• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta winterhard

Als de kachel niet warm word check ook even of de staaldraad van de schuif warm/ koud.

Of die nog wel vast zit aan het meganiek die stand warm en koud regeld onder de motorkap. :fy1 die zitten ook wel eens los :swear

Scheeld soms een hoop werk .

Misschien even alle Tips over hoe krijg ik het in G.V.D weer warm in me manta/ascona in een how to do toppic gooien :thumbup

Gooi je kachel problemen in het toppic hoe klein stom of wat dan ook alle tips zijn welkom ,en sheeld veel zoeken.en je kan nog eens :D

kachel schakelstanden bedrading info.welke draad doet wat?

Kachelschakelaar doet het alleen op stand 2 of 1 -is de schakelaar kapot of kachel motor kapot of de draden verkeerd aangesloten?

Waar en hoe kan ik het beste Wd 40 in de kachel motor spuiten of beter met wat anders inspuiten.(zag het eens eerder voorbijkomen in een toppic ,stond zoiets van heb de hele kachelmotor ingespoten :shock:)dat is ook weer een ruim begrip :hmmz

kachelstekker er toch beter afknippen of inspuiten?

Probeer graag zo duidelijke antwoorden te geven.

En een how to to do tippic over dit onderwerp zou geen overbodige luxe zijn.

Ja ik rij ook gewoon door ,het is een auto vroeger reed iedereen toch ook gewoon door ,je wist niet beter .toch :wubok wel met winterbanden :lol: :lol:

@H-400 wrote:Ook eventjes controleren of je thermostaat niet open blijft staan, of te snel open gaat.

Een te koude thermostaat (bv ééntje van 72° ) kan in de winter je motor niet opwarmen, laat staan je interieur.

Dus je motor starten, en als je voelt dat snel daarna je radiator warm word zal je thermostaat stuk zijn.

Om je te depanneren kan je je radiator voor een deel bekleden met een stuk karton, met deze temperaturen zowat de helft.

En dan je temperatuur in de gaten houden!

dit zou eig wel goed kunnen, mijn temp meter komt nooit uit het blauwe (rij echter al 5 jaar zo rond zonder problemen). en heb pas een nieuwe spanningsregelaar op mijn dash gemaakt dus dat is het niet, tankmeter werkt wel perfect. In de kerstvakantie ga ik dit mss eens uitzoeken. ik heb echter wel het idee dat de motor wel warm genoeg krijgt :wtf

nog een tip voor in een wintersticky: het schijnt dat er 2 soorten kachelradiatoren zijn, die van de GSI dacht ik waren beter...

@cruez: Wij controleren deze dingen met een infra-rood temperatuursensor.

Dus of je motor het al dan niet warm is kan ik niet via een forum bevestigen. Meten is weten.

Als je temperatuurmeter op je dash nooit veel uit het blauwe komt is dat ook niet goed voor je motorblok.

Wat voor motor heb je in je Manta?

Maar back on topic: Winterfoto's!

Gisteren efkes naar de Franse grens gereden voor een "Winterbarbeque". Ter plaatse begon het in de namiddag

te sneeuwen. De vele houtvuurtjes en natuurlijk de BBQ lieten ons gezellig tot 02.00h 's nachts buitenzitten.

De GSI deze morgend:

IMG_2631_zps22db3830.jpg

IMG_2632_zpsc255356d.jpg

Een zeldzaamheid,de meeste manta's staan nu wel op stal.

Ze strooien nu hier als een gek met pekel.

Terecht,maar funest voor onze manta's.

Maar zo te zien op de mooie foto's rij jij nu alleen op binnenwegen ?

Ik rij ook gewoon in de winter door, maar in de wasstraat kom ik nooit. Dan heb ik ook water in de auto, ramen sluiten niet meer perfect :D

@Eddepet, wat is dat voor spul, die bottum coating? Kun je dat zelf doen?

Gewoonvan die schroefblikken kun je bij suto shop wel halen heb nu met compressor gedaan

Maar is ook in spuit bussen te koop

@manta73: Binnenwegen zijn idd veel fijner, maar de bovenste foto is genomen in de tuin van een maat (na de winterBBQ).

En dit is niet m'n "zondagse" Manta!

Maar de bovenstaande GSI is na z'n restauratie volledig behandeld met hohlraum van Dinitrol en een idem ondercoating.

Na een pekelbad wordt hij ook goed gespoeld (zeker onderaan) en met het eerste goede weer op bokken gezet en nauwgezet

gecontroleerd en bijgewerkt.

@ H-400, mooie foto van je Manta bij de winterBBQ!

@ Manta73, om even terug te komen op je eerste post: achterwielaandrijving heeft niet alleen maar voordelen, doordat er relatief weinig gewicht op zit (je motor drukt natuurlijk op je voorwielen), heb je veel minder grip achter en kom je maar moeilijk op gang als het echt glad is.

Ik rij gewoon door in winter met de manta

Ik ga vooral met de fiets naar het werk dus de manta ziet niet zoveel zout gellukkig

Gr hans

@RISL wrote:@ H-400, mooie foto van je Manta bij de winterBBQ!

@ Manta73, om even terug te komen op je eerste post: achterwielaandrijving heeft niet alleen maar voordelen, doordat er relatief weinig gewicht op zit (je motor drukt natuurlijk op je voorwielen), heb je veel minder grip achter en kom je maar moeilijk op gang als het echt glad is.

Nou dat is dus de vraag, k denk dat voorwielaandrijving zeker zo voordelen heeft,maar de jongens die het rijden een beetje onder de knie hebben,zweren bij achterwiel aandrijvinging.

Heerlijk even het kontje omgooien,en dan weer gas erop.

Beheersing van het voertuig,weten waar je uit komt als je in de slip raakt.

En daarop anticiperen

@H-400 wrote:@manta73: Binnenwegen zijn idd veel fijner, maar de bovenste foto is genomen in de tuin van een maat (na de winterBBQ).

En dit is niet m'n "zondagse" Manta!

Maar de bovenstaande GSI is na z'n restauratie volledig behandeld met hohlraum van Dinitrol en een idem ondercoating.

Na een pekelbad wordt hij ook goed gespoeld (zeker onderaan) en met het eerste goede weer op bokken gezet en nauwgezet

gecontroleerd en bijgewerkt.

Kijk dat is nog is genieten van de manta.

Kan alleen maar kwijlen als dit soort plaatjes zie.

Mijn manta's staan binnen te wachten op het betere weer.

Maar diep in m'n hart.

Altijd manta rijden,zomer herfst winter maakt niet uit

Terug
Naar boven