• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

hmm, dat kan ik wel eens proberen, al zijn mijn originele schokbrekers heeeeel oud, en zijn de rubbers gebarsten :(

Waren bij jouw Koni's de onderste rubbers ook kapot?

nee de rubbers pasten bij mij niet ;) binnenste gat was te groot. Waren Koni's voor de voorkant van een C Coupe maar die passen ook achter bij mijn City ;) Ik weet niet wat originele rubbers nieuw kosten daar voor, maar misschien is dat een idee.

hallo,

je kan hier wel voor een c kadett pu rubbers voor koni schokbrekers bestellen .

ik weet niet of die het zelfde zijn als een ascona.

je kan ze wel een mailtje sturen hebben heel veel opel spul.

grtz wim

Bedankt, ik had ze op ebay ook al gezien, maar ze rekenen voor 2 schokbrekers 40 euro + 10 euro verzendkosten.... dat is evenveel als ik voor de koni's betaald hebt, dus vind ik dat een beetje erg duur...

Vanavond geprobeerd om delen van het rechterachterscherm opnieuw te spuiten, nadat ik onder de zijruit en rondom het benzineklepje roestblaasjes in de lak had weggeschuurd.

Het resultaat is helemaal niet naar wens :swear

Kan iemand mij op weg helpen met de benodige materialen, een goede werkvolgorde en belangrijke punten?

Ik heb heb geprobeerd uit te ' waaieren' richting de orignele lak, maar dit is een soort van dofffe plek geworden.. ik geloof dat ik het veels te dik doe. :(

Als iemand uit omgeving ermelo een keertje mij wil assisteren op een avond (hoeft niet vor niks king: ), dan zou ik daar enorm mee geholpen zijn. :wors Dan kan ik weer verder :thumbup

die doffe plek op de overgang tussen nieuwe en oude lak zul je meestal wel houden, wel kun je proberen dit weg te polijsten. heel fijn opschuren met korrel 1000 - 1500 - 2000, en daarna polijsten met bijvoorbeeld commandant ofzo.

bij restauraties en verbouwingen staat ergens een topic van een opel GT, deze is zelf gespoten en later gepolijst. hier staat het goed omschreven, misschien heb je er wat aan.

ik heb het zelf ook geprobeerd, gewoon met de hand gedaan, en met commandant. het resultaat was zeker niet slecht.

het spuitwerk is verder wel mooi?

matig. Ik had ook z'n plakdoekje gehaald om voor het spuiten de laatste stofjes eraf te krijgen, maar er zitten toch wat spikkels in...

Volgens mij is het de bedoeling om in meerdere lagen te spuiten, toch?

Dus eerst dunnetjes, en als dat bijna droog is, nog een laag, en dit herhalen tot het helemaal dekkend is?

Zit er over te denken om eerst met grijs of wit voor te spuiten, zodat ik goed kan zien hoe goed het rood dekt.

Ik heb niet zo'n zin om helemaal een cabine te gaan bouwen.

Het hoeft ook niet mega strak te zijn (spuit met motip!). De rest van de auto is de lak ook flink mishandeld (keer gewassen met zand in de spons denk ik), maar het gaat mij erom, dat het er weer enigszins fatsoenlijk uitziet totdat de auto over x aantal jaar een keer helemaal (professioneel bij voorkeur) wordt overgespoten in een andere kleur.

ik schuur em altijd gewoon mat, eventueel eerst primer.

dan 2 dunne lagen, en dan een dikke dekkende laag eroverheen.

na 24 uur heel licht schuren met korrel 1000 waterproof, en dan met blanke lak afwerken, ook 2 dunne lagen en 1 dikke laag. ongeveer 5-10 minuten wachten tussen de lagen door.

de doffe plek op de overgang tussen oud en nieuw is met het polijsten wel aardig weg te werken.

ik heb ook wel eens gewoon het hele achterscherm gespoten, zodat je dus geen overgang hebt tussen oud en nieuw, gewoon totaan de deur spuiten, en op een zetrand afplakken. dan hoef je niet uit te nevelen.

Bedankt voor de tip.

Zit er altijd blanke lak op? Mijn Ascona heeft kleur 500 Flamencorot. Ben er niet zeker van of er blanke lak op zit...

Het is volgens mij zo'n kleur die je een keer in de 3 jaar weer van roze naar rood moet poetsen (zelfde als de Vectra hier links in mijn avatar)

origineel zit er niet altijd blanke lak op, maar bij motip spuitbussen moet je dat altijd doen. vooral omdat het rond de benzinetank is, dat ligt er anders na de eerste keer benzine smeren weer af.

staat trouwens ook wel achter op de spuitbus volgens mij.;) een extra beschermlaag is nooit weg, en geeft de lak een diepere glans.

en die puntjes die je er nu in hebt zitten schuur je met korrel 100 waterproof wel glad, en dan met blanke lak afwerken.

bij d kadett zit er in het scherm een zetrand, deze is erg handig om als overgang te gebruiken, totaan deze rand afplakken en spuiten, en je hebt geen last van uitnevelen. ben trouwens geen fan van bijspuiten met een spuitbus. laat het liever door mn spuiter in de vrije tijd doen.

een achterschermpje zal me bij hem ongeveer 50-100 euro kosten, spuitklaar aangeleverd, daar kun je niet voor knooien:wors

mee eens, maar ik ben nog niet in bezit van eigen spuitertje ;-). heb wel een adresje voor de hele auto, spuitklaar aangeleverd.

Maar ik wil eerst de auto helemaal roestvrij en technisch in orde maken, voordat ik daar aan begin. Zou zonde zijn als ik na het spuiten weer opnieuw moet gaan lassen ergens.

Dan moet ik me nog inleren in het ' spuitklaar maken' :-)

Gisteren heb ik het scherm redelijk mooi gekregen (moet vanavond nog ff gaan kijken, als het helemaal opgedroogd is)

Nu wil ik er blanke lak overheen spuiten, maar hoe doe ik dat met de 'doffe plekken' waar ik uitgewaaierd heb? Moet ik deze eerst glad poetsen? Of kan ik hier ook met de blanke lak uitwaaieren?

je moet voor de blanke lak aan eerst heel licht schuren, met de blanke lak breng je de glans er pas in, niet met de kleurlak.

ik deed het altijd met korrel 1000 waterproof, heb veel brommerkappen gespoten met spuitbussen, en het resultaat was vaak erg mooi.

dus helemaal schuren met korrel 1000 en dan wat ruimer uitnevelen als de rode lak. de doffe plek die door de blanke lak ontstaat is wel weg te polijsten.

ik zeg niet dat dit DE manier is, maar het lukt mij op deze manier wel. misschien dat iemand een ander idee heeft?

Ik ga het vanavond wel eens proberen. heb gisteren korrel 400-800-1000-1200 gehaald en een bus vernis, dus dat moet goed komen. Desnoods schuur ik het hele paneel dof, en spuit ik alles opnieuw in de blanke lak.

Overigens heb ik waar mogelijk je tip nog opgevolgd, en afgeplakt op de naden van de carroserie delen.

Nog een vraag: met wat voor soort lijm kan ik het beste het hemeltje weer terugplakken in de sponning? En hoe houd ik het op de plek? wasknijpers, of griptangen? :-)

Voor het hemeltje kun je het beste ff een potje lijm bij een autobekleder gaan halen dan heb je het goede en is de kans op vlekken nihil.

Mvg Patrick

origineel gepost door McLambo

Ik ga het vanavond wel eens proberen. heb gisteren korrel 400-800-1000-1200 gehaald en een bus vernis, dus dat moet goed komen. Desnoods schuur ik het hele paneel dof, en spuit ik alles opnieuw in de blanke lak.

Overigens heb ik waar mogelijk je tip nog opgevolgd, en afgeplakt op de naden van de carroserie delen.

Wees voorzichtig als je het hele paneel gaat schuren, vooral bij de randjes. Daar schuur je namelijk vrij rap door, en dan moet je er weer met basislak overheen.

Nou, ik ben weer bezig geweest. Eerst het rode spuitwerk tot over de buitenste doffe plekken geschuurd met korrel 1000, ontvet, en daarna met het plakdoekje erover, toen 2x dun en 1x dik lak er over heen.

Ik denk dat ik iets te gul ben geweest, want toen ik net klaar was, zag ik van die melkachtige strepen in de blanke lak... hopelijk droogt dit nog mooi op, anders ben ik bang dat ik met de vlakschuurmachine aan de gang moet... :o

Net even wezen kijken, en het is met de blanke lak aardig goed gekomen. 1 druipertje, maar dat zit onder een raam rubber.

Wat ik nu wel zag (bij daglicht) is dat ik bij het dof schuren van het rood, klontjes heb gekregen, en deze hebben donkere rode strepen getrokken. Zit nu onder een dikke laag blanke lak, dus dus daar doe ik ook weinig maar aan nu.

Maar goed, zoals gezegd; het is weer roestvrij, in de kleur en beschermd, dus mij hoor je niet klagen!

Terug
Naar boven