wanneer de auto op contact staat. Wie weet waar deze voor dient?

Knipperlichten en alarmlicht functioneren nog niet,

Lampen rechtsachter functioneren nog niet,

Handremcontrolelampje functioneert nog niet,

achteruitrijverlichting functioneert nog niet.

Kachelmotor loopt ergens aan,

Achterruitverwarming functioneert nog niet,

Motorservicelampje geeft knippercodes aan ipv knippercode lampje.

Dat was het wel zo'n beetje. Verder werkt alles voor zover ik kan testen, en gaat de motor ook rond.

Dus nog het een en ander aan uitzoek en reparatiewerk.

Service lampje zou kunnen, waarschijnlijk 12 (staat in uitleesmodus) en 31 (mist krukas signaal, logisch als ie niet draait)

volgens mij krijg ik alleen maar code 12.

Maargoed, verder nog niet zo belangrijk. Gaat erom dat het verkeerde lampje nu knippert, dus dat betekent verkeerd aangesloten.

Ik weet niet of het mogelijk is wat ik wil, maar dat zoek ik nog wel even uit in het schema.

Het is de bedoeling dat het motorservicelampje werkt (dus de niet uitleesmodus) Maar dat ik wel de uitleesmodus (met knippercodes dus) in kan schakelen.

Edit: Zoals ik het nu begrijp kan je maar met 1 lampje werken. Dus het is dan of de service, of de uitleesmodus. Hmm, jammer. Heb ik 1 lampje teveel in mn paneeltje zitten :hmmz

Klopt, de mijne zit in mijn dashboard op de plek waar de gevarenlicht indicator zat. Brand gewoon met contact aan, en gaat uit als ie draait. Schakelaartje zet 'm in uitleesmodus, en zoals je al zei: zelfde lampje :D

Zo, weer een paar kleine dingen gebeurd.

Gisteren bij Emiel wat onderdelen van de sloper afgehaald voor de mijne.

Heb vandaag wat elektrische problemen opgelost, en nog wat dingen gevonden.

Ik krijg nu ook code 31, geen krukassignaal. Betekent dus dat motorisch tot nu toe alles goed zit.

Mijn knipperlichten doen het inmiddels ook.

Dan nog een vraagje, als ik de achterruitverwarming inschakel hoor ik het relais inschakelen, maar ik krijg maar 0,6 volt op de draad achter. Is dit normaal, of moet hier gewoon 12 volt op komen te staan? Misschien vanwege een lage spanning en hoge stroom om de ''spiraal'' op te warmen?

Daarna heb ik nog geprobeerd de achteruitrijverlichting te testen maar toen smolten me alle draden van de alligatorclips weg. Dus de volgende keer maar weer even meten wat er verkeerd gaat :hmmz

Knipperlichten en alarmlicht functioneren nog niet, done

Lampen rechtsachter functioneren nog niet, done

Handremcontrolelampje functioneert nog niet, -> schakelaar werkt. Denk lampje in dashboard kapot.

achteruitrijverlichting functioneert nog niet. done

Kachelmotor loopt ergens aan, done

Achterruitverwarming functioneert nog niet, -> nog niet zeker

Motorservicelampje geeft knippercodes aan ipv knippercode lampje. -> omsolderen naar 2 standen schakelaar.

Elektrisch dus bijna voor elkaar.

Denk dat de volgende stap de motor starten wordt. Even een provisorische opstelling maken en dan weten we dat ook weer.

Ben benieuwd kerel!

Achterruit verwarming werkt overigens gewoon met 12Volt.

Even meten hoeveel volt je aan de uitgang van je relais meet. Rest snap je zelf wel :D

Zo, en de motor loopt :thumb

" onclick="window.open(this.href);return false;

Zonder storingen en foutmeldingen.

Hier heeft ie nog wel geen uitlaat en koelwater, dus alleen even kort stationair.

Oliedruk is ook in orde.

Top! Lampje hoort zo te knipperen, je hebt alleen een schakelaartje nodig om de uitleesmodus uit te kunnen zetten. (dat betekent die code 12: uitlees modus)

jup klopt. Ik moet het schakelaartje wat ik nu heb nog even vervangen door een 2 standen schakelaar om te switchen tussen uitlezen en motorservice.

Terug
Naar boven