Hte zijn geen Meriva Turbo schijven, Die zouden van een Meriva B moeten komen. A versie is geen Turbo versie van en de B is geen 4x100 versie van (voor zover ik weet).
De schijven die je nodig hebt komen van een Meriva A 1.8i X18XE, tussen bouwjaren 2003 en 2005.
Het naafgat is wel groter, dus daar heb je een vulring voor nodig. Die kan je o.a. bij Mtech kopen (15euro per 2).
De klauwen en remblokken van een Calibra Turbo of V6 kan je gebruiken, maar het is dan wel aan te raden om de randjes van de remblokken af te schaven.
De schijven zijn namelijk 280mm en de klauwen zijn (afhankelijk van bouwjaar) voor 284 of 288mm schijven.
De blokken gaan er dus ietsjes overheen vallen en dat gaat uiteindelijk lawaai en trillingen geven.
Edit: Ik heb trouwens nog zo'n set schijven liggen, origineel Opel, dus ik zou de productcodes even voor je kunnen opzoeken.
Ik raad je aan om je schijven niet bij de dealer te halen. Ze kosten daar ongeveer 180 euro, maar zijn gewoon schijven van ATE met een sticker van GM/Opel er op. De schijven rechtstreeks van ATE zijn bijna de helft goedkoper en exact hetzelfde spul.
Het vervangen van het hele zaakje is verder niet zo lastig.
Benodigdheden:
- Set klauwen
- Set remblokken
- Set schijven
- Set vulringen
- Koperen afdrichtringetjes (crush washers) voor de banjobouten (4 stuks)
- Inbus sleutel 7mm met een flink handvat (of een dop/bit op een goed lange ratelsleutel)
- Dopsleutel 17mm
- Dopsleutel 13mm
- Steek-ring sleutel 10mm (of was t 8mm?)
- Kruiskop schroevendraaier
- Hamer
- Vijl of haakse slijper
- Kopervet of remmenvet
- Remmenreiniger
- DOT4 remvloeistof
- Ontluchtingsset of een flesje+stukje doorzichtige slang+iemand die wil helpen
- Tijl/emmer
Stappenplan:
1) Krik je auto op, zet m op as-steunen (is stabieler dan de krik, safety first!)
2) verwijder het wiel met dopsleutel 17
3) Draai je stuur zo vermogelijk uit zodat je makkelijk achter de klauw kan komen.
4) zet de tijl/emmer onder de remklauw en draai de banjobout van de remleiding los. (komt remvloeistof uit!)
5) Draai de glijpennen uit de klauw met inbus 7mm. Deze zitten vaak heel erg vast. Lange hendel is sterk aan te bevelen.
6) Haal de klauw weg (in de tijl? drupt/lekt)
7) Nu is alleen de remklauwbeugel er nog. Die zit vast met een dopsleutel 17 (als ik t goed heb) en zit meestal strak vast.
8) Draai het schroefje uit de remschijf. Geef de schroevendraaier eventueel een flinke tik met de hamer om m goed vast in de schroef te hebben.
9) Verwijder remschijf. Gebruik indien nodig de hamer.
Voila, je hebt zojuist je rem compleet verwijderd.
tip: bij het terugplaatsen van schroeven, even het schroefdraad schoonmaken en kopervet er aan smeren.
10) Plaats de vulring.
11) Maak de nieuwe schijf schoon met remmenreiniger en plaats hem op de auto. Draai het schroefje weer vast. Schoonmaken is omdat er en vettig laagje op de schijf zit om roest tijdens transport te voorkomen.
12) Schaaf de buitenrand van de remblokken af (even in de bankschroef en een haakse slijper gaat t snelst. Vijlen kan ook)
13) Monteer de beugel van de nieuwe klauwen. Zorg dat ze goed vast zitten.
14) Smeer de geleide oortjes van de remblokken in met een beetje kopervet/remmenvet, en plaats ze in de remklauw.
15) Smeer een beetje remmenvet in de geleidebussen van de remklauw (geen kopervet hier!) en hang hem op z'n plek in de beugel.
16) Steek de geleidepinnen weer in de geleidebussen. Smeer heel ietsjes kopervet aan de schroefdraad (zorg dat het niet in contact komt met remmenvet!) en draai ze goed vast.
17) Plaats de nieuwe afdichtringetjes op de banjobout en monteer de remleiding aan de nieuwe klauw.
Gefeliciteerd! Je nieuwe rem zit er op!
Maar echt remmen doet het nog niet omdat er gigantisch veel lucht in je remsysteem zit.
We moeten dus ontluchten. Speciale ontluchters hebben allemaal een eigen handleiding, dus ik doe de "met hulp" methode hier.
18) Plaats een steeksleutel 10 (of was t 8?) over het ontluchtingsnippel en druk het slangetje er op en doe het andere eind van het slangetje in de fles.
19) Zet een maat in de auto en zorg dattie goed naar je luistert. Bitchslap 'm eventueel.
20) Open de motorkap en open het remvloeistof reservoir. Indien laag: bijvullen met DOT4
21) Laat je maat op de rem trappen en ingedrukt houden.
22) Draai het ontluchtingsnippel een kwart slag los en zodra de vloeistofstroom stopt draai je het nippel weer dicht. Je maat mag z'n poot weer van de rem halen.
23) Check remvloeistof nivo. Indien laag: bijvullen met DOT4
24) ga terug naar stap 21 tot er een bubbeltjesloze stroom remvloeistof uit het nippel komt.
En nu werkt de rem goed!
En dan mag je door naar de andere kant