• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta 400R turbo project

ik volg dit hoor,

ben zelf wel benieuw hoeveel werk het is,

scheeld ook een donor kopen,

had het zelf zo bedacht ivm het camber probleem, en exacte uitlijning.

@ MClambo

danku, heb hem even een PM gestuurd.

@ Bluemission

Die problemen ben ik op zich niet zo heel huiverig voor. Verder is er voor de minimale fijnuitlijning nog een optie zoals ik het veel op de BMW fora tegenkom. Dat is het verstelbaar maken van de achterste draagarmen door middel van excentrische bouten te gebruiken en aanslagen op de ogen te lassen.

Verder geloof ik in het 'goed meten is weten' verhaal. Ik ga dus alles bij een E30 opmeten, dan weet ik in ieder geval hoe hoog de brug ten opzichte van de carrosserie hoort te zitten. Met de aslasten van beide auto's en de veerconstante van de gebruikte veren kan ik daarna nog berekenen hoeveel de as extra moet zakken of stijgen om op de juiste positie uit te komen.

ben ik met je eens, meer wegen leiden naar rome,

zo kan je van elkaars projecten veel leren

denk dat het kwa eind resultaat niet met veel met elkaar gaat schelen.

heb je ook nog plannen voor de voor ophaning ?

ik ben zelf al op onderzoek uit voor een alfa 75 voortrein.

De vooras is bij mij gewoon een manta vooras. Deze is wel compleet versterkt en alles nieuw erop en eraan, ook de bouten. Verder komt hij star aan de carrosserie zonder rubbers. De blokken die je aan de balken schroeft zijn star gemaakt en in de langsdragers zitten aluminium bussen geperst.

de b manta assen zijn zowieso wel beter als de a manta assen inderdaad,

zeker met jouw modificaties,

zal binnen kort ook eens een topic openen met mijn project en wat foto's

ik heb ook wel gehoord van een aantal die ze gebruiken enkel heb ik hier nog nergens topics of foto's van kunnen vinden over het hele web...

Mochten mensen die ook een bmw as onder een manta gebouwd hebben dit toevallig lezen, alle hulp is welkom :thumb

erg handige site :thumb bedankt.

Nu heb ik wel een idee hoe de as moet gaan zitten uiteindelijk.

Zij doen het erg rigoreus, net zoals blue-mission zijn plan om een gedeelte van de bmw bodemplaat te gebruiken.

Als ik zo kijk naar de hoogte waarop de middenbrug bevestigd gaat worden, moet het ook goed lukken zonder bodemplaat van de BMW.

de dorpels aan de binnenzijde zullen iets ruimte moeten gaan maken, net zoals de langsbalken die onder de auto doorlopen, omdat de draagarm anders niet genoeg plaats heeft. Het ophangpunt van het differentieel komt precies uit bij de dwarsbalk die onder de kofferbodem doorloopt dus ook dat gaat wel loslopen. Denk wel dat de veerschotel op de carrosserie een stuk naar onderen geplaatst zal moeten worden.

@blue-mission wrote:heb je ook nog plannen voor de voor ophaning ?

ik ben zelf al op onderzoek uit voor een alfa 75 voortrein.

Waarom? :???:

Voorwielophanging van een Alfa 75 bestaat uit 3 hoekige onderste draagarmen met langsliggende torsiestaven. Om dat onder een Opel passend te gaan maken is echt gruwelijk veel werk. :hmmz

Ik heb alle onderdelen er hier van liggen en ook nog wel een auto staan waar het gemonteerd zit als je het eens wilt meten/bekijken. ;)

Overigens heb ik ook een E30 staan en mijn maat heeft een c-kadett station met een E30 as eronder en een VW Jetta 1 met een E30 as eronder. king:

Makkelijke as van een E30, ook lekker veel keus in eindoverbrenging. Denk wel aan een goede afsteuning van het diff aan de achterkant, anders scheur je het diff uit de as... :shock: E36 deksel is het mooiste daarvoor, die heeft een dubbel 'oor' voor montage ipv 1 zoals het E30 diff. Voor een beetje motor moet je ook een 188 diff hebben, dat is het grotere diff van de E30, de 318's e.d. hebben een kleiner diff.

Ik laat het alfa voor wat het is hoor,m

heb zelf een e36 COMPACT achteras gekocht

deze is anders als e36 eigelijk het zelfde als e30, en z3, alleen dan 2 cm breder, en 5x120 ( z3 trouwens ook )

voortrein ga ik waarschijnlijk voor normale e36.

giuliettaevo,

Ik heb inderdaad de as genomen met het 188 differentieel.

Zijn er toevallig ook foto's beschikbaar van hoe de as onder de kadett zit?

Zou het namelijk erg interessant vinden om te zien hoe anderen dit gedaan hebben. Heb zo zelf mijn ideeen om hem eronder te bouwen, maar natuurlijk nooit verkeerd om wat tips en voorbeelden te zien :D

Helaas niet echt... Is nog niet helemaal afgemaakt, kadett staat weer eens weggestopt in een hoekje. :(

Maar komt erop neer dat we de E30 bevestiging eraf gehaald hebben en vervolgens een soort van armen naar voren toe hebben gemaakt met bussen die in de originele bevestigingspunten van de langsdragers van de kadettas komen. Dus 2 stukken van een cm of 30 aan de achterbrug naar voren gelast om de as op de originele punten vast te schroeven. Aan de achterkant kwam dan nog een steun voor het diff. Veren van de e30 wilden we niet gebruiken, bedoeling is om er een schroefsetje van een golf oid in te maken, ook omdat de schokdemper van een Caravan zo scheef onder de auto zitten.

Onder de Jetta hebben we ook de E30 bevestigingspunten aan de uiteinden eraf geslepen en daarvoor in de plaats 2 stukken hoeklijn gelast die op de originele bevestigingspunten uitkomen. In de koffer zit een versteviging die doorloopt naar de bovenste diffbouten.

f35jdj.jpg

De achterste diffsteun moet hier nog gemaakt worden.

mrto4h.jpg

24kxpip.jpg

Hee bedankt man!

Nu heb ik wel al meer een idee om het te maken. In principe is dat met die ogen afslijpen en verbouwen naar de originele manta punten best een handig idee. Op die manier kun je natuurlijk altijd nog wat minimale hoogteverstellingen doen mocht je kwa camber en uitlijning niet uitkomen. Dan de manta ogen versterken en de bmw as naar voren lassen met koker. Dan eventueel nog een schoor ertussen maken en dan gaat t nooit meer kapot.

Zo, na een ellendige periode eindelijk weer tijd gevonden voor de manta :D

De achteras ombouw wordt even uitgesteld omdat ik eerst met de originele as onder de auto een aantal zaken wil meten. Ook is het makkelijker om de as mooi pas te maken als de auto uit het spit is en op de brug staat.

Ik heb gisteren en vandaag al het laswerk wat nog in het spit moest gebeuren klaargemaakt. Das waren nog een aantal gaten in de bodem en de vooras bevestigingsbeugels. Ook heb ik de balken aan het chassis doorgelast op de punten waar de vooras gemonteerd zit voor wat extra sterkte op die punten. Vervolgens heb ik de carrosserie op de brug uit het spit gehaald en waterpas opgeklost zodat ik binnenkort aan het dak kan gaan beginnen. Ziet er toch weer een stukje anders uit nu hij niet meer in het spit hangt.

Ik begin er langzaamaan wel steeds meer aan te denken om gewoon het hele dak bij de stijlen door te halen en de andere erop te lassen. Hier ga ik nu eerst een tijdje over nadenken. Zijn er nog mensen die dit eerder gedaan hebben, en hier tips bij hebben voor me? Mij lijkt dat het een stukje sneller gaat als de dakplaat en de stijlen losboren en die los vervangen. Krijg je ook nooit meer zo netjes in elkaar als dat je het van elkaar afhaalt (losboren, puntlassen doorkappen, kit wegsteken). Vandaar dit idee. Volgens mij is het een kwestie van zuiver en ontelbaar keer meten. Ook een aantal plaatwerkstukjes inlassen waar het dak dan opschuift en waar je hem weer aan vastlast, zodat de stijfheid terugkomt, wat bij alleen koud aan elkaar lassen niet het geval is. Zijn er verder nog wat punten waar ik op zou moeten letten en tips?? Misschien iemand uit de buurt die ervaring heeft en een keer zin en tijd heeft om er samen eens naar te kijken??

Nougoed, hier de foto's van gisteren en vandaag:

20121106120321.jpg

20121106120329.jpg

20121106133418.jpg

20121106133428.jpg

20121106145003.jpg

20121106165447.jpg

20121106165730.jpg

20121106165748.jpg

20121106165804.jpg

Gvd die kut pc hier wil geen enkele foto zichtbaar maken haha..

Tijd dat ik weer eens even bij kom buurten!

Heb de manta ook weer opgepakt sinds deze week namelijk :thumbup

Terug
Naar boven