• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

merktekens en uitlezen via paperclip methode

Hallo ik heb een opel corsa b gsi met ecotec motor nu moet ik binnekort de distributie riem vervangen maar ik zag geen merk tekens op de krukas poelie staan en maar op de nokkeas zie ik er maar op 1kant 1 staan wie kan mij hieraan helpen teven lees ik vaker dat men de auto uitleest volgens de paperclip methode wie kan me uit leggen hoe dat precies gaat en waar ik de codes kan vinden van de evt foutmeldingen alvast bedankt marcel

Als je de Mutliriem poelie eraf hebt, staat op de distributie poelir op de krukas een vlakje.

deze moet naar onder.

DistriX14XEC16XEX16XEX16XEL.jpg

Willem

Uitlezen vectra-A (tech 1)

Uitlees stekker: in motorruimte op ik dacht linker veerpoot

MM lampje: Motor management lampje (motorstorings lampje)

Uitlezen:

* verbind pin A met pin B

* zet contact aan.

* dan gaat MM lampje knipperen

deze knippert in een bepaalde vogorde

uitlezen start meestal met code 12 = start uitlezen

code voor motortoerental sensor wordt gegeven omdat de motor uit staat.

codes met 2 of 3 cijfers

voorbeeld:

2 cijfers: (voorbeeld code: 12)

1x knipperen

korte pauze

2x knipperen

lange pauze

alle codes worden 3x herhaald alvorens de volgende code word gegeven

code 47:

4x knipperen

korte pauze

7x knipperen

lange pauze

code 150

1x knipperen

korte pauze

5x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

0 word met 10x knipperen aan gegeven

LET OP: bij veel Tech1 opels wordt tijdens uitlezen code 12 en 31 gegeven

12 = start uitlezen

31 = krukassensor dit ivm de motor niet draait krijgt hij ook geen signaal van de krukasgever

stekker Tech1:

Tech1stekkerCorsaAstra.jpg

Tech1uitleesstekker.jpg

Vectra-B

Uitlees stekker: onder kanpje dat onder de handrem handle zit, kapje kun je er zo uit wippen.

verbind pin 6 van de uitlees stekker met massa:

contact aanzetten

mm lampje gaat knipperen

4 cijferige code

voobeeld

code P0150

10x knipperen

korte pauze

1x knipperen

korte pauze

5x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

codes beginnend met een 0 zijn eobd code's

p1600

1x knipperen

korte pauze

6x knipperen

korte pauze

10x knipperen

korte pauze

10x knipperen

lange pauze

iedere storing wordt 3x herhaald voordat de volgende storing wordt gegeven.

stekker tech2:

tech2Astracorsagroot.jpg

EOBDpin6knippercode.jpg

ik hoop het duidelijk uitgelegd te hebben

kijk dat is duidelijk :thumbup

Maar heb ik ff een andere vraag; mijn motorstorings lampje brandt nooit (dus ook niet als ik het contact inschakel) lampje vervangen maar dat was niet het probleem.

Het gaat hierom een Corsa B met een C20XE die ik niet zelf heb ingebouwd.

De auto start nu niet meer waarschijnlijk ontsteking want de puntjes zagen der ook niet meer goed uit, maar als ik hem aansleep en zet hem dan in ze 2de versnelling draait hij maar op 2 of 3 cilinders en komen er harde klappen uit de uitlaat :swear

alvast bedankt :thumbup

ff geleend van mantacabrio.nl

Diagnosemode:

Bruin/wit los, bruin/geel aan massa.

Contakt aan: Knippercodes.

Starten/motor draait: Ook knippercodes.

Foutcode lampje aansluiten tussen pin22 computer c20xe (bruin/blauwe draad bij

m2.8 en witte draad bij m2.5) aansluiten op 12v

je computer zal aan de bijrijderskant achter n plastic kap aan de rechter kant zitten

je moet dus de bruin-blauwe draad van de C20XE kabelboom aansluiten op het ecu lampje van je auto.

Die bruin-blauwe draad kun je als er een calibra/vectra draadboom in ligt vinden naast de ecu.

Heb je dan wel de tekening van de 1.6 16V distri nodig, die van een C20XE is flink anders namelijk:

Distrischema2.jpg

Willem

origineel gepost door wim-v6

Heb je dan wel de tekening van de 1.6 16V distri nodig, die van een C20XE is flink anders namelijk:

Willem

de topicstarter die hier om vroeg heeft (volgens mij) een 1.6

en omdat het toch al overhet uitlezen met een paperclip ging had ik die vraag gesteld

maar is toch handig om het voorbeeld te hebben :D

de eerste is van de 1.6

de tweede van de C20XE

maar heb ff zitte kijke

waar moet precies die bruinblauwe draad lopen ?? heb er een gevonde die was door geknipt weer aan elkaar gemaakt maarf nog niks

Zojuist de paperclipmethode geprobeerd (bij Astra F X16SZ). A en B verbonden zoals aangegeven op eerste plaatje in dit topic.

Contact aan: code 12 komt wel door.

Motor gestart: motormanagementlampje knippert continu met zelfde interval. Dus geen code van te lezen.

Stukje rijden: blijft continu knipperen. Probleem met schokken is nu veel erger, tijdens rijden paperclip er weer uitgetrokken omdat ik bang was dat hij anders af zou slaan.

Iemand een idee wat ik fout doe of wat er fout is?

Groet, Rogier

EDIT: nu ook stukje gereden en bericht aangepast.

origineel gepost door Rogyros

Zojuist de paperclipmethode geprobeerd (bij Astra F X16SZ). A en B verbonden zoals aangegeven op eerste plaatje in dit topic.

Contact aan: code 12 komt wel door.

Motor gestart: motormanagementlampje knippert continu met zelfde interval. Dus geen code van te lezen.

Stukje rijden: blijft continu knipperen. Probleem met schokken is nu veel erger, tijdens rijden paperclip er weer uitgetrokken omdat ik bang was dat hij anders af zou slaan.

Iemand een idee wat ik fout doe of wat er fout is?

Groet, Rogier

EDIT: nu ook stukje gereden en bericht aangepast.

uitlezen zonder draaiende motor, met draaiende motor kan je niet uitlezen..

let ook op, je krijgt eerst 3x code 12, daarna de rest van de codes, iedere codes worden 3x herhaald coordat de andere code word gegeven..

Willem

Ik heb bij een c20xe in een corsa tr het motor management lampje aangesloten tussen de geschakelde plus (zwart) en bruin/blauw aan de massazijde.

Hij gaat gewoon (zo goed als) uit bij het starten van de motor, dan zijn er geen foutmeldingen aanwezig toch?

Wel blijft hij samen met mijn acculampje heel zachtjes dimmen, maar zelfs met extra massa krijg ik dat er niet uit...

Terug
Naar boven