• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta A 2.3 T5R

ik heb zelf goeie ervaringen met autotemp in leeuwarden. Hy heeft diverse boeken met maten van radiateurs. Desnoods daar door het magazyn met een rolmaat.

Ahh weer bezig geweest gister zie ik. He heb jij toevalig de moer van de stuurstang ook nog? die van mij is weggelopen...

hmm, bedankt voor de tip, dit weekend dan maar even naar Leeuwarden

@ transeurope, weet je ook wat de maten zijn van de calibra turbo radiator?

Moertje heb ik nog wel liggen.

Even bij de lokale automaterialenboer vragen of zij geen boek hebben met alle radiateurs erin... Meestal hebben ze dat wel staan, en daar staan tekeningen met afmetingen in zodat je zo ziet of er iets passends te vinden is.;)

Een radiateur op maat laten maken wordt em sowieso niet eerst. Wil zoveel mogelijk bestaande en gebruikte onderdelen gebruiken, eventueel zelf iets aanpassen. Allereerst voor de uitdaging maar ook omdat het een low-budget project moet blijven.

Gisteren was het wat dat betreft een mooie dag, met de verkoop van de versnellingsbak van de 240 ook die auto eindelijk uit de kosten.

Heb van die 240 nog een aantal andere onderdelen staan waaronder de radiateur die nog niet eens zo oud is. Vandaag maar eens gepast in de Manta en die blijkt een stuk beter te passen. Alleen vraag ik me af of die wel voldoende koelvermogen heeft.

DSCN4760.jpg

DSCN4762.jpg

Morgen breng ik de Mercedes radiateur (300 D '86) weer terug naar de sloop, zoiets is wel een tip voor iemand die wel een spoilertje onder de voorbumper van de Manta of Ascona wil hebben; Het past net tussen de chassis balken en heeft een gigantisch koelvermogen (59x56x4) en eventueel is de oliekoeler nog te te gebruiken.

http://www.northernradiators.co.uk heeft ook veel tekeningen en maten.

Ik bel je nog wel even over dat moertje moet even zien waneer ik tijd heb. Het gaat om die op de fusee zeg maar waar de splitpen door komt.

Hij staat al 3 maand klaar voor de spuiterij maar we moeten nog steeds een afspraak maken... niet zo goed dus:P

En de gele zal ik zien dat ik die snel weer lopend heb want het seizoen staat weer voor de deur.

[rquote=1913762&tid=131499&author=Asko]hmm, bedankt voor de tip, dit weekend dan maar even naar Leeuwarden

@ transeurope, weet je ook wat de maten zijn van de calibra turbo radiator?[/rquote]

Volgens die website van je 500 x 355 x 42 mm

Bedankt, had ik inderdaad al gevonden inmiddels.

Vrijdag bij het terugbrengen van de Mercedes radiateur een andere goed alternatief gevonden en dus maar gewoon omgeruild.

DSCN4769.jpg

Tis één van een Fiat Bravo td 100 uit 97. (Een fiat ja.. :hmmz) Maar deze past echt exact tussen de beide motorkap beugels en heeft de maten 559x375x40 dus is ook nog een stukje groter dan de Calibra turbo radiateur.

Maar het mooiste van deze radiateur is dat de ventilator van de Volvo V70 die ik nog had liggen precies op deze radiateur past!

DSCN4773.jpg

Enige nadeel is dat de koud water aansluiting ook aan de bovenkant zit, het water gaat twee keer door door de radiateur, en zal dus met buis en slang omlaag moeten naar de aansluiting op de motor. Aan de andere kant lijkt het wel weer mooi symmetrisch.

Overigens leekt een Rekord 2.3 diesel radiateur ook goed te passen. Die heeft de aansluitingen wel goed zitten maar is helemaal van metaal, deze van kunststof en aluminium en daarmee een stuk lichter.

Vandaag op het werk even een paar gaatjes laten boren voor de rubbers en thuis een steun gemaakt voor de radiator.

DSCN4784.jpg

DSCN4786.jpg

En zo vordert het gestaag, dit weekend de motor maar weer es passen en chassisbalken aflassen.

Dat idee had ik ook al ja...

Volgens mij horen die aansluitingen in de FIAT aan de zijkant te zitten. Bij heel veel van de radiateurs die ik gezien heb heb je eigenlijk ook altijd een hoge en een lage aansluiting er aan zitten.

Warm en koud aansluiting heb ik inderdaad omgewisseld. De temperatuurgever op de radiator gebruik ik verder niet.

Het water gaat volgens mij 2x door de radiator, van boven naar beneden aan de linkerkant (op de foto) en vervolgens weer naar boven aan de rechterkant.

Dan zou deze manier aansluiten niks uitmaken toch? of bega ik nu een denkfout?

asko

Ik denk dat ze bedoelen dat hij op zijn kop staat. Ale op zijn zijde..

Hoe jij hem geplaatst hebt krijg je ook een soort van kortsluiting (warmte koude).

Ah zo, dan kan ik gerust mededelen dat het aftap-kraantje voor de koelvloeistof gewoon beneden zit en de radiateur dus wel zo hoort te staan.

Tussen de beide aansluitingen zal een tussenschot zitten maar dat zal ik vanavond voor de zekerheid nog wel even navoelen.

Terug
Naar boven