• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta B1 2.0 16V

Bedankt Ben, ik kwam vanmiddag met een hele andere berekening op hetzelfde uit, maar ik vond de uitkomst dusdanig hoog dat ik het niet aannemelijk vond.

Ik had minder opbrengst verwacht, rond de 270cc, maar het zal wel kloppen.

Wel mag zo'n test van mij iets bruikbaarder in elkaar zitten, testen op 3 bar op 100% duty cycle had me veel meer gezegd. :D

Foto's van vanavond:

Voormalig verdeler klaar.

DSC05850.JPG

DSC05856.JPG

Inlaatbuis, nieuw K&N filter, inlaatlucht temperatuursensor gemonteerd.

DSC05852.JPG

DSC05854.JPG

Kabelboom ligt al een eind netjes, gedeeltelijk ingepakt. Nu nog inkorten, stekkers aansluiten en verder afwerken.

DSC05857.JPG

DSC05860.JPG

Even een fraaie update van mijn vader, mooi werk. :wors

DSC05823.JPG

DSC05824.JPG

DSC05827.JPG

DSC05830.JPG

DSC05835.JPG

DSC05836.JPG

DSC05838.JPG

DSC05840.JPG

DSC05842.JPG

DSC05844.JPG

DSC05845.JPG

:wub

Ook geschikte bougiekabels weten te vinden.

DSC05848.JPG

Vrijdag weer verder.

Alles aangesloten.

DSC05862.JPG

DSC05863.JPG

DSC05868.JPG

DSC05869.JPG

DSC05870.JPG

DSC05885.JPG

DSC05889.JPG

Vind het zo wel opgeknapt onder de kap!

Morgen niet m'n laptop vergeten en dan maar eens kijken of het ook allemaal werkt.

PUZZELTJE VOOR DE LIEFHEBBER!!!

Ik heb een testrapport gekregen bij het reinigen van mijn c20xe injectors en ik kom er even niet meer uit.

Ik wil de injectoropbrengst uit het rapport vertalen naar voor mij bruikbare informatie.

Hier is wat ik weet:

Opbrengsten 0-280-150-744 injectors in theorie, op 100% duty cycle:

214cc / min @ 2.5 bar

234cc / min @ 3 bar

270cc / min @ 4 bar (eigen berekening)

Nu heb ik een testrapport gekregen met de volgende waarden:

simulatietoerental = 6000 rpm , openingstijd 4.4 ms , testduur 120 seconden, gemeten hoeveelheid 134ml, gemeten op 4 bar

Wat ik wil weten uit mijn eigen rapport:

opbrengst in cc / min @ x bar

Hoe bereken ik dit?

6000 RPM = 3000 ontbrandingen per minuut (4takt)

per ontbranding gaat de injector 4.4 ms open, dus dat geeft 3000*0.0044 = 13.2 sec dat de injectoren opengaan per minuut.

Testduur is 120 seconden, dus 2 minuten. Dat geeft 13.2*2 = 26.4 sec dat de injectoren over de testperiode geopend zijn.

26.4 past 60/26.4 = 2.273 maal in een minuut.

gemeten hoeveelheid is 134cc.

De opbrengst is dan dus 2.273*134 = 304.5 cc/min op een druk van 4 bar :D

Ja hij loopt. Je bent er nog niet zo maar klaar mee, maar na wat meetwerk, callibreren, denkfoutje herstellen (ontstekingsvolgorde wasted spark, bougiekabel verkeerd om) , ontsteking goed gezet, toen bleef ie wel goed lopen.

Wel de idle valve los moeten halen omdat deze een dansend toerental gaf.

Loopt nog erg rijk lijkt het wel, maar daar heb ik ook nog geen uitsluitsel over omdat er waarschijnlijk een foutje in de aansluiting van de afr controller zit. Moet nog even gecontroleerd worden.

Hoop werk hoor. Die cursus lijkt me geen verkeerd idee. ;)

Bedankt Ben, ik kwam vanmiddag met een hele andere berekening op hetzelfde uit, maar ik vond de uitkomst dusdanig hoog dat ik het niet aannemelijk vond.

Ik had minder opbrengst verwacht, rond de 270cc, maar het zal wel kloppen.

Wel mag zo'n test van mij iets bruikbaarder in elkaar zitten, testen op 3 bar op 100% duty cycle had me veel meer gezegd. :D

Foto's van vanavond:

Voormalig verdeler klaar.

DSC05850.JPG

DSC05856.JPG

Inlaatbuis, nieuw K&N filter, inlaatlucht temperatuursensor gemonteerd.

DSC05852.JPG

DSC05854.JPG

Kabelboom ligt al een eind netjes, gedeeltelijk ingepakt. Nu nog inkorten, stekkers aansluiten en verder afwerken.

DSC05857.JPG

DSC05860.JPG

Top man, dus je gaat binnenkort banken?

Cursusje ga ik zoiezo ff doen, dat wordt m alleen wel de 2e helft van dit jaar ivbm andere cursussen.

Heb ook nog niets besteld of gekocht qua managment. Maar ben dr al wel zo goed als zeker van dat het een kdfi wordt.

Binnenkort ook eventjes alvast de ontstekingshuis aanpassen zoals jij dat ook gedaan hebt.

:thumbup

Alles aangesloten.

DSC05862.JPG

DSC05863.JPG

DSC05868.JPG

DSC05869.JPG

DSC05870.JPG

DSC05885.JPG

DSC05889.JPG

Vind het zo wel opgeknapt onder de kap!

Morgen niet m'n laptop vergeten en dan maar eens kijken of het ook allemaal werkt.

Binnenkort hoop ik wel ja!

We zijn al wat verder maar er valt véél te leren en een grote valkuil bij zo'n systeem vind ik dan ook dat je echt veel te veel in kan stellen, te veel opties die ik eerst wil begrijpen.

Stap voor stap lezen, leren, afstellen... Vandaag of morgen gaat ie de straat wel een keertje op denk ik.

Ja hij loopt. Je bent er nog niet zo maar klaar mee, maar na wat meetwerk, callibreren, denkfoutje herstellen (ontstekingsvolgorde wasted spark, bougiekabel verkeerd om) , ontsteking goed gezet, toen bleef ie wel goed lopen.

Wel de idle valve los moeten halen omdat deze een dansend toerental gaf.

Loopt nog erg rijk lijkt het wel, maar daar heb ik ook nog geen uitsluitsel over omdat er waarschijnlijk een foutje in de aansluiting van de afr controller zit. Moet nog even gecontroleerd worden.

Hoop werk hoor. Die cursus lijkt me geen verkeerd idee. ;)

Zag het staan eddie, maar ik weet van welk type blok die aanzuigbuis afkomt, maar het lijkt niet echt op een 18s buis . :hmmz

Top man, dus je gaat binnenkort banken?

Cursusje ga ik zoiezo ff doen, dat wordt m alleen wel de 2e helft van dit jaar ivbm andere cursussen.

Heb ook nog niets besteld of gekocht qua managment. Maar ben dr al wel zo goed als zeker van dat het een kdfi wordt.

Binnenkort ook eventjes alvast de ontstekingshuis aanpassen zoals jij dat ook gedaan hebt.

:thumbup

Binnenkort hoop ik wel ja!

We zijn al wat verder maar er valt véél te leren en een grote valkuil bij zo'n systeem vind ik dan ook dat je echt veel te veel in kan stellen, te veel opties die ik eerst wil begrijpen.

Stap voor stap lezen, leren, afstellen... Vandaag of morgen gaat ie de straat wel een keertje op denk ik.

Gisteren tijdens het mappen helaas kapot gelopen op de testbank.

Lagerschade (de rest valt hopelijk nog mee) . Oorzaak nog onbekend, blok gaat binnenkort uit elkaar.

Er was nog niet eens echt mee getrapt, mappen was tot ongeveer 50% load gedaan toen het fout ging.

:swear

Terug
Naar boven