• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

De stuurbekrachtiging: ik heb gekozen voor de rechts gestuurde Corsa-B (uit de UK). Zo kon de motor mooi in het vrijwel lege compartiment rechts van de stuurkolom.

Hier is te zien welke delen van de Corsa en welke delen van de Ascona/Manta gebruikt zijn, met wat afmetingen:

Het stuk Corsa-buis past perfect in de Ascona/Manta bovenkant; pas aan elkaar vast lassen nadat je de meest ideale hoek van de elektromotor hebt bepaald (ingebouwd). De stuurpen zelf is aan de bovenkant ook identiek:

De complete nieuwe stuurkolom; uitgangspunt is dat deze exact net zo lang moet worden als de originele: 804mm

Om dit te bereiken dien je het onderste massieve stuk van de Ascona/Manta stuurpen uit het buisdeel te halen en af te slijpen op 315mm (275mm uitsteek en 40mm in het Corsa buisdeel (met kruiskoppeling).

Eenmaal ingebouwd kun je ook de achterste steun maken:

Begint er intussen aardig op te lijken :hmmz

@McLambo wrote:Moet er geen kooi om de stuurpen heen?

Nee, de uitwendige buis/kooideel heeft geen constructieve functie meer omdat het nieuwe stuurhuis nu op twee plaatsen vast zit. Meeste auto's hebben dat intussen ook niet meer.

In het recente nummer van OMCN heeft iemand hydraulische stuurbekrachtiging ingebouwd omdat hij beweert dat van elektrische bekrachtiging de besturing 'indirect' wordt.. Ben je daar noet bang voor?

Hij moet zwaarder gaan sturen naarmate de snelheid hoger word. Dat regelt dat kastje van die ebay link.

Als dat er op zit functioneert het perfect en veilig.

Zonder stuurt ie te licht op hoge snelheid.

Ziet er weer keurig uit.

Ik ga het ook doen op mn sedan als ie zover is. Scheelt ook weer een pomp aan de motor :thumbup

Stuurbekrachtiging werkt prima. Alles klaar. Vanmiddag getest :thumb

(onderste plastic dash board afdekking - waar ook de zekeringkast deksel in zit - moest ik even iets warm maken net onder de stuurkolom en ietsje meer ruimte maken voor het stuurhuis; zit nu een heel klein bobbeltje van ca 1 cm.)

Ik heb al wel weer een nieuw project op stapel staan (ik zou me eens vervelen haha). Heel toevallig liep ik tegen een bepaald type nogal zeldzame Saab-motor aan. Een B206. Dit is een motor die wat betreft krukas, kop etc, het zelfde is als mijn huidige B204, maar het onderblok is anders. Deze heeft niet de kamers met de balansassen aan beide zijkanten van de motor; dus geen balansassen, maar wel de oersterke motor. Dit is voor tuning doeleinden de meest gewilde Saab motor. Het is oorspronkelijk wel een zelfaanzuigende motor, dus er moeten wel andere zuigers in en oliesproeiers voor zuigerbodem koeling

Hier mijn huidige B204 met balansas-kamers:

....en hier de slankere B206-en (lijkt meer op een wat oudere Opel-motor):

Distributiekap is een stuk smaller.

en daar heb ik er nu zelfs twee van (verkoper bleek er nog eentje te hebben staan :shock: )

Geen haast mee, maar wel weer wat te puzzelen ;)

ja hoor, koop gewoon nog ff 2 motoren erbij :jerry

waarom wil je weer een andere motor gaan bouwen als ik vragen mag?

alleen omdat die geen balans as kamers hebben??

ik heb ook wel eens benieuwd naar filmpjes :thumb

Die twee B206-en waren buitenkansjes. Die koop je niet zomaar iedere dag, wanneer je er ineens eentje zou willen (omdat de ingebouwde misschien net gesneuveld is). Ik heb er ook geen haast mee, maar een mooie geoptimaliseerde reserve rompmotor is nooit verkeerd wanneer je het spul echt gebruikt.......als je het een beetje voorbereidt hoeft ie bij een 'pech gevalletje' niet zo heel lang uit de running te zijn dan.

En zo'n motor opbouwen is ook best leuk werk als er niet zo veel tijdsdruk op zit ;)

@GSI Racer wrote:oke!

doe je geen touristenfahrten meer?

Nee, in ieder geval niet meer op zomerse zondagen. Dan ga ik liever met een bratwurst en een flesje bier aan de baan liggen kijken naar de optocht. Veel te druk en ook nog hartstikke duur. Een doordeweekse avond wil nog wel, maar om er daar helemaal voor heen te rijden.

Vanaf midden november wil het ook wel.

Op een trackday kun je ten minste lekker rijden, zonder motoren en andere onvoorspelbare toestanden.

Terug
Naar boven