• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

MID van Astra G inbouwen in Corsa B

Vandaag bezig geweest met kabelboom solderen voor de MID. Heb een verloopstekker gemaakt van de originele TID stekker naar de MID stekker(dus originele TID stekker hoef ik nu niet af te knippen). Alleen nu houd ik twee aansluitingen op de TID stekker over(X23 stekker genoemd), namenlijk pin 6 en 7. De informatie die ik bezit, geeft aan dat Pin 6 niet gebruikt hoeft te worden, alleen Pin 7 niet? Waar dient Pin 7 officieel voor?(kleur van de kabel is zwart/grijs) :hmmz

Wat geen van beide opties zijn op de Corsa B.

Dan is alleen de vraag nog: laat je ze beide "zweven" of leg je ze naar massa? c.q. zijn die sensoren een normaal open of normaal gesloten contact.

edit:

zou je een KVS dop van een Calibra/Kadett-E/Vectra-A/Astra-F met Check Control kunnen monteren op de KVS tank van een Corsa? Dan heb je wel die sensor... kwestie van een kabeltje leggen.

Of moet dan meteen de hele KVS tank overgezet?

Die sensoren zijn Reed-contacten (magnetisch geschakelde schakelaar) die normaal onderbroken is. Als het net zo werkt voor de MID, dan zou je dus bij afwezigheid de draad los moeten laten hangen.

Voor KVS zou je ook de ruitenwisservloeistof sensor van een Calibra kunnen gebruiken.

Gat boren in je KVS tank, sensor er in lijmen en voila, custom sensor.

beurjean, bedankt! Vind het wel vreemd, op de MID stekker zijn er andere aansluitingen bestemd voor koelvloeistof en oliepeil.

McKaamos, of ik de aansluiting moet laten zweven of aan massa ben ik nog niet helemaal over uit. Zal binnenkort even een TID open maken, om te kijken hoe het is opgelost op de printplaat. Kan het zo zijn dat een luxere Corsa/Tigra wel koelvloeistof/oliepeil hadden en de TID stekker daarom is voorbereid? Het is dan wel alleen de TID stekker, want verdere voorbereiding kan ik niet vinden in de kabelboom.

Ik heb een peildop gekregen van DunNow, zal er binnenkort eens naar kijken(als ik weer tijd heb) waar deze op past. In principe wil ik de checkcontrol functies niet aansluiten, maar ben nu wel aan het kijken hoeveel aanpassingen ik er voor moeten doen om het wel werkend te krijgen ;)

Denk niet dat er luxer uitgevoerde Corsa's of Tigra's zijn, maar hetzelfde TID systeem zat toch ook in de Astra F? want die zijn wel met Check COntrol geleverd geweest.

Ik zat nog even naar m'n Calibra werkplaatshandboek te kijken, maar de sensor contacten lijken normaal gesloten te zijn.

Dan zijn ze naar massa gelegd.

Volgens de TIS en dan kijk ik bij Astra G bij de MID is.

Pin 7: Grijs/Groen Dimmen van de verlichting

Pin 6: Groen Instrument?

Pin 22: Bruin/Geel Via X2 instrumenten paneel en body front naar B5 ruitensproeier peil

Pin 20: Bruin/Blauw Via X2 instrumenten paneel en body front naar B6 koelvloeistof peil.

Pin 13: Bruin/Groen Via X22 Olie peil

Misschien heb je er iets aan.

Vandaag even een TID open gemaakt. Pin 6 en 7 lopen wel degelijk ergens heen op de printplaat van de TID. Maar die komen in mijn omschrijving niet aan bod. Pin 7 staat in mijn omschrijving als Multimeter genoteerd. Dus dan Pin 6 en 7 aan massa? Wie kan dit nog meer bevestigen? Wil wel goede dingen doen ;)

Heb ook even wat foto's gemaakt:

2013_5_21_17_886imgp1715_thumb.jpg

Carphone koepel, past de MID perfect in

2013_5_21_17_886imgp1717_thumb.jpg

MID van de Astra G

2013_5_21_17_886imgp1718_thumb.jpg

Het kabelboompje tot nu toe. Het bosje draden met labels er aan gaan allemaal aan de Massa. Hier komen dus waarschijnlijk nog twee draden bij(pin 6 en 7).

Onder op de foto is dus de 32 polige MID stekker en bovenaan is de X23(TID) stekker te zien.

Sorry man heb alles door mekaar gehaald

Pin 7: Mulitimer (dimmend voltage, instrument illumination)

Denk dat deze voor het dimmen van de verlichting van de MID is.

Pin 6: Instrument (achter op je teller bak pin 20 Bij Astra G)

Wat hij daar doet is niet echt duidelijk ik denk voor de melding dat je moet tanken.

Als je mij verteld hoe ik foto’s kan plaatsen wil ik best een schema posten.

@beurjean wrote:Sorry man heb alles door mekaar gehaald

Pin 7: Mulitimer (dimmend voltage, instrument illumination)

Denk dat deze voor het dimmen van de verlichting van de MID is.

Pin 6: Instrument (achter op je teller bak pin 20 Bij Astra G)

Wat hij daar doet is niet echt duidelijk ik denk voor de melding dat je moet tanken.

Als je mij verteld hoe ik foto’s kan plaatsen wil ik best een schema posten.

Foto's:

viewtopic.php?f=162&t=159067

Ben momenteel begonnen om de kinderziektes uit de MID te halen.

Vandaag OPCOM even aan de auto gekoppeld. Inloggen op bouwjaar 2000 -> Corsa B -> x12xe, geeft geen foutmeldingen. Alleen als ik inlog via bouwajar 2000 -> 2000 -> Astra G -> Infotainment-systeem -> Meervoudig Infodisplay, krijg ik de volgende foutcodes:

2013_8_22_18_886foutcodes_pin_12_uitlezen_astra_g_mid_thumb.jpg

Als ik vervolgens klik op ''Foutcodes wissen'', krijg ik de volgende melding:

2013_8_22_18_886mid_foutcodes_niet_willen_wissen_thumb.jpg

Foutcodes komen dus alleen vanuit de MID. Deze kan alleen aangesproken worden d.m.v. Astra G in te loggen, omdat mijn MID hier afkomstig uit is. Zodoende kan ie bij foutcodes wissen ook (neem ik aan) geen communicatie maken met ECU, omdat deze niet uit een Astra G komt ;)

Ik denk dat (mede) daar door het verbruik niet klopt. In ieder geval, het hoort niet zo te zijn. Ik heb alle draden vanaf MID 100% zeker op de juiste plek gesoldeerd(volgens schema). Moet het toch anders? :hmmz Wie heet enig idee waar het aan kan liggen?

Afgelopen weekend de boel aangesloten, en het werkt king:. Het wordt nog even puzzelen welke waardes de MID moet hebben, heb nu de code voor X12XE ingevuld(code 001), maar nu rijd ik volgens de MID 2,5 liter op 100 km :mrgreen:

Zal binnenkort wel even wat uitgebreider mijn bevindingen met jullie delen, en hoop over een tijdje dit als een How-to te maken. Momenteel druk, dus dat wordt hem voorlopig niet.

MID zit inmiddels alweer een tijdje in de auto. Alles werkt nog steeds, maar lopen tegen een paar dingen aan:

- Na tijdje te hebben gereden krijg ik de melding remlicht controleren in scherm, dat zou betekenen dat het remlicht defect is, maar ik heb de lichtcontrole unit niet aangesloten. Wel de remlicht controleren bij starten van de auto, deze werkt wel correct, wat zou dit kunnen zijn? :hmmz

- Waardes kloppen nog steeds niet, heb laatst bij de dealer de code laten wijzigen(naar 001), maar dit moest eventjes 27 euro kosten, dat doen we dus niet weer. Wie weet iemand die toevallig Tech2 apparaat heeft of waar ik software kan verkrijgen? Zou toch moeten werken met de OBD stekker die ik ook voor de opcom gebruik? :hmmz

Als alle kinderziektes eruit zijn, komt er een How-To :thumb

Schiet al op zo! :thumb .. Eerder klaar dan mij haha

Misschien Honza ff een berichtje sturen? Of hij dezelfde problemen heeft gehad.

Grtz,

IK ZEG NICEE!!! :thumb

@tamiya wrote:MID zit inmiddels alweer een tijdje in de auto. Alles werkt nog steeds, maar lopen tegen een paar dingen aan:

- Na tijdje te hebben gereden krijg ik de melding remlicht controleren in scherm, dat zou betekenen dat het remlicht defect is, maar ik heb de lichtcontrole unit niet aangesloten. Wel de remlicht controleren bij starten van de auto, deze werkt wel correct, wat zou dit kunnen zijn? :hmmz

- Waardes kloppen nog steeds niet, heb laatst bij de dealer de code laten wijzigen(naar 001), maar dit moest eventjes 27 euro kosten, dat doen we dus niet weer. Wie weet iemand die toevallig Tech2 apparaat heeft of waar ik software kan verkrijgen? Zou toch moeten werken met de OBD stekker die ik ook voor de opcom gebruik? :hmmz

Als alle kinderziektes eruit zijn, komt er een How-To :thumb

Ik ben nu zelf ook bezig met het inbouwen van een m.i.d van een astra g rij zelf een corsa b 1.2 16v x12xe kan er iemand mij helpen ik kom er niet meer aan uit

Mvg dennis

Terug
Naar boven