Heb hier nog wat foto's van de operatie:
Eerst maar mezelf een lekker bedje gemaakt:
Toen de wagen goed opgebokt, zodat de kont helemaal vrij hangt:
Onderuithalen ging vrij probleemloos, het zat vast, maar zoals het hoort, we hoefden niet te slijpen, uitboren of losbranden king:
Daar ligt die dan:
Het is een behoorlijke bende; combinatie van roest en tectyl :thumbdown Dat wordt nog aardig zweten met het borsteltje op de boormachine ben ik bang:hmmz
Een korte inspectie van de onderkant van de wagen doet mij geloven dat het allemaal erg meevalt:
Veerschotels op de as zelf vallen ook mee. Er zat wel wat van die crispy roest onder die rubbers, maar nergens echt rot:
Ben al een beetje begonnen met schoonmaken, en wat me als eerste opviel waren 2 'soort van puisten' links en rechts van de klok, waar het metaal helemaal verkruimeld was. Beetje met de schroevendraaier erin purken, en dit kwam te voorschijn:
Ook had ik 2e-hands een compleet setje remmen voor op de (dikke) achteras overgenomen, maar zo nu blijkt zijn de remcilinders te klein. Deze zijn wellicht van een smalle as?
Tot zover de plaatjes!
Nu heb ik wat vragen, en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen:
1. De deksel van de as is erg vet, en ik denk dat 'ie door de pakking aan het zweten is geweest (hangen druppels onderaan de klok) -> Zijn deze pakkingen nog nieuw te krijgen, en is het simpel om die te vervangen, of preciesiewerk?
2. Waar de askokers links en rechts in de klok steken, lijkt hij ook te zweten, is dit erg? Of kan ik dit gewoon afkitten als ik hem straks kaal heb (ivm met spuiten van de as straks)
3. Tijdens demontage van de trekstangen en stabistang van de as, moest ik wat bouten en moeren doorslijpen, omdat het helemaal vast geroest zit. Zijn deze specifieke bouten en moeren ook nog nieuw te krijgen in de goede sterkte (ik meen 10.8), zo ja, waar?
4. Vooraan de 'trompet' zit zo'n dwarsbalk, deze zijn met elkaar verbonden dmv een groot rubber. Bij mijn as, is dit rubber heel zacht(lijk wel van dat snoep). Is dit normaal, of hoort het stug te zijn?
5. Is dit rubber demontabel? Of kan ik het beter laten zitten?
6. Hoe krijgen jullie al die smut eraf? Remmenreiniger? en veel doorzettings vermogen?
7. Wat zou het kosten om zo'n as te laten stralen, en waar laat je zoiets doen?
7a. Is het gebruikelijk om dan ook de diverse stangen die aan de as gemonteerd zitten ook mee te laten stralen?
7b. Perst men altijd de rubbers uit de verschillende aanboudelen tijdens het stralen, of laat je die gewoon zitten (die van mij zijn nog helemaal goed, geen scheurtjes of uitgelubberd)
8. Ik wil ook de 2 wiellagers van de as vervangen, ik heb hem er nu toch onderuit, en eentje is al niet goed meer. Moet ik hiervoor ook de klok openmaken?
9. die 2 gaten die ontstaan zijn links en rechts van de klok; kan dat kwaad? Of gewoon uitkrabben en zo laten?
Nou, hoop vragen weer. Ik hoop dat jullie wat weten, dan kan ik weer een stukjke vooruit.
Alvast bedankt!
king::wors