• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

origineel gepost door Ascona20E

kijk even op gkb import

www.gkb-import.nl

Ik zie onder Simons Ascona/Manta '75-.. wel een omschrijving "...eindpijp rond 80mm", maar dit is een straat/sport uitlaat (juist geen dikke). Ik/wij rijden altijd met de T83-H1 groep-A uitlaat en die is 2 1/2" = 63mm over de hele lengte. Die staat er wel bij (onderaan), incl. 4 in 2 in 1 spruitstuk.

Hoe kom er bij om een Volvo as te pakken? Heb je dat dan weer ergens anders gezien? Of is het echt 'rocket-science' en is het 1 groot avontuur?

origineel gepost door McLambo

Hoe kom er bij om een Volvo as te pakken? Heb je dat dan weer ergens anders gezien? Of is het echt 'rocket-science' en is het 1 groot avontuur?

Gehoord en gezien bij de rally-Ascona van Harry Meijers en nog twee andere rally auto's C-Kadett en Ascona. Echter allemaal op verschillende manieren bevestigd onder de carrosserie. De rally-auto's gebruiken wel allemaal uniball kogelgewrichten. Ik ben in de gelukkige omstandigheid geregeld te kunnen spieken hoe de achteras bij een originele manta-400 gemonteerd is. Dit houd ik zoveel mogelijk aan. Alleen de bovenste langsdragers worden net zo lang als de onderste en dat betekent dat ze naar binnen moeten. Ik heb de onderste langsdragers van een opel rekord genomen (zelfde als 400) en de bevestigingspunten aan de achteras ook. Onder een rekord werkt dit ook, dus...

De originele bevestigingspunten van de Volvo-as moet je er gewoon allemaal afslijpen totdat je weer een kale as hebt.

Ik zou het zeker geen 'rocket science' willen noemen, maar gewoon vertrouwen op je boeren verstand. Het is natuurlijk wel een beetje een uitdaging om het ook gewoon naar eigen inzicht zo te maken en dan straks kijken hoe het werkt.

Het afstellen van het nieuwe sper is ook nog wat gepuzzel. Volvo gebruikt geen samengestelde pakketje shims met allerlei verschillende diktes waarmee je kunt varieren, maar links en rechts van het dif slechts 1 shim met ingegraveerde dikte:(.

Er zijn er ook die een bmw achteras monteren je zit alleen met je uitlaat wat lastig over/onder je as.

En wat is de reden dat je een dergeljke achteras kiest? Misschien heb je het al eerder genoemd. Voldoet de standaard Opel as niet?

origineel gepost door McLambo
En wat is de reden dat je een dergeljke achteras kiest? Misschien heb je het al eerder genoemd. Voldoet de standaard Opel as niet?
Primair, omdat de pignonwiellagers snel stuk gaan als de motor meer dan ca. 200Nm koppel levert (boven ca. 160PK). Ten minste wanneer je hem ook een beetje gebruikt ;).
Dit zijn de lagers die aangeduid worden met nr 18 & 22. Het is intussen ook erg moeilijk om aan deze lagers te komen en ze kosten dan al gauw meer dan Eur 300,-
yyyrnsfvlwvciwmiz0stcn3jnrsx5uwu.jpg

Het differentieel van een Volvo 240 is veeeel sterker. Zitten veel grotere lagers en tandwielen in.
Een achteras van een Opel Commodore had ook gekund, maar deze is veel schaarser en het sper is in de regel veel duurder.

de duitser Michael Rausch reed een jaar of 6 geleden al met een Volvo as,ik weet niet of hij de 1e was,hij rijd rally's met een dikke cih 2.5 16v,dat houd een opel asje niet zolang vol.

sprinten over een vlakke baan zal wel wat langer goed gaan

Interessant! En een originele 400, die heeft volgens mij ook meer als 200nm koppel. Hier zat volgens mij ook een commodore -achtige as onder om dit koppel te verwerken... Veel rijders hebben een 2.4 blok in de manta/ascona liggen, die produceert ook nabij de 200 nm. Dit zal toch wel goed gaan bij straatgebruik?

Las net iets over internet over dat bij de 400 assen de torque-tubes anders zouden zijn dan bij straatversies. Geen idee wat torque tubes zijn :hmmz

Hierbij een kleine update van project Volvo-achteras:
De bevestigingspunten van de nieuwe onderste langsdragers zijn gepositioneerd onder de carrosserie (stukje koker bij aan gezet). Nog niet afgelast. Dit gebeurt als laatste als alles eraan zit.

pomnkvme98d8vt9023ua0brlopgl7wlm.jpg
z6c301k94880gdd2s64l3zab8gv62mjs.jpg
q45c5skmm37gr5c8d2vtbxa1nuts2ylj.jpg

o8pcpb8zl7whcht3crf3an23s0hiva09.jpg

pevb36seajxhhkapjtcpcq0xj5isvg3b.jpg

Nu ga ik bezig met de nieuwe bovenste langsdragers. :mail: Ik ben eralleen nog niet helemaal uit of ik de langsdragers exact parallel aan de rijrichting wil monteren (zoals bij een E-Rekord), of iets gespreid vanaf de as uit elkaar zoals een 400 straatversie en Commodore.

Ik weet niet of het ook echt verschil maakt. Ik kan me wel voorstellen dat hoe dichter je ze naar elkaar brengt, hoe makkelijker de as kan kantelen/rollen, maar of je dit nu ook moet willen?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Als je nou toch bezig bent waarom maak je de as niet geschikt voor coilover veren/demper kun je makkelijker een schokdemper met veren krijgen kijk maar even bij JBFdriftteam een van hun heeft dat ook.

origineel gepost door cuupi

Als je nou toch bezig bent waarom maak je de as niet geschikt voor coilover veren/demper kun je makkelijker een schokdemper met veren krijgen kijk maar even bij JBFdriftteam een van hun heeft dat ook.

Heeft de Ascona van Harry Meijers ook en zo ken ik er nog wel een paar, maar ik ben nogal gehecht aan m'n Bilsteins en ik heb gewoon eigenlijk niet zo'n behoefte aan veerpootjes. Ik wil niet helemaal van het oorspronkelijke concept af, eigenlijk alleen een sterker differentieel.

Over die Bilsteins ben ik ook goed te spreken en ja het kan altijd anders en duurder.

Ik heb ook nog eens geinformeerd bij Intrax, dat was boven mijn begroting maar wel mooi spul daar

moest dan wel met de auto komen om het een en ander uit te meten/wegen:thumbup

Kleine update. Eerst moet het slechter worden voor.....nou ja, er moest in ieder geval hier en daar wat ruimte worden gemaakt.

Ruimte voor het dif houdt al niet over en deze is net iets te groot (in volledig ingeveerde toestand); scheelt bijna niets, maar toch maar even heel iets uitbouwen.

baca0o9z7b72es9ordq97rukr46ahj8j.jpg

7sp3r51nb9qkn6yrdlsebqpj9iqtkv5i.jpg

Links en rechts de openingen waarin de bovenste langsdragers komen. Ze komen precies in de rijrichting.

De cardanas krijgt ook iets meer ruimte. Bij volledig inveren raakt de cardan (of het staartstuk in originele situatie) de tunnel.

5od16l9z128l9h26op3hcytn8vbct3do.jpg

De kooiconstructie is nu wel klaar.

h716fl2unnk399bxg40kgmtw29msreoz.jpg

Voor toch nog iets verstevigd:

ej52zt0e6lird3xubdes4y32fsylj6en.jpg

Dat ziet er allemaal goed uit,ik heb idd ook net een Volvo as onder m'n manta gehangen met 4-link en coil-overs.

Ik heb zelf nog geen ervaring met deze assen maar de berichten zijn goed.

keep on the good work:thumbup

Ascona BCC

Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m'n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.

origineel gepost door m400

Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m'n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.

Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m'n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden.....is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.

In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.

origineel gepost door mr-turbo

mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..

als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .

In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).

Panhardstang kan geen kwaad;)

origineel gepost door Rik Ophuis

Panhardstang kan geen kwaad;)

Duwt wel je as opzij bij inveren...:(

Watt-stangen zouden mooier zijn.;)

Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m'n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden.....is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.

In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.

wat voor kooi is het?zelfbouw?

het onderste deel van de buizen langs de A-stijl staan toch meestal rechterop, zodat de dwarsligger door het dashboard loopt ipv. eronder.

Nadeel van een 4-punts is dat er toch ruimte genoeg is om onderuit te glijden.

Helaas heb ik er(wel een heeeele poos geleden) tijdens rally's in Belgie enkele meegemaakt die dit ondervonden hebben. 25cm lijkt veel maar ondanks een kooi vouwt een auto toch goed op.

Terug
Naar boven