• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

Ja, daar moet je zeker wat aan doen. Anders gaat het onder de lak verder en dat is zonde:fy1

De roest zo goed mogelijk wegkrabben totdat je kaal metaal overhoudt en dan met goede grondverf of menie bewerken. Daarna met gewone lak bijkleuren.

Zo te zien was hij onder de tankdop al een keer doorgeroest en is er daarom een stukje in gepopt. Daar was die bij mij ook doorgeroest en heb ik ook laten lassen. Moet wel de tank er uit om daar goed bij te komen.

Okay, dat idee had ik ook al. Dat is nog best een klus, want dat randje dat met de C-stijl mee naar beneden loopt zit ook helemaal onder de roest puistjes, en ook onder beide achter-ramen (tot onder de rubber:o). Dat wordt een leuk projectje voor een zonnige lente dag.

Is het een hoop werk de tank eruit te halen, of zeg je van; lekker laten zitten dat gepopte stukje...

Weet ik ook gelijk waar deze roest vandaan kwam:

15pnar4.jpg

5lcm6t.jpg

Dit is dus vanaf het tankdop-gat in het binnenscherm gevallen

Ik zal morgen eens ondersteboven de kofferbak in duiken met een zaklamp, kijken hoe het er van binnen bijstaat...

Hoe is je kofferbakvloer zelf trouwens? Kan zijn dat het achterraam lekt door die roest. Ik heb hetzelfde namelijk en daardoor loopt er water de kofferbak in, onder dat zwarte spul door (dat is er nu allemaal uit). Ik ga dan binnenkort de ramen eriuithalen en waterdicht maken, maar ik zou die vloer goed in gaten houden als je raamsponningen zo slecht zijn.

Er stond wel wat water in de kofferbak toen de Ascona in de stromende regen heeft gestaan, maar ik heb toen het achterruit rubber helemaal nagelopen, (ff randje opgetild) en nergens roest. Kan dit nog op andere (minder voor de hand liggende plekken) doorlekken? Zowiezo heb ik wat roest onder in de reservewiel bak, en ik zal denk ik op een later moment ook ff die rubber matjes uit de kofferbak eruit halen. Kijken wat daar voor verassingen onder zitten.

Die roest op bovenstaande foto's is dus van een vorige tank + vulopening.

Gisteravond met 3m kit bezig geweest, alle lasnaden afgedicht. Man wat meurt dat spul! :P

Een beetje verder aan het inspecteren geweest, en toen ontdekte ik dat het achterraam aan de bestuurderskant flink wat roest onder het rubber heeft. Ik zal binnenkort wel eens het raam eruit halen (lijkt me niet al te veel werk). Ik wilde zowiezo van de zomer de stijlen zwart maken (zoals de sport uitvoeringen), dat gaat zowiezo makkelijker zonder ramen.

..... Ja, zit al met al aardig wat plekjes rondom de achterruiten (aan beide kanten)

origineel gepost door McLambo

Er stond wel wat water in de kofferbak toen de Ascona in de stromende regen heeft gestaan, maar ik heb toen het achterruit rubber helemaal nagelopen, (ff randje opgetild) en nergens roest. Kan dit nog op andere (minder voor de hand liggende plekken) doorlekken? Zowiezo heb ik wat roest onder in de reservewiel bak, en ik zal denk ik op een later moment ook ff die rubber matjes uit de kofferbak eruit halen. Kijken wat daar voor verassingen onder zitten.

Die roest op bovenstaande foto's is dus van een vorige tank + vulopening.

Gisteravond met 3m kit bezig geweest, alle lasnaden afgedicht. Man wat meurt dat spul! :P

Een beetje verder aan het inspecteren geweest, en toen ontdekte ik dat het achterraam aan de bestuurderskant flink wat roest onder het rubber heeft. Ik zal binnenkort wel eens het raam eruit halen (lijkt me niet al te veel werk). Ik wilde zowiezo van de zomer de stijlen zwart maken (zoals de sport uitvoeringen), dat gaat zowiezo makkelijker zonder ramen.

..... Ja, zit al met al aardig wat plekjes rondom de achterruiten (aan beide kanten)

Nouja het lekt kennelijk. Waar zat het water? Tegen de tank aan of helemaal achter(tegen het achterpaneel?)

Kan ook zijn dat het langs de achterlichten naarbinnen gaat, had ik ook (en nu lekt het nog ergens maar daar moe ik nog mee aan de gang)

En mbt tot die matten: zolang er geen lucht tussen het metaal en de mat zit (als het er dus strak tegenaan zit) dan is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Ja, maar hoe kom je daar achter ? ;)

Bij de voorstoelen dacht ik dat het er ook strak op zat, maar ik kwam nog druppels onder de matjes tegen..

Haha ja dan wordt het weghalen :D

Achja het is een kutwerk maar ik heb er toen alles uitgehaald en spuitbusje eroverheen, nu gaat tenminste niet verder. Zodra ik tijd heb keer zilver eroverheen en die zwarte matten erin en dan is het weer klaar, kwam niks ernstigs tegen (wel beetje roest maar dat was zo weg)

Het zijn vervelende klusjes maar wel de moeite waard, een rotte bodem is nog kuttter.

Voor wat betreft die stukken, ik weet niet wat je budget is, maar ik weet misschien nog wel een 'goedkoop' adresje in de buurt. Het kost wel geld, maar niet zo veel als een normale spuiter rekent.

origineel gepost door Kermitkiller

dit spul kun je gewoon bij leen bakker krijgen is een soort ondertapijt is ongeveer een cmtertje dik en kost geendrol

Vorige week bij Leen Bakker wezen kijken, en dat spul dat ze daar hebben is maar 0.5 cm dit, terwijl het 'originele' meer dan een cm is. Ik kan natuurlijk 2 lagen op elkaar lijmen....

Ik zal ook eens hier de lokale tapijthal binnenstappen..

Vorige week hebben we wat kleine plekjes dichtgelast, hierna is het vlakgeslepen, ontvet, geschuurd, ontvet (m600), daarna rode primer van Motip erop gespoten.

Nu wilde ik hier gisteravond met lak overheen, dus eerst lichtjes schuren, en daarna ontvetten, maar toen veegde ik dus ook weer de primer weg. Is dit normaal?

tja, dat is nou spuitbus 'kwaliteit'.

vooral als je ontvet met thinner.

als de delen niet in kleur worden gespoten, maar gewoon tektyl, had ik een pot ijzermenie opgehaald, in 2 lagen aanbrengen. daar heb ik goede ervaring mee.

daarna de lasnaden met nadenkit, en dan tektyl erover. ook de tektyl in 2 lagen.

spuitbusje is niet echt wat, op hammerite na, het gaat je al gauw weer roesten denk ik.

heb ook wel eens een auto bijgespoten met spuitbusjes, maar de roest komt er zo weer doorheen:(

Ik dacht dat Motip altijd wel het beter spul was qua spuitbusverf... ? Ik kan het in ieder geval in de exacte kleur van de auto krijgen, daar was ik op zich wel blij mee. :hmmz

Delen die niet in het zicht zitten heb ik met Brantho-Korux behandeld, dat is pas super spul voor kaal metaal. Je krijgt het er met moeite weer met de slijpkop af.

Maar deze plekjes specifiek zitten in de keienvanger.

Nog tips hoe ik dit beter kan doen? Waarmee ontvetten?

ontvetten doe ik altijd met terpetine, wasbenzine kan ook.

mijn ervaring is dat met terpetine je lang niet zo snel de lak eraf veegt als met thinner.

je kunt het proberen om em dik in de primer te zetten, en met terpetine ontvetten, en dan gewoon met motip spuiten. de keienvanger heeft ook nog eens veel te verduren met steenslag en vliegjes enzo.

2k grondlak is erg goed spul voor zulk werk.

Maar dat moet je waarschijnlijk met een druk-spuit aanbrenger, of niet?

Helaas heb ik dat niet voorhanden op dit moment......

Ik zal er wel wat brantho-korrux als grondlaag op aanbrengen, met de roller, dan wordt het mooi strak.

primer uit spuitbus is op thinner basis, ga je dit met thinner ontvetten dan veeg je het dus weer weg;) ik ontvet altijd met wasbenzine of terpentine

Terug
Naar boven