• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta 400R turbo project

Bij de kadett hebben wij de bodem wat aangepast rond de draagarmbevestigingspunten... ;) Om idd de as zelf hoger gemonteerd te krijgen.

As omdraaien is wel een goeie, die diffsteun omlassen is zo gedaan. :D

Ik heb er nog eens even over nagedacht, maar ik heb besloten om de as niet om te draaien. in principe verandert er dan namelijk niet veel. Je aslichaam komt wel hoger onder de auto te zitten, maar de hoek die de draagarmen maken is dan weer een stuk minder omdat de bevestigingspunten aan de onderkant zitten. Hierdoor zou je hetzelfde probleem met de uitlijning houden. Ik heb het inmiddels wel al een heel eind in mn hoofd gepland hoe dat ik het ga doen. De balken slijp ik ter plaatse van de bevestiging weg, en ik haal een paar stukken uit de vloer. Zo kan de as met bevestigingen diep genoeg onder de bodem komen. De balken en de vloer las ik dan terug aan de binnenkant van de auto, en dan moet de achterbank er maar aan geloven. Deze pas ik wel zo aan dat hij gewoon terug kan in de auto.

Verder niemand ervaring met een compleet dak omwisselen?

@Ben_M wrote: maar de hoek die de draagarmen maken is dan weer een stuk minder omdat de bevestigingspunten aan de onderkant zitten. Hierdoor zou je hetzelfde probleem met de uitlijning houden. de hoek bij het inveren?

ik bedoel de hoek die de draagarmen maken als de auto in rustpositie staat. Als je het aslichaam omdraait en 10cm hoger hangt en de bevestigingen dus lager zitten heb je nog steeds hetzelfde effect als dat het aslichaam 10cm lager hangt en dat de draagarmbevestigingen boven zitten. Je doet dan dus een hoop loze moeite want het probleem blijft. Vandaar gewoon lekker bodem wat aanpassen, dat is in mijn ogen de enige juiste manier als je de bevestigingspunten voor de draagarmen op het aslichaam ongemoeid wilt laten...

Je kan de draagarmen zo aanpassen

dscf2819u.jpg

dscf2823u.jpg

p1010144nj.jpg

Respect voor je "knutselwerk" dat je daar de ruimte tijd en geld voor over hebt. Vooral tijd.

:wors :wors :wors

Heb je meer foto`s .

@ louwe, veel en nauwkeurig werk is het sowieso al :jerry Het is enkel wat het snelst gaat en dan ook het mooiste af te werken is. Ik denk dat dit het compleet omlassen van het dak is, ipv alleen de stijlen en dakplaat overboren. Denk sowieso dan maar een mal van de voor en achterruit maken en zorgen dat dit weer 100% klopt voor het vastlassen.

@ OAH, alle foto's die ik maak gaan het forum op ;)

@ Youngtimer, Deze manier heb ik vaker langs zien komen op het forum inderdaad. Dit wordt veel gebruikt om een 4 link starre as van bijvoorbeeld volvo onder een manta/ascona te bouwen. VOor de bovenste reactiestangen zul je dan eventueel (niet perse nodig) de bodem uit moeten snijden en hier bakken in maken. BMW is een aslichaam met onafhankelijk geveerde draagarmen. Je hebt dus eigenlijk niks te maken met bewegende delen bij je bodemplaat. Je maakt het complete subframe met differentieel statisch onder de bodem. Ik hoef dus veel minder diep mijn bodem in te gaan als met die bakken voor de trekstangen bij een 4link systeem :thumb

sowieso eerst vasthechten en tussendoor bij het lassen blijven meten en de mallen gebruiken, dan zou het goed moeten gaan. Die manier waarop louwe het beschrijft bevalt mij wel. Dit in combinatie met plaatjes punten in de stijlen zal meer als sterk genoeg zijn :)

Helaas nog geen enkele vordering aan het gehele project, ligt momenteel even stil ivm drukte.

Verder ga ik eerst het dak vervangen en vervolgens de neus erin lassen. Dan vooras en motor + bak monteren, al het gewicht in de auto plaatsen en de originele achteras eronder zetten. Dan kan ik zien hoe het eruit ziet, en het hart van de naaf ten opzichte van allerlei punten meten. Dan weet ik ook waar ik moet zitten met de naven bij het pasmaken van de bmw as.

Heej Ben, bij jou ook alles op een laag pitje?

Hoe gaat het met afstuderen?

Kadett is laatste tijd ook (weer) weinig aan gebeurd. Maar hopen dat we in juni van alle ellende af zijn en dat we dan flink vooruitgang kunnen boeken :thumb .

Zo, na een lange, drukke en nogal hectische periode toch weer eens tijd gevonden voor de manta.

Om eens goed te bekijken hoe het er allemaal uitziet heb ik de dakplaat er maar eens even ruw uitgesneden en ook de buitenste a-stijlen eraf geboord. Aangezien het nogal gemakkelijk ging heb ik toch besloten de buitenste dakhuid tesamen met de a-stijlen te vervangen. Foto's zover:

20130327165602.jpg

20130327171825.jpg

20130327184138.jpg

Bij mij moet er ook een nieuw dakkie op. Heb m al een jaar of wat liggen, maar de kadett gaat nu even eerst. Ik hoop van de zomer met mijn 400 te beginnen :jerry

27042010250medium.jpg
king:

het is in ieder geval wel kak werk joost :thumbdown

Eigenlijk heb je ook zo'n elektrisch of pneumatisch trilmachientje nodig waarmee je netjes de puntlassen door kunt bikken.

Als je losboort en vervolgens nog met een beiteltje moet nabikken dan gaat je hele plaatwerk eraan helaas.

Ik moet er ook nog even eentje zien te lenen/kopen :hmmz

Ik slijp ze na met powerfile(schuurbandje)na het boren.

gaat goed,haal er ook wel eens wat oppervlakte roest mee weg.

wel oppassen,neemt goed af.

john

Hoi John,

Ik bedoelde het eigenlijk op een andere manier. De overgebleven restjes haal ik gewoon met de lamellenschijf eraf.

Waar het om gaat is dat als je de puntlassen uitboort, er meestal toch nog net nog een stukje overblijft wat aan elkaar vast zit. Deze zul je dan los moeten bikken. Met een trilapparaatje is dat heel handig zonder dat je het plaatwerk beschadigd. Zo'n dakplaat is nogal gevoelig voor vervorming namelijk :thumbdown

Terug
Naar boven