• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn manta turbo

Bijna alles is gelijk voor een 6 cilinder, alleen wat specefieke dingen zijn anders. Ik kan ook wel ff een setup voor een 6 cilinder maken hoor :D

Klopt helemaal, ik zit nog niet met (drift) camber op de voorkant en de 4 link ophanging achter heeft best veel grip, dit zorgt ervoor dat de auto erg neigt naar onderstuur (wat opzich voor normaal rijden best ok is) Het enige waar ik nog mee zit is de stuuruitslag, deze word begrensd door de omega remklauwen die er nu opzitten, daar moet ik nog een oplossing voor zoeken. Deze week krijg ik de laatste delen voor de stuurinrichting binnen (kort stuurhuis bij quaiffe vandaan) dit duurde wat langer omdat de stuurrondsels niet meer op voorraad waren. Ik wil dan ook gelijk de bovenste draagarmen instelbaar maken en 20mm spacers op de naven zetten.

Heel voorzichtig testritje met de turbo op 1bar, toerenbegrenzer staat nog op 4700 toeren. Voelt erg goed, vermogen is veel meer dan verwacht met de toerenbegrenzer er nog in.

Het motormanagement moet nog afgesteld worden in het bovenste gebied maar verder komt het eind aardig in zicht.

Misschien een beetje meer camber op de voorwielen? Dan gaat hij niet zo over de snuit op een rotonde.

Bij men oude rallycrossmanta waren de gaten van de bovenste gewrichten 5mm naar binnen uitgevijld.

Dat stuurde veel zwaarder, maar hij ging op rails aan de bocht om.

PS; mooi middentunneldashboard heb je gemaakt :thumb

Zooo, de stuurinrichting en draagarmen beginnen vorm te krijgen. Voor de bovenste fuseekogel get gat uitgefreesd en de boutgaten ook om meer camber te kunnen maken. Ook het stuur rondsel is vervangen door een kort model van qaife, heeft iemand toevallig een idee welke koppeling ik het best kan gebruiken om de uitgasnde as van de quaife spindle te verbinden met mijn stuuras? Normaal zit hier gelijk een rubber schijf aan geklonken maar het korte stuuhuis heeft alleen een stuk as met 2 platte kanten.
Z8ubbv2.jpg

p9VSbtv.jpg

LEm0908.jpg

zum9gYE.jpg

e48fV7H.jpg

wbAtuHp.jpg

NG8PO0D.jpg

a8KHvDZ.jpg

dtoAKUR.jpg

Kom toevallig via de zoekfunctie hier terecht. Rij zelf een ascona b met c20ne met megasquirt en throttle bodies. Ben ook bezig met een quaife stuurhuis in te bouwen en loop tegen dezelfde vraag aan als jij: hoe te verbinden.

Heb je hier al een idee voor? Zat te kijken of ik de kruiskoppeling van een stuurstang doormidden kan slijpen en daar een buis aan lassen om de lengte te overbruggen maar het had eigenlijk niet mijn voorkeur om op mijn stuurstang gelaste delen te zetten.

Ik heb inmiddels een schuifas uit een opel agila gepakt en er nieuwe kruiskoppelingen aangemaakt, dat schuifstuk is erg handig met monteren en demonteren.

Was gisteren echt een mooie dag! Mooie opkomst!
Ik ben best tevreden met het resultaat, de turbodruk stond op de testbank nog maar op 0,7 bar.

ruFfaTo.jpg

Nog wat details van het schuifasje op het stuurhuis.

xW7DRaW.jpg

TEaZrpv.jpg

Nog wat details van het schuifasje op het stuurhuis.

Okay dat is inderdaad een andere optie. Als ik wat tijd kan vinden eens een middagje autosloop doen om te kijken of ik daar wat vind.

Inderdaad, is meestal toch wel vruchtbaar. Het schuifstuk kwam uit het gedeelte onder het dashboard van de agila volgens mij is een meriva het zelfde, verder nog wat kruiskoppelingen van een renault clio gekanibaliseerd die hebben de juiste asdiameter en platte kant.

Heb net eens in wat bakken liggen te neuzen en wat zitten meten. Volgens mij kan je het ook maken van de koppeling die op dat rubberen verbindingsstuk zit van de stuurkolom. Heb nog 2 originele pinions (rondsels?) gevonden. Losslijpen van rubber en koppelen met bouten en opvulplaat moet lukken. Helaas zit er nog eentje op mijn reserve vooras en die staat zover weggestopt achter allemaal rotzooi dat ik dat maar een andere keer doe.

Ben meestal niet zo voorstander om originele onderdelen kapot te zagen maar nood breekt wet

Terug
Naar boven