• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta 400R turbo project

[rquote=1916928&tid=126822&author=henk 400rr]Zekers is dat wel te doen, je kan voor de achteras PU rubbers gaan die zijn al stugger dan het origineel, mt Nylon (of iets dergelijks van deze hardheid) breng je toch weer wat meer spanning op de delen en vergeet dan niet de trekstangen wat te verstevigen.

.[/rquote]

Sorry voor vervuilen van je topic, maar ik vind hier een hoop bruikbare info; hopelijk heb jij d'r ook wat aan!

Kijk, die plaatjes erbij maakt het helemaal duidelijk.

Wat wordt met het bovenstaande dikgedrukte bedoelt?

topic vervuiling vind ik wel meevallen, ben erg blij dat er zo goed meegedacht wordt, en nuttige informatie gegeven wordt:):)

Sommigen gebruiken bij de trekstangen ook wel uniballs, in plaats van de rubbers of PU bussen. Heb gehoord dat deze naar verloop van tijd ook wel eens uit willen scheuren. Ikzelf was in eerste instantie nog niet van plan om uniballs te monteren daar, alleen in de panhardstang wel, en deze meteen verstelbaar maken ivm verlaging:)

[rquote=1919225&tid=126822&author=henk 400rr]de stangen aan weerszijden tussen achteras en bodem[/rquote]

Ja, die had ik al in het verzier :D

Ik vroeg me alleen af op welke manier deze verstevigd kunnen worden.

Die dingen zijn er redelijk makkelijk vanaf te halen, dus ook dat lijkt me een koud kunstje (samen met gelijk PU bussen plaatsen)

gewoon een stripje eromheen lassen, hoeft niet eens gruwelijk dik te zijn.

Je moet weten dat die dingen ook wel eens van binnenuit rotten en de pijpjes dus ook wat dunner worden in dikte en zo erg vastgelast zit dat ook weer niet.

[rquote=1919156&tid=126822&author=henk 400rr]Alleen de stripjes naar het gat toe missen nog op die foto.

CIMG6144.JPG

Eigenlijk die "dome" dubbel uitvoeren werd alleen bij de c-kadett gedaan, de "dome bij de ascona 400 was wel dubbel, maar dan werd er een conisch stuk opgezet.

Bij de Manta 400, was dit weer totaal anders.[/rquote]

Zijn er nog meer foto's van deze manta, en hoe deze onder de kap is doorgelast?

Ik had het al gevonden! maar toen was het forum off-line dus kon ik dat niet posten :-)

Zit me af te vragen of ik al die moeite zal doen.. aan de ene kant heb ik nu de motor-ruimte kaal. aan de andere kant vraag ik me af of ik het ooit voor elkaar ga krijgen dat de puntlasjes los gaan laten...

@McLambo wrote:Ik had het al gevonden! maar toen was het forum off-line dus kon ik dat niet posten :-)

Zit me af te vragen of ik al die moeite zal doen.. aan de ene kant heb ik nu de motor-ruimte kaal. aan de andere kant vraag ik me af of ik het ooit voor elkaar ga krijgen dat de puntlasjes los gaan laten...

Dat kan je gewoon voor elkaar krijgen met "normaal" straat gebruik, met gele koni's en een verlagings set.

Ik heb het ooit al wel voor elkaar gekregen, is wel lang geleden en was tijdens een toerrit, gelukkig was er een bezoek bij een restauratie bedrijf en die hebben het toen even vast gezet.

Als je de motorruimte toch kaal hebt zou ik het voor alle zekerheid wel doen.

Kijk, dat is nuttige info: Wat is aan te bevelen; alleen ff de torens iets doorlassen, of zoals de jongens van renotuning: bijna alle puntlasnaden? :-) Punt is dat ik de binnenkant van de auto, en de wielkuipen al helemaal klaar heb, netjes alles opnieuw gekit, en in de tectyl. Ik vrees dat ik een hoop opnieuw kan gaan doen dan...:(

Het is maar net wat je wil, doorlassen zorgt voor een bepaalde stijfheid en die stripjes zitten ervoor om te zorgen dat de boel wel bijelkaar blijft bij "zware misbruik" de ascona van rene wordt tzt gebruikt voor rallyrijden en dan wordt de boel niet ontzien.

Ik neem aan dat bij die van jouw dat totaal niet het geval is, dus bij die van jouw is doorlassen niet echt nodig of je moet de carrosserie stijver willen hebben.

Het doorlassen van zo'n koets houd in de regel in dat alle naden tussen de voor- en achteras worden ketting gelast, maar ook worden er platen op bepaalde plekken gelast die het doorscheuren weer tegenhouden. Ook dat is een mogelijkheid bij het stijver maken van een karosserie.

En je moet rekeing houden dat als de balken vol zitten met tectyl en ook de naden e.d. dat lassen een rotklusje wordt als je het niet echt brandschoon kan krijgen, van doorlassen wordt het totaalplaatje er dan niet mooier op.

Dus ik zou er nog even goed overna denken voordat je het echt gaat doen.

Zoals Henk al zei, Als je hem niet voor rally of ander "zwaar misbruik"gaat gebruiken, zou ik alleen de bovenste rondjes van het toorntje lassen (Die vangen de klappen van de schokbrekers op) en misschien een paar lasjes op de naad eronder. Als je hem voor "normaal" straat gebruik hebt wordt het er niet prettiger op als hij helemaal doorgelast is en stuiter je over de weg.

zo, heb niet echt een fotowaardige update nu, maar nog wel een aantal dingetjes gedaan.

Ik heb voor de stabilisatorstang voor nieuwe bussen gedraaid, omdat ik de standaard bevestiging hiervan best wel een bout systeem vind. Een slappe lange m8 bout die altijd krom gaat. Nu heb ik dus bussen gemaakt van rond 17mm, met M10 draad aan weerszijden. Verder ben ik nu aan het wachten op nieuw straalgrit, 2K epoxyprimer en chassislak, zodat ik de asdelen even gauw opnieuw kan stalen en dan in de lak zetten:)

Kreeg een paar dagen geleden nog een leuk pakketje binnen, namelijk nieuwe fuseekogels, stuurkogels en remblokken voor de vectra klauwen.

Ook heb ik nieuw straalgrit (alu oxide) voor in de kast, dus dat moest ik natuurlijk meteen even testen..

deed er wel lang over, manman wat was dat ding roestig zeg

afb0070.jpg

en pakketje inhoud

afb0071r.jpg

Verder heb ik 2 liter epoxy primer besteld, voor degenen die hier ook naar opzoek zijn, tip is www.verfgroothandel.nl

zij hebben veel en mooi spul voor betaalbare prijzen, zelf heb ik de Epifanes besteld. Nu nog een litertje chassislak erbij en dan kan de vooras zover in de lak. Achteras nog even gauw meepakken, en dan begin ik aan de carroserie :D

Zo, vandaag weer eens even een aantal dingetjes aan de manta gedaan.

Mijn epoxy primer is ook binnengekomen, dus ik kan eens dezer dagen beginnen met alle asdelen in de primer te zetten :)

eerste wat ik gedaan heb is maar eens even de ankerplaten van de achteras verslepen. Heb de middenstukken eruit geslepen, die gaan dienen als vulplaatje voor de lagers, aangezien ik met schijven ga rijden. Meteen even gestraald en in de primer gezet:

afb0075.jpg

Ook de traverse maar eens even doorgelast op een aantal plaatsen, en 2 stripjes erop gelast ter versteviging:

afb0074.jpg

afb0073.jpg

Als laatste heb ik nog even de trekstangen voor de achteras verstevigd, met kleine driehoekige schetsplaatjes

afb0076.jpg

afb0077.jpg

afb0078.jpg

Dat was het weer voor vandaag, uiteraard weer nieuwe updates en foto's zodra er vorderingen zijn king:

Terug
Naar boven