Omdat het vermogen van een 2.4 injectie in de Manta toch snel went en ik altijd opzoek ben naar beetje uitdaging in de hobby was ik al een tijdje aan het zoeken naar alternatieven voor de motorisering van een manta. Daarbij wilde ik ook wel wat uitdaging en minimaal toch wel 200 PK
Verschillende opties overwogen;
De "logische" volgende stappen:
c20xe 16v + licht blok, - maar 150 pk, - eenvoudige ombouw
c20let 16v - duur, + 200 pk
c30se 24v + meer uitdaging, + 204 pk, - Zwaar en lang blok
Dan nog de wat meer exclusieve opties die ik al eens gezien heb in een Opel Manta A en me interessant leken;
Rover 3.5 V8 + relatief licht, - relatief weinig vermogen, + V8,
BMW 3.0 L6 - Al een aantal keer ingebouwd, - lang blok
Bovenstaande blokken zijn allemaal al eens in een Manta A bebouwd en dat was voor mij de reden toch nog wat anders te overwegen:
RB26DET(T) - duur, + interessante ombouw, + erg veel vermogen mogelijk
Door een audi-enthousiaste vriend gewezen op de vijfcilinder 20v turbo motor van Audi. Bleek ook vrij dure optie door de zeldzaamheid en gewildheid van de blokken en onderdelen maar de interesse in een motor met 5 cylinders was wel gewekt. Toevallig een dag later bij een benzine pomp een volvo 850 2.5 (5cyl) weg horen scheuren en toen voor het eerst serieus naar volvo gekeken.
Blijkt dat volvo ook wel snelle auto's maakt. Top modellen zijn de R versies met tussen de 200 en 300 PK. (De rijkspolitie gebruikte deze auto's ook voor snelweg patrouilles eind jaren 90). Na wat zoeken op internet bleek een aantal volvo enthousiastelingen (Ja die bestaan ook!) de standaard overdwars geplaatste 5 cilinders ombouwden voor achterwiel aangedreven volvo's als de 240. Veel van de ervaring daar kon ik ook gebruiken voor de manta en aangezien oude volvo's geen drol kosten de knoop maar doorgehakt.
Voordelen:
+ Veel informatie
+ Nog nooit gedaan in een Manta
+ Veel vermogen en makkelijk te tunen
+ Kort (en licht?) motorblok
+ Modulair motorblok
+ Onderdelen overal te krijgen op sloop, marktplaats e.d.
Verschillende opties overwogen;
De "logische" volgende stappen:
c20xe 16v + licht blok, - maar 150 pk, - eenvoudige ombouw
c20let 16v - duur, + 200 pk
c30se 24v + meer uitdaging, + 204 pk, - Zwaar en lang blok
Dan nog de wat meer exclusieve opties die ik al eens gezien heb in een Opel Manta A en me interessant leken;
Rover 3.5 V8 + relatief licht, - relatief weinig vermogen, + V8,
BMW 3.0 L6 - Al een aantal keer ingebouwd, - lang blok
Bovenstaande blokken zijn allemaal al eens in een Manta A bebouwd en dat was voor mij de reden toch nog wat anders te overwegen:
RB26DET(T) - duur, + interessante ombouw, + erg veel vermogen mogelijk
Door een audi-enthousiaste vriend gewezen op de vijfcilinder 20v turbo motor van Audi. Bleek ook vrij dure optie door de zeldzaamheid en gewildheid van de blokken en onderdelen maar de interesse in een motor met 5 cylinders was wel gewekt. Toevallig een dag later bij een benzine pomp een volvo 850 2.5 (5cyl) weg horen scheuren en toen voor het eerst serieus naar volvo gekeken.
Blijkt dat volvo ook wel snelle auto's maakt. Top modellen zijn de R versies met tussen de 200 en 300 PK. (De rijkspolitie gebruikte deze auto's ook voor snelweg patrouilles eind jaren 90). Na wat zoeken op internet bleek een aantal volvo enthousiastelingen (Ja die bestaan ook!) de standaard overdwars geplaatste 5 cilinders ombouwden voor achterwiel aangedreven volvo's als de 240. Veel van de ervaring daar kon ik ook gebruiken voor de manta en aangezien oude volvo's geen drol kosten de knoop maar doorgehakt.
Voordelen:
+ Veel informatie
+ Nog nooit gedaan in een Manta
+ Veel vermogen en makkelijk te tunen
+ Kort (en licht?) motorblok
+ Modulair motorblok
+ Onderdelen overal te krijgen op sloop, marktplaats e.d.