@Ben_M wrote:Verder heb ik nog 1 vraag met betrekking op het vooras modificeerverhaal:
Ik heb net zoals bij jou de aanslagen voor de voorste draagarmen ingekort, zodat deze niet zover uitveren. Nu ga ik rijden met koni geel korte dempers en -60 veren. Was dit dan wel nodig geweest? Ik hoop niet dat het zo is dat de aanslagen dadelijk zo strak staan dat als de motor erin gaat er nog steeds geen veerweg is. Ik ga er sowieso vanzelf achter komen, maar misschien kun jij dit zo al beantwoorden?
Ik las ook de discussie hierover in je topic.....Nee hoor, tenzij je er een 'Dakar-uitvoering' van wilt maken, hou je nog uitveerweg genoeg over. Kijk maar hoe ver die van mij nog uit wil veren; geen enkel probleem.
DE reden om de aanslagen zo in te korten is om te voorkomen dat HELE STUGGE veren voor asfalt toepassing (550-900 lb) die ook een heel stuk KORTER zijn (uit mijn hoofd ca. 245-250mm ongespannen) nooit los kunnen komen. Zou je dit soort stugge veren net zo lang maken/laten dat ze origineel nog op spanning blijven met uitveren, dan wordt de Ascona net een Landrover Defender zo hoog. Met de Bilsteins (C-Kadett Rally) die ik heb, kwamen de veren dan ook nog los te zitten. Je kunt dan natuurlijk ook staalkabels monteren, maar of de APK-meester daar nu zo vrolijk van wordt (?). Dan vind ik ingekorte aanslagen ook fraaier/degelijker.
Misschien zijn die gele Koni's nog korter, dat weet ik zo niet.
'Gewone' verlagingsveren zijn bij lange na niet zo stug als die ik heb en die op het asfalt in wedstrijden toegepast worden. Daarvoor was het verzetten van de aanslagen niet nodig geweest (maar last ga je er ook niet van krijgen, met een wat verlaagde wagenhoogte).
Zoals altijd.....het is maar wat je er mee van plan bent en hoever je wilt gaan.
:angel maar na ruim 18 jaar met mijn Ascona te hebben gesleuteld/aangepast en ook echt gereden op veel circuits weet ik intussen (zonder te hoeven napraten) dat een paar 550-900kp veren in combinatie met een dubbele stabilisatorstang aan de voorkant, een enorme verbetering is op de wegligging op een circuit. Achter moet ie zeker niet te hard, maar voor :thumbup
Deze heb ik vorige week nog gescoord in the UK (dadelijk heb ik weer wat langere veren nodig met de Granada naven):
"a pair of BRAND NEW Tarmac / Race specification front springs for use on Manta B and Ascona B.... The springs are manufactured with progressive rating of 550/900lbs.. The ride height of the front of the vehicle will be reduced by 40mm on standard GTE ride height.."
Even voor het idee: Deze op de foto heb een draaddiameter van 17mm en die ik er nu onder heb zitten zelfs 19mm