• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

Een maat van me is schilder, en als ze ergens bij een klus metaal moeten schilderen, dan doen ze daar eerst een laag Brantho-Korrux: http://www.brantho-korrux.de/ op.

Dit spul hecht zich zo goed op het metaal dat het niet meer te verwijderen is met bv een staalborstel of schuurpapier. Alleen met een schuurschijf op de slijpkop krijg je het er nog vanaf zegt ie :o

Nu kan ik waarschijnlijk voordelig een pot van hem krijgen, en het lijkt mij wel wat om de binnenschermen, en reparaties aan de carroserie mee te behandelen voordat de grondverf of tectyl erop gaat.

Hier een stukje van een site:

Brantho - Korrux Produkten

EXTRA TROEF:

- Penetreert in overblijvende roest (ST2) en voorkomt onderroest.

- Milieuvriendelijk: lood- en chromaatvrij

xyleen- en aromaatvrij,

- Universeel toepasbaar op o.a. ijzer, staal, gegalvanisserd staal, zink, aluminium, RVS, trespa, non-ferro metalen, PVC en polyester.

- Zelfs te verwerken bij temp. -10° en +30°.

- Hitte bestendig 200 - 300°.

- Temperatuur-shock ongevoelig.

- Levensmiddelen en speelgoed keur.

- Kwaliteitskeur van de TUV en BLAUWE ENGEL.

- Uitstekende dekkracht.

- Zeer hoge weerstand tegen oliën en chemikaliën.

- Kan 2k Coating vaak vervangen.

PRODUKT INFO:

Vaste stof gehalte: 68%

Verbruik: 8,5 m^2 per liter / 60 mu droog.

Stofdroog: 30 min.

Overschilderbaar: na 30 min.

Doorgehard: 8 tot 10 uur.

Verwerking: kwast, rol of spuit

Leverbaar in de RAL KLEUREN:

1006 - 1007 - 1015 - 1021 - 2000 - 2004 - 2011 - 3000 -

3002 - 3009 - 3020 - 5007 - 5010 - 5012 - 5021 - 6005 -

6011 - 6018 - 7001 - 7011 - 7023 - 7032 - 7035 - 8016 -

9001 - 9002 - 9005 - 9006 - 9007 - 9010 - 9011

Iemand hier bekend mee?

Ben rustig verder aan het prutsen. De bekleding is er zo goed als uit, en het valt erg mee aan de binnenkant. 2 gaatjes tot nu toe.

2ptcqyc.jpg

Gat 1 helemaal linksvoor:

z4rdk.jpg

gatje 2 ::o Is er nog niet helemaal door.

6sdgkz.jpg

Dikke laag drap overal aan de binnenschermen. Zet hier denk ik nog een mooie dikke laag overheen, nu ik er toch goed bijkan:

1z5qm91.jpg

2j9p8o.jpg

Bij de hechting van het binnen en buitenscherm rechtsachter liggen vlokken die op roest lijken. Kan alleen nergens roest in de buurt zien waar het vandaan zou kunnen komen:

2jxuu0.jpg

Tank lijkt wel nieuw. Is er aan de leidingen te zien of er een retour op zit?

m7xbv4.jpg

29nyz4l.jpg

Ben de rubberen vloermatten er aan het uithalen om te kijken of er geen roest onder zit. Tot dusver roest vrij, op 1 stop na, daar hebben ze een keer wat geraakt aan de bodem:

2888byb.jpg

2lvftz7.jpg

o5420l.jpg

2jfx5s0.jpg

245mpnb.jpg

En weer ff wat primer erop voor nu. In de kerstvakantie hoop ik een paar dagen in een verwarmde garage te staan, en dan wil de kale plekken behandelen met Bantho-Korrux, waar ik een pot van heb nu :thumbup

21afepi.jpg

xbk8jr.jpg

Waar is trouwens aan zichtbaar uit welke fabriek deze Ascona komt?

Opmerkingen, tips en commentaar van harte welkom! king:

Ik heb op mijn type plaatje onder de motorkap staan Antwerpen en mijn broer Russelsheim. Kleurnummer staat er ook bij op en wat andere gegevens.

Dat is volgens mij de plaats waar hij gebouwd of vanuit afgeleverd is.

Ziet er nog goed uit verder, plekjes heb je altijd wel. mooi werk :thumbup

deze ascona is nog in goede staat zo te zien.:thumbup

haal je alle matten eruit, of alleen plaatselijk bij de stoppen?

oja, en die vlokken die op roest lijken, zitten die in de dorpel?

dan is je dorpel van binnenuit aan het roesten ( is vaak zo).

zoveel mogelijk eruit halen, en dikke laag ML inspuiten.

origineel gepost door Christian-tsx

deze ascona is nog in goede staat zo te zien.:thumbup

haal je alle matten eruit, of alleen plaatselijk bij de stoppen?

oja, en die vlokken die op roest lijken, zitten die in de dorpel?

dan is je dorpel van binnenuit aan het roesten ( is vaak zo).

zoveel mogelijk eruit halen, en dikke laag ML inspuiten.

Ik weet nog niet goed wat ik zal doen... eigenlijk wil ik alles eruit hebben, maar het is echt KL*TE werk, en nieuwe matten zijn best prijzig...

Wat zou je aanbevelen?

En doe roest vlokken zitten in de naad van het spatboardscherm achter. Waar je vanuit de kofferbak tegenaan kijkt zeg maar, als je zo van achter richting de wielkast kijkt. Ik heb met een looplamp al een keer goed omhoog gekeken, of er onderaan de ramen aan de binnenkant niets roestte, maar niks te zien. Enige plek die ik niet kan zien is onder het hemeltje, maar die haal ik er liever niet af. Ik zal morgen wel eens proberen betere foto's van de ' vlokken ' te maken.

Ik heb de foto even gedraaid voor de duidelijkheid:

15pnar4.jpg

Hier zie je in de naad een dikke laag ML zitten, maar erop liggen oranje vlokken.

Totaalzicht waar we tegenaankijken:

5lcm6t.jpg

origineel gepost door Makko

Dat is een tank met retourleiding, twee aansluitingen.

Ja he? We hadden bij de brandstofleiding bij de motor ook een retour gezien. Dit is volgens mij niet standaard voor een 1900N, of wel?

Is alleen maar een voordeel als ik er een injectieblok in wil gooien dacht ik! :thumbup

Vandaag 2 potten verf opgehaald in de kleur die ik had uitgekozen, afgaande op andere auto's met deze kleur (ral3020), maar... ik ben er niet kapot van. Vraag me ook af of de kleur goed gemengd is. Het zou 'signal' rood moeten zijn, dus dezelfde kleur als op verkeersborden.

Echter als ik de kleur bij de huidige kleur houd die ik gebruik voor grondverf (karmijn rood), dan lijkt het wel oranje....

file-9.jpg

file-8.jpg

file-7.jpg

Nu zit ik er toch over te denken om de kleur iets dieper rood te doen. zeg hetzelfde als mijn vectra hier links op het plaatje...

maar nu weet ik die kleurcode van deze wagen niet meer.... is volgens mij dezelfde als op Calibra's gespoten werd..

origineel gepost door McLambo

1znqrno.jpg

Het gaat om de bovenste regel op de typeplaat. Ik had er al eerder op zitten staren, maar nu bij daglicht kan ik het net iets beter lezen.

Ik denk dat er: "GENERAL MOTORS CONTINENTAL ANTWERPEN" staat. Bij mij staat er dan ook nederlandse terkst op als: "kleur", "merk" etc.

Inderdaad: Hij komt uit antwerpen, en de kleur is Flamecorood!

Heb nu bijna de vloermatjes eruit. Als iemand nog een goedkoop adres weet voor dit spul dan houd ik mij aanbevolen.

Aan de buitenkant is het allemaal wat minder rooskleurig.

Bij alletwee de achterspatboarden is de rand op dezelfde plek verrot:

rvyeet.jpg

jzfapu.jpg

Ik kan het proberen zo ver mogelijk weg te slijpen, maar dan houdt ik echt niks over.

Zijn er nog andere mogelijkheden om dit te herstellen? (zonder compleet nieuwe spatboard randen erin te moeten lassen?)

Tips welkom!

gewoon het rotte stukje eruit slijpen en alleen dat stukje vervangen:thumbup. Ik ben toevallig ook met zo'n stuk bezig, ik zal zsm wat foto's erop zetten in ons topic, dan kun je zien hoe ik het heb gedaan. dit is typisch zo'n plekje waar het altijd rot is:thumbdown:thumbdown

Top, Bedankt! Omdat het op een plek is die zichtbaar is, vind ik het wat lastiger. Stukken uit de bodem mogen wat mij betreft qua schoonheid en tikkie minder zijn, want dat zie je toch nooit meer terug...

Nou, dit is nog een hele nette Ascona hoor, die vlokken die jij ziet lijken me op opgedroogde ML resten en niet op roest..

Zou kunnen inderdaad. Maar om zeker te zijn, zal ik het toch even weg moeten halen uit de naad.

Ik weet alleen niet goed hoe. Misschien met de verfbrander op 100-150 graden, en dan zachtjes waaieren tot het vanzelf smelt en wegloopt? Als het roestvrij is, zet ik er gelijk weer een laag ml op.

Nog even een vraag over de bekleding? Zoals op de eerste foto's te zien is, zit er van dat zandkleurige interieur in. Uiteindelijk wil ik graag alles pikzwart hebben binnenin, maar voorlopig zien de zandkleurige stoelen er nog prima uit (deurpanelen ook etc), maar de stof die ligt wat los op de stoel. Was dat vroeger gebruikeleijk? Of is die stof over de jaren wat opgerekt, en ligt het daarom zo los? Indien ja, is dat nog op te lossen? Of lekker laten zitten?

mocht je een donker interieur vinden, dan wil ik die deurpanelen wel van je overnemen;) dat de stof wat los op de stoelen zit komt volgens mij gewoon omdat het wat opgerekt is door de jaren heen.

thanks

voorals nog is er niet veel sky zwart interieur te vinden. Deurpanelen van een Manta hebben een extra gat waar het 'op slot' knopje zit ben ik achter gekomen, dus dat moet echt van een ascona zijn.

Nou ja, geduld is een schone zaak!

Zo, vandaag de Ascona naar een verwarmde garage verplaatst! king:

En flink van leer getrokken. Ik heb de teermatten in het voorste gedeelte van de bodemplaat er nu uit, en als ik zie hoeveel tijd me dat gekost heeft tot nu toe, denk ik dat ik de matjes onder de achterbanklekker laat zitten :hmmz

Waarschijnlijk dat ik die in de kofferbak alleen op de bekende slechte plekken er voor een klein stukje uithaal.

Maar goed. Verschillende kitnaden bloodgelegd, en bij sommige onderliggende lasnaden zit een heel klein beetje roest tussen. Voor zo goed en kwaad als het ging heb ik met een grote schroevendraaien de naad wat wijder gemaakt en met een staalborstel de roest verwijderd.

Nu wil ik het weer dichtmaken, maar wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik vond in de kast nog een tube met 'constructie-kit' wat volgens mij precies hiervoor bedoeld is, ook om de lasnaad straks weer af te dekken. Iemand ervaring mee? Anders moet ik voor 10cm naad een pod strijk-kit halen van een liter :mad:

Terug
Naar boven