• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta A 2.3 T5R

Zo weer eens even een update zo net voor de feestdagen.

Vorige week nog wat aan de vooras gedaan. Geen idee hoeveel zo'n motor verschuift bij het remmen maar merkte met de 2.4 dat dit wel een 1,5 cm kan zijn, al zijn die rubbers wel wat slapper. In ieder geval had ik 1-1.5 cm ruimte tussen het carter en de vooras, nu 2.5 cm (word nog afgelast)

DSCN4478.jpg

Ook de motortakel eindelijk even kunnen gebruiken; scheelt de tractor loskoppelen en het hefmechanisme aankoppelen en manoeuvreert wat beter in het hok.

DSCN4470.jpg

De aanzuigbuis en het ingekorte carter zitten inmiddels onder het blok. Het blok pas mooi over de vooras met het carter precies tussen het as-lichaam en de stabilisatiestang. Ook lijkt er nog meer dan voldoende ruimte om een 3 inch uitlaat langs de bak en over de stabi-stang te laten lopen.

DSCN4479.jpg

DSCN4482.jpg

Het blok past ook nog eens perfect in de nagebouwde motorruimte. Het is nog wel een beetje afwachten of dit zo ook in werkelijkheid gaat passen. Ik kom straks wel te zitten met de plaatsing van de turbo, die kan niet meer op de originele plek en zal iets hoger geplaatst moeten worden.

DSCN4485.jpg

DSCN4487.jpg

Het passen op de vooras en in het houten frame was eigenlijk mijn go/no-go moment, mocht het echt niet passen was ik er nu mee opgehouden.

Dus..... dan wordt het nu tijd ergens een goed carrosserie te vinden en echt met de ombouw te beginnen.

Verder loopt het niet zo hard de laatste dagen; teveel vrije tijd en te koud; Dus ben meer op het ijs te vinden dan in de garage.

Alde feanen liggen al bijna een week dicht. :wub

DSCN4501.jpg

een houten carroserie gaan bouwen dan is het helemaal perfect :P

nee geintje

een goede gave carroserie vinden valt op.t moment ook niet mee :hmmz

Nee idd, er wordt echt weinig aangeboden op het moment, en heb ook geen zin om helemaal naar antwerpen toe te rijden om te kijken wat daar staat. Iets laswerk vind ik geen probleem maar moet wel redelijk in de lak zitten, geen zin (en geld) om het hele ding te laten spuiten.

die groene van mij is dat niet wat daar ligt nu een 1600 in die schreeuwd eigenlijk wel om wat zwaarders in gebouwd te worden

eigenlijk zonde maar je hebt dan een super carroserie die ook nog zeer goed in de lak staat dus alleen effe ombouwen :D

Maar hout roest niet :P

'k zoek een pre-oktober-1973 carrosserie en het liefst ook nog met kenteken op gas.

Maar sowieso het bouwjaar is belangrijk dus die groene zal em niet worden.

Ook zonde ja zo'n bijna originele Sommer Bazar onder handen te gaan nemen.

Waarom is het bouwjaar zo belangrijk?

Voor het omkeuren naar 5 cilinder is het geen probleem namelijk...;)

Als ik het zo bekijk gaat je rembekrachtiger ruzie maken met het inlaatspruitstuk. Verder ziet het er wel redelijk passend uit.:)

hmm ja rembekrachtiger kan nog wel eens vervelend gaan doen, nou wil ik er ook liever een wat ouder spruitstuk op hebben omdat ik dat mooier vind lijken. Die heeft wat meer ruimte daar.

Voor 73 was toch zo omkeuren bij RDW zonder dure testen en alles?

Of hebben ze dat inmiddels veranderd?

er zijn wel wat veranderingen geweest je kunt het beste effe een bezoekje gaan wagen bij de rdw in heerenveen dan heb je zekerheid

Kijk maar even in het sticky topic in het APK en RDW hoofdstuk.;)

Die regels zijn veel soepeler geworden. omkeuren kost je nog geen 60 euro straks als hij klaar is.:)

ben met een 82 er D kadett en een 84 er A corsa by RDW heerenveen geweest. De D van 1.3 naar 2.0 16v en de A van 1.0 naar 2liter turbo, ze hanteerden de nieuwe regels correct en dus werden ze voor 50euro/stuk goedgekeurd (zonder ry en remproeven) . Maar dan woon je vlakby my

[rquote=1822138&tid=131499&author=Asko] In ieder geval had ik 1-1.5 cm ruimte tussen het carter en de vooras, nu 2.5 cm (word nog afgelast)

DSCN4478.jpg

[/rquote]

heb je het midden gedeelte van de vooras nog 1cm extra omlaaggehaald? Ingeslepen en teruggelast neem ik aan?

Nee ik heb gewoon de lip die je op de foto ziet ingeslepen. De vooras is verder volledig origineel op de aanpassing voor het stuurhuis na.

Nu snap ik ook waar die kerel het laatst over had toen hij wat Volvo onderdelen op kwam halen. Hij werkte bij de RDW en deed deze keuringen regelmatig en zei dat het met deze auto's nu erg makkelijk is geworden. Ik nam aan dat hij het over auto's voor 1973 had zoals dat eerder het geval was. Heb verder niet op doorgevraagd toen waar ik later wel van baalde. Vind maar es iemand met kennis van zaken bij de RDW, zit altijd tijden aan de telefoon en nu staan ze bij je op het erf en vergeet je door te vragen.

Maar mooi! Hoef ik niet meer op jaartal te letten!

Zal es kijken bij BMW's, bedankt voor de tip.

Gisteren ook even een andere achteras (3.54) opgehaald;

DSCN4525.jpg

Ook ga ik de schijven en de klauwen van de achteras gebruiken, de elektronische snelheidsopnemer van het diff. en mogelijk de cardanas.

Op de vooras van deze auto zitten net nieuwe (gereviseerde) Girling 240 klauwen geschikt voor 22 mm schijven,

deze komen ook op de manta.

Heb deze auto gister naar huis gereden en het remde echt super! En dat bij een auto van 1350 kg!

Zo langzamerhand wordt het wel bijna een Volvo bedenk ik me nu. :hmmz

Zonder gekheid, ben het comfort van een Volvo wel gaan waarderen. De 960 kwam uit het Westland vandaan, de V70 bij Dordrecht en de 240 uit Utrecht. Heb ze allemaal gereden en twee aan één stuk door tot hier in Friesland. Geen centje pijn; stapt uit alsof je net bent ingestapt.

Achteraf gezien ook nog geluk gehad, de 240 stopte ermee hier in de straat bij de buren, benzine én LPG op. De brandstofmeter deed het niet en omdat ik op beide brandstoffen wel kon rijden dacht ik maar proberen. Als de één op is rijd ik wel naar het tankstation op de ander. Kennelijk schakelt dat dus automatisch om en 130 km later kom ik net voor huis zonder brandstof te staan. :wors

Maar goed gisteren maar even aan het slachten geweest omdat de motortakel de komende weken weer voor een Audi gebruikt gaat worden. Motor en bak zijn er nu uit en allemaal losse onderdelen eraf gehaald die eerst verkocht gaan worden. Ben er ook achter gekomen dat de achterste remklauwen helemaal niet zijn vervangen, moet later dus nog wat anders op.

wordt het nu nu je al drie auto's hebt moeten kopen alsnog geen dure ombouw of zijn die volvo''s zo goedkoop?? en hoe zit het trouwens met de wielsteek van die volvo"s is die hetzelfde als van de oude opels 5 gaats??

verder mooi project heb het met plezier gelezen tot nu toe

gr gijs

Duur valt wel mee, heb aan Volvo onderdelen inmiddels meer verkocht dan ik voor de drie auto's betaald heb.

Maar dat waren dan ook wel koopjes. Het hele project heeft me tot nu toe zelfs nog niks gekost.

Steek is 5x108 helaas.

En goed om te horen dat het met plezier gelezen wordt,

soms vraag ik me wel eens af waarom ik het überhaupt hier neer zou zetten.

Terug
Naar boven