• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Dat duiken met remmen heeft idd te maken met de as-constructie, zoals je zelf aangeeft, bij optrekken gaat de kont naar onder en bij afremmen gaat de kont omhoog. Misschien een klein nadeel van deze as maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de verbeterde wegligging.

en wat die bougiekabel betreft, dit komt wel eens voor dat ze 'spontaan" los komen.

De Ascona is vandaag afgesteld op de testbank bij Dries Bosch in Haaksbergen. Hij doet het nu goed. Je kunt er nu ook heel mooi rustig (schijnheilig:angel) mee rijden. De prestaties worden velen van jullie waarschijnlijk niet meer warm of koud van, maar ik ben er heel blij mee, want er is toch meer dan alleen getalletjes; de BELEVING en die is super.
Zo stond ie erbij:

0nqxbacdl9ihv762tjq7b2c9f5t6a361.jpg

Hier de curve van de 'nieuwe' c20XE:

vjn8ckvby8c51vvp7uw5dgs70n0itsbf.jpg

En ter vergelijk nog even die van de 2.2CIH toen:

zz34j8y755fkeabvvshvv0835dpusegh.jpg

De nieuwe motor is 185 pk bij 5991rpm en 226 Nm bij 5073rpm. (De oude 180 pk bij 6417rpm en 216 Nm bij 5390 rpm).
Toch zijn er meer verschillen die je merkt:
De nieuwe heeft bij lagere toeren al aanzienlijk meer vermogen en koppel dan de 2.2CIH. Ter vergelijk (nieuw/oud):
3000rpm: 83pk-200Nm/68pk-152Nm
4000rpm: 126pk-220Nm/105pk-190Nm
5000rpm: 160pk-223Nm/150pk-212Nm

EN de eindoverbrenging is 23% korter, ofwel een compleet andere auto met een 'iets' competatiever karakter.
king:

Heel mooi hoor! Ik wist niet dat die 'oude' 2.2 nog zo'n pak vermogen had zeg! Hulde!

Heb je nog verdere plannen voor de 16v? of is het nu mooi zo? :P

origineel gepost door McLambo

Heb je nog verdere plannen voor de 16v? of is het nu mooi zo? :P

:D Eerst maar eens kijken hoe ie het nu doet op het circuit (waarschijnlijk 23 aug Assen), want het is niet alleen de motor, ook de achteras en remmen wil ik wel eens op tempo gaan testen (en dat liever op het TT-circuit van Assen dan op de snelle en smalle Nordschleife waar je je geen verrassingen kunt veroorloven). Nee, sleutelen is best leuk maar het rijden is de echte bekroning wat mij betreft.

wil em wel eens zien rijden.:wub

nog even over die stabi stang, is het geen idee om een originele van een volvo 240 te gebruiken? die dus op de bovenste reactiestangen met beugels bevestigd zit?

origineel gepost door Christian-tsx

nog even over die stabi stang, is het geen idee om een originele van een volvo 240 te gebruiken? die dus op de bovenste reactiestangen met beugels bevestigd zit?

?

Waar zou je die dan aan vast willen maken? De 'benen' van de Volvo 240 stabi zitten op 850mm van elkaar. Mijn bovenste reactiestangen zitten op 644mm van elkaar. Bij mij past dit in ieder geval niet.

Ik heb gisterenavond nog even de puntjes op de i gezet en de schakelmanchet op de tunnel netjes afgewerkt. Nu dit dicht is komt het versnellingsbakgeluid er niet meer zo door.

1p8t6gaftujxyo0v7vnr067so031fxo7.jpg

Scheelt echt een heel stuk. Ik ben daarna meteen een heel stuk gaan rijden bij ons in de buurt op verlaten 'Bundesstrassen' ..... wat genieten :thumbup. Het resultaat is mooier dan ik had gehoopt. Wat een fijne auto. Bediening, wegligging en super elastische motor. En dan hoor je dat je met een 16V veel toeren zou moeten draaien omdat ie het anders niet zou doen. Nou, hier haalt de 2.2 achtklepper het echt niet bij. Vanaf 3000 toeren trekt ie al super. De aandrijflijn is mooi stil. Ik ben er helemaal mee in m'n nopjes.

Zo is het de moeite waard geweest.

heb je een unibal construtie gebruikt bij de pook? je hebt toch een m3 baK? weet dat je daar een setje voor hebt uit een m3dtm. erg gaaf en schakelt fijn!

mooie auto!! en super mooi geluid!

origineel gepost door m400

Heb je een idee van je topsnelheid?

Heb geen teller meer, maar 7.500-7.600 rpm in 5 loopt ie wel. Dit met 215/45-16 en 3.91 komt neer op 215-220 kmh en daar heeft ie niet zo heel lang voor nodig.

De vorige motor met 0,874-5e en 3.67-as liep nog wel iets harder maar op bijv Assen of Zandvoort kwam je aan de 5e eigenlijk niet toe. Nu kan ik wel alle versnelingen gebruiken. Zelfs op de Nordschleife was dit voorheen eigenlijk nog te lang. Hier zal ie op een paar (3) plekken vanaf nu wel even de begrenser aantikken.

interessant, ik haalde in zijn 5 217km/h op zandvoort. wel met c20let motor.

over je filmpje, heb alleen ik dat of klopt het geluid niet?

Zo'n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.

Zijn er uberhaubt ' dikke' korte achterassen?

origineel gepost door asconac20let

interessant, ik haalde in zijn 5 217km/h op zandvoort. wel met c20let motor.

over je filmpje, heb alleen ik dat of klopt het geluid niet?

Bij mij hield het bij krap 200 kmh op het rechte stuk wel op. Die van jou heeft natuurlijk nog aanzienlijk meer vermogen. Bij mij thuis op de pc lijkt het geluid veel op wat ik meemaak in de auto. Ik weet niet wat jij hoort(?). Eigenlijk moest ik binnenkort nog even een nieuwe maken want hij is intussen nog een stuk feller en bij 7500 rpm klinkt het nog mooier.

Zo'n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.

Dit wil ik toch even wat nuanceren:

Een korte achteras staat los van de stapgrootte tussen de verschillende versnellingen in de versnellingsbak. Ja, de motor krijgt het met een korte as makkelijker, maar de overbrengingen in de bak doen er ook zeker toe.

De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet 'veel te lang' zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit '75-'76 (zogenaamde M51-bak).

Even ter vergelijk, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:

1e: 3,82 - 3,72

2e: 2,20 - 2,40

3e: 1,39 - 1,77

4e: 1,00 - 1,26

5e: 0,81 - 1,0

En ja, de 1e had nog heel wat langer gekunt (zoals de ZF 2,99 of de competitieset voor in de Getrag zelfs 2,30).

En mocht je hier nog een keer tegenaan lopen: Aisin W57 uit een Toyota (bepaalde Celica Supra's, Supra MKII en Crowns). Dit schijnt ook een sterke bak te zijn met afneembaar koppelingshuis met standaard al best mooie overbrengingen, te weten: (1) 3,285 - (2) 1,894 - (3) 1,275 - (4) 1,0 - (5) 0,861. Ik ben er alleen nog nooit een tegen gekomen, want anders had ik deze waarschijnlijk genomen.

Dat wilde ik eigenlijk wel weten, ik dacht dat je zeker op de nordschleife wel tekort zou komen maar dat valt dan weer mee. De M3-bak blijft liggen voor een toekomstig project:thumbup

origineel gepost door Rik Ophuis

origineel gepost door m400

Heb je een idee van je topsnelheid?

Heb geen teller meer, maar 7.500-7.600 rpm in 5 loopt ie wel. Dit met 215/45-16 en 3.91 komt neer op 215-220 kmh en daar heeft ie niet zo heel lang voor nodig.

De vorige motor met 0,874-5e en 3.67-as liep nog wel iets harder maar op bijv Assen of Zandvoort kwam je aan de 5e eigenlijk niet toe. Nu kan ik wel alle versnelingen gebruiken. Zelfs op de Nordschleife was dit voorheen eigenlijk nog te lang. Hier zal ie op een paar (3) plekken vanaf nu wel even de begrenser aantikken.

Heb voor de volledigheid ook nog even de overbrengingen van een Getrag 240 ernaast gezet:

origineel gepost door Rik Ophuis

De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet 'veel te lang' zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit '75-'76 (zogenaamde M51-bak).

Even ter vergelijk, Manta/Rekord, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:

1e: 3.717 - 3,82 - 3,72

2e: 2,019 - 2,20 - 2,40

3e: 1,316 - 1,39 - 1,77

4e: 1,00 - 1,00 - 1,26

5e: 0,804 - 0,81 - 1,0

Ik ben op zoek naar stuggere veren voor de achteras. Weet iemand zo van welk merk/type auto de veren hiervoor in aanmerking komen?

:hmmz

Ik weet eigenlijk zo niet of onder een E-Rekord dikkere/stuggere veren zitten dan Manta/Ascona (?)

Wat inbouwmaten betreft zit ik nog gewoon op Opel Ascona/Manta-B en E-Rekord afmetingen.

Anders moet ik maar gewoon eens naar de sloop gaan of ik iets passends kan vinden dat stugger is.

Terug
Naar boven