• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta 400R turbo project

nee ik wil graag de zooi binnenhouden, omdat we anders zo'n enorme bende krijgen. En dan kan ik het ook nog eens opvegen, zeven en hergebruiken. Afzuiging moet zorgen dat het stof naar buiten gevoerd wordt, waardoor er zicht blijft:)

[rquote=1683332&tid=126822&author=fredericki200]edepet kan die adapterplaten voor de achteras leveren, komen de mijne ook vandaan[/rquote]

Kan u me daar meer informatie over geven, ben namelijk op zoek, maar die Edepet kan ik niet terugvinden in de ledenlijst.

[rquote=1896945&tid=126822&author=rallyfilip][rquote=1683332&tid=126822&author=fredericki200]edepet kan die adapterplaten voor de achteras leveren, komen de mijne ook vandaan[/rquote]

Kan u me daar meer informatie over geven, ben namelijk op zoek, maar die Edepet kan ik niet terugvinden in de ledenlijst.[/rquote]

edepet moet zijn eddepet007

klik hier voor profiel

vandaag weer even aan de manta bezig geweest.

Heb de vooras nu volledig uit elkaar. Vandaag nog even de rubbers eruit geperst en de onderdelen schoongespoten.

1 draagarm heb ik gestraald in de straalkast, maar het ging niet zo mooi met die verrekte bitak:fy1

dus nu toch maar eerst alle bitak met de staalborstel eraf halen en dan de rest stralen.

Ook zijn de gaten van de as op bepaalde plekken uitgelodderd, en zitten er scheurtjes in de draagarmen. Deze las ik weer, en dan wordt de as volledig aangepast/versterkt op de manier zoals Rik Ophuis dat gedaan heeft:thumbup

foto's volgen wel als ik alles gestraald heb.

Zo, na vandaag de leeftijd bereikt te hebben van 21 jaartjes jong:P:P kan ik toch weer even met trots wat foto's laten zien.

Wat is er nou leuker dan op je verjaardag een mooie nieuwe straalkast te gaan halen, en ook meteen even 2 hoge brugsteunen erbij meenemen:D

Zoals jullie kunnen zien, meteen even geprobeerd op de bovenste draagarm van de manta:)

afb0042.jpg

met dubbele tl balk, extra beschermfolie voor de ruiten, en goede afzuiging met stoffilter erop

afb0044m.jpg

met dubbel straalpistool, 1 losse met handgreep, en 1 die aan het plafond zit, met voetpedaal :thumbup

afb0043.jpg

en even 2 van deze schatjes meegenomen

afb0045.jpg

Zo, vanavond maar eens even 4 uurtjes aan de kast gestaan, met als resultaat:D

afb0046l.jpg

hier kun je ook al zien dat de onderste draagarm scheuren heeft. Maar dat wordt allemaal weer gelast:)

zo'n straalkast is mooi werk :thumbup, ik loop er ook over te denken om zoiets aan te schaffen.

ziet er weer netjes uit!!

Je beseft nu wel dat er niets anders op zit om me uit te nodigen, om mijn troep ook even te stralen hè :angel

kom binnenkort wel weer een x buurten :thumbup

Zo, vandaag weer eens lekker aan de vooras bezig geweest.

Heb eerst een aantal dingen gehaald, zoals plaat 3mm dik, dikke schijven voor m12 bouten van 3mm dik, veeltand dop voor de bouten waarmee de naven en de schijven aan elkaar zitten, en een gatenzaag.

Ben maar begonnen met de blokken waarmee de vooras aan de kokers gebout zit star te maken

afb0047.jpg

afb0050y.jpg

Ook de draagarmen waar deze gescheurd waren gelast, en meteen overal waar het zo kon doorgelast

afb0049t.jpg

afb0048.jpg

Ook maar de fuseestukken gestraald en meteen in de primer gezet

afb0051.jpg

Heb ook al 1 plaat die onder de onderste draagarm komt klaar, uit 3mm staal. Alleen nog perforeren met de gatenzaag en dan eronder lassen.

Zo, vandaag weer een hele hoop aan de vooras gedaan:) Alle draagarmen en dragers zijn nu zover klaar. Wat nog rest is de vooras zelf stralen, veertorens inkorten, uitgelodderde gaten repareren en schijven oplassen. Daarna kan alles gespoten worden, en de vooras weer in elkaar.

De platen gemaakt voor onder de triangels

afb0052t.jpg

afb0053.jpg

afb0054m.jpg

schetsplaten op de langsdragers gemaakt

afb0055.jpg

aanslagen van de bovenste draagarmen aangepast

afb0056z.jpg

scharnierpunt in de langsdragers eruit gehaald, recht gemaakt en verstevigd

afb0057.jpg

En weer teruggeplaatst, 3mm richting de vooras, vanwege de schijven van 3mm die op de vooras gelast worden

afb0058l.jpg

Zo dat was het weer voor vandaag:) Hopelijk snel verder van de week.

ik zal dat handboek eens even door gaan spitten dan, bedankt voor de link:)

Wat betreft die aanslagen veranderen: Omdat ik ook met -60 verlaging ga rijden, is er een kans aanwezig dat bij maximaal uitveren de veren los komen te liggen, en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Door deze aanslagen te veranderen kun je zelf bepalen tot hoever de draagarmen uitveren. Ook het punt waar de aanslagen op gaan rusten is veranderd, dat is het punt geworden waar ook de veertorens op bevestigd zitten. Dus bij montage van de veren, kun je kijken tot hoever je uit kunt veren voordat de veren los komen te liggen. De ruimte die je dan nog over hebt tussen de 2 aanslagen kun je opvullen met een blokje staal. Ik maak gebruik van de handleiding die Rik Ophuis gemaakt heeft: http://www.mantablog.nl/verstevigen-voorasconstructie-asconamanta-b

Ok, maar mijn Manta had vroeger ook een 60mm verlagingsset en daarbij heb ik dat probleem niet gehad, uiteraard had ik wel bijbehorende schokbrekers die ook korter waren dan het origineel.

In de rallysport trouwens hadden ze een andere constructie, in het kort komt het erop neer dat er een kabel zat door de veren heen en die was bevestigds aan de onderste draagarm, in dat boek zie je nog wel de punten op de onderste draagarm.

Wat ga je ermee doen trouwens? het circuit op?

Circuitgebruik is in principe in eerste instantie niet de bedoeling. Maar na complete demontage van mijn vooras, zag ik toch een aantal zaken die me niet zo bevielen. Alle boutgaten door de vooras zelf zijn al compleet uitgescheurd en uitgelodderd, en de draagarmen waren ook al op diverse plaatsen gescheurd. Dit moest toch gemaakt worden, en toen dacht ik kan ik net zo goed meteen de complete vooras verstevigen. Aangezien er ook serieuze plannen zijn om er een c20let motor in te gaan hangen, leek me dit een verstandig idee, vooral gezien de staat waarin de as voorheen al verkeerde:)

Trouwens, die blokken zijn nog niet klaar natuurlijk. Hier moeten nog gaten in geboord worden, en dan las ik er een bus in, waar de m12 bout weer doorheen gaat. De draadeinden heb ik vastgelast aan de blokken. Aangezien het punt waar de langsdragers aan de kokers gebout zitten, ook star worden (is ook bij ascona 400) zou dit geen probleem moeten zijn:)

Dat laatste is wel duidelijk wat je ermee wil doen, het is wat een omweg maar je bereikt uiteindelijk hetzelfde wat de starre constructie betreft.

Ik zou in ieder geval toch nog 2 stripjes aan de carrosoriebalk lasen om de vooras vast te zetten.

uiteraard wordt de vooras op die plaats nog als 3punt vastgezet. Ben alleen nog aan het denken of dat ik er sleufgaten in ga maken dan. Het is niet altijd zeker dat een 16v zo onder de kap past, bij de een wel en bij de ander weer niet. Mocht ik dan de as met 2 vulblokjes over de draadeinden plaatsen, passen de bouten er altijd nog door.

Terug
Naar boven