• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Gebruik dan voor de achteras voorveren van een MAnta/Ascona. En voordat er iemand een punt van maakt, de Manta 400 in straat versie had een gewone 265(monza/senator), de Ascona 400 had wel de "sport"uitvoering

origineel gepost door Rik Ophuis

Heb voor de volledigheid ook nog even de overbrengingen van een Getrag 240 ernaast gezet:

origineel gepost door McLambo

Zo'n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.

De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet 'veel te lang' zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit '75-'76 (zogenaamde M51-bak).

Even ter vergelijk, Manta/Rekord, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:

1e: 3.717 - 3,82 - 3,72

2e: 2,019 - 2,20 - 2,40

3e: 1,316 - 1,39 - 1,77

4e: 1,00 - 1,00 - 1,26

5e: 0,804 - 0,81 - 1,0

Interessante informatie. En wat kost zo'n bak uit bv een M3 bijvoorbeeld? Vaak is het namelijk voor veel hobbyisten (zoals ik, LOL) nog te doen om een goeie 240 te vinden en af te rekenen, maar de wat exotischere bakken liggen al snel buiten (financieel) bereik... :swear

[Interessante informatie. En wat kost zo'n bak uit bv een M3 bijvoorbeeld? Vaak is het namelijk voor veel hobbyisten (zoals ik, LOL) nog te doen om een goeie 240 te vinden en af te rekenen, maar de wat exotischere bakken liggen al snel buiten (financieel) bereik... :swear

Ik denk dat E30M3 versnellingsbakken ook duurder gaan worden in de toekomst, maar met een beetje massel kun je hier nog wel aan komen voor zo'n 600,- tot 750,-.

Dit is denk ik een van de goedkoopste oplossingen om een mooie sterke bak te hebben. Een goede ZF of een "Ascona-400" Getrag 265 bak (en geen Manta 400 weet ik nu:P), kun je ook een heel autootje voor kopen. Dit vind ik ook veel te gortig hoor (misschien als je het als investering ziet:hmmz).

Trouwens wel sneu voor die mensen die vroeger ooit een Manta-400 kochten. Onvoorstelbaar dat ze hier niet de 'sportversie' van de 265 in hebben gezet. Waar zou ie dan wel in moeten (in een Ascona-400!!:D tuurlijk). Maar even zonder flauwekul, om te maken was zo'n ding niets duurder, alleen een paar andere tandwielen erin en je hebt een bak die hoort bij zo'n auto. Ik blijf het erg vreemd vinden.

:) Zo, vandaag ben ik met de achtervering bezig geweest. Waarom, omdat ie me nu van achter net te slap afgeveerd was. Bij vol gas optrekken kwam de achteras af en toe tegen de stootrubbers. De veren die eronder zaten waren van een verlagingsset. Ik heb nu twee setjes gemaakt die ik kan gebruiken:

1. Ingekorte originele achterveren met Bilstein rallydempers van een c-kadett. Doordat deze veren progressief zijn (van dun naar dik) slaan deze niet zo ver door dan die van de verlagingsset. Dit voelt al best goed en (bijna verdacht) comfortabel.

2. Bikkelhard: Mercedes W123 voorveren (stukjes ervan) in combinatie met korte gele Koni's van een c-kadett (6,5 cm korter dan de Bilsteins). Zo laag mogelijk gemaakt.

Wie durft de voorspelling aan wat het beste zal werken op het TT-circuit van Assen?

Oh ja, ik heb vandaag lopen snuffelen op de sloop op zoek naar stuggere veren die zouden passen. Deze heb ik ook gevonden. Ze passen super, maar zijn achter veel te hard. Het zijn de voorveren van een Kia Sportage MKI (ca. 1997). Ze hebben een uitwendige diameter van exact 120mm en een draaddikte van 14,6mm. Deze zijn waarschijnlijk erg geschikt voor de voorkant van een Ascona/Manta-B. Moeten natuurlijk dan nog wel op de geschikte lengte worden gemaakt (250-255mm). Zijn mooier dan Mercedes-veren. Deze passen echt perfect en met 30 Eur een stuk goedkoper dan die ik er nu voor onder heb.:cool:

Van links naar rechts: Origineel ingekort, Apex verlaging, GM verlaging en Kia Sportage MK1 (voorveer)

IMG_2467.jpg

En dan hoop ik binnenkort eindelijk weer dit soort foto's tegen te komen:

_dsc0223_wm1-1.jpg

He Rik ,roep even wanneer je weer ga:P

misschien kan ik dan ook,alhoewel ik net weer terug ben.

(kan er beter blijven wonen)king::wors:wors

Hoi Rik!Geweldige ascona B man!!!ben zelf nu ook bezig met mn ascona B c20let projeckt,ook aan jou de zelfde vraag als aan Mats:is de diameter van een groep A dik genoeg om te gaan rijden met een c20let??sta op het punt om een nieuwe groep A te bestellen maar wil wel ff zeker weten dat ik daar goed aan doe!alvast bedankt.mvgr Rene.

origineel gepost door remo 07

Hoi Rik!Geweldige ascona B man!!!ben zelf nu ook bezig met mn ascona B c20let projeckt,ook aan jou de zelfde vraag als aan Mats:is de diameter van een groep A dik genoeg om te gaan rijden met een c20let??sta op het punt om een nieuwe groep A te bestellen maar wil wel ff zeker weten dat ik daar goed aan doe!alvast bedankt.mvgr Rene.

Ik heb geen ervaring met let's, maar voor een turbomotor geldt in het algemeen hoe dikker hoe beter, maar 63mm zou het volgens mij prima moeten kunnen doen.

Persoonlijk vindt ik een auto die te hard is van achter helemaal niks, stuitert voor mijn gevoel van de weg af en dus voor mij geen optie. Maar het is niet mijn auto en ik heb de indruk dat het voor jou niet hard genoeg kan zijn, dus.....

Wat een prachtige auto, zo op de foto!

Leuk dat je blijft rijden in de Ascona, en hem steeds beter maakt!

Lopen die wielen niet aan? Zit zo te zien niet heel veel speling meer bij de wielkasten...

origineel gepost door m400

Persoonlijk vindt ik een auto die te hard is van achter helemaal niks, stuitert voor mijn gevoel van de weg af en dus voor mij geen optie. Maar het is niet mijn auto en ik heb de indruk dat het voor jou niet hard genoeg kan zijn, dus.....

Voor mij is maatgevend of ik er 'hard' mee kan. Assen was voor mij vorig jaar rondje op rondje 2 minuten 13 seconden. Sneller lukte gewoon niet. Ook al lijken sommige aanpassingen goed, dat betekent nog niet altijd dat je er ook echt sneller mee bent. Ik heb vandaag met de harde achterwielvering gereden. Ik was bang dat ie hiermee veel sneller zou uitbreken, maar dit lijkt erg mee te vallen. Voor het gevoel zou ik inschatten dat ie hiermee sneller is, maar goed (?) Op 23 augustus ga ik het proberen op Assen en zal ik ook de andere veren en schokbrekers mee nemen om te proberen. Een overhellende auto kan ook snel zijn. In de Keulen-Ahrweiler Rally deed ook altijd een Finse equipe mee met een Kadett-B coupe, die gigantisch overhelde (dat het er eigenlijk niet uitzag), maar ze waren er wel snel mee, dus? We zullen zien. Eigenlijk kan ik het nu niet afwachten.

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn was, over het hele toerengebied, het schakelen, het remmen. Alles gaat met het grootste gemak.....alleen het kippevel is moeilijk te onderdrukken. Je waant je in een echte wedstrijdauto. Genieten gewoon :cool:

Lopen die wielen niet aan? Zit zo te zien niet heel veel speling meer bij de wielkasten...

Dank je voor het compliment. Deze foto hangt intussen ook in een lijst boven de werkbank. Is eigenlijk een motivatie-plaatje. Dan weet ik weer heel zeker dat ik een B-ascona nog steeds net zo mooi vind als toen ik in 1981 in de tweede klas van de HAVO zat en mijn agenda als kaft een Ascona 400 had (als droomauto). En als je dan op Nordschleife mega-kannonnen achterop komt die er toch voor kiezen om het rechter knipperlicht aan te doen omdat ze "das alte Ascona" toch net te hard vinden gaan. Nog daargelaten alle enthousiaste reacties bij de in-/uitgang van andere mederingers. Dan ben je er echt blij mee en is al het gesleutel zeker niet voor niets geweest.

Oh ja, die wielen lopen echt niet(s) aan. Het past gewoon precies. Nadeel van die 9" brede velgen (ET25) is dat je er eigenlijk geen passende 'track day' banden voor kunt kopen. Op de foto zitten er 215-40R16 banden op (toen nog Toyo T1S) en intussen alweer een tijdje Pirelli P-Zero Nero in dezelfde maat. Die Toyo's doen het op droog wel aardig, maar die Pirelli's zijn echt een klap beter, zeker op nat wegdek.

[/quote]

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn was, over het hele toerengebied, het schakelen, het remmen. Alles gaat met het grootste gemak.....alleen het kippevel is moeilijk te onderdrukken. Je waant je in een echte wedstrijdauto. Genieten gewoon :cool: [/quote]

En ik sukkel heb m'n Ascona verkocht....Als ik dit zo lees allemaal krijg ik er toch wel zin in maar tja, hij is weg.

origineel gepost door m400

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn was, over het hele toerengebied, het schakelen, het remmen. Alles gaat met het grootste gemak.....alleen het kippevel is moeilijk te onderdrukken. Je waant je in een echte wedstrijdauto. Genieten gewoon :cool: [/quote]

En ik sukkel heb m'n Ascona verkocht....Als ik dit zo lees allemaal krijg ik er toch wel zin in maar tja, hij is weg. [/quote]

Lig toch niet te miepen man!

Dit topic moest jou juist aanmoedigen om die RR eindelijk 's op te bouwen, of ga je wachten tot de scootmobile in de aanbieding komt.

Sorry voor de off-topic.

Dank je voor het compliment. Deze foto hangt intussen ook in een lijst boven de werkbank. Is eigenlijk een motivatie-plaatje. Dan weet ik weer heel zeker dat ik een B-ascona nog steeds net zo mooi vind als toen ik in 1981 in de tweede klas van de HAVO zat en mijn agenda als kaft een Ascona 400 had (als droomauto). En als je dan op Nordschleife mega-kannonnen achterop komt die er toch voor kiezen om het rechter knipperlicht aan te doen omdat ze "das alte Ascona" toch net te hard vinden gaan. Nog daargelaten alle enthousiaste reacties bij de in-/uitgang van andere mederingers. Dan ben je er echt blij mee en is al het gesleutel zeker niet voor niets geweest.

Oh ja, die wielen lopen echt niet(s) aan. Het past gewoon precies. Nadeel van die 9" brede velgen (ET25) is dat je er eigenlijk geen passende 'track day' banden voor kunt kopen. Op de foto zitten er 215-40R16 banden op (toen nog Toyo T1S) en intussen alweer een tijdje Pirelli P-Zero Nero in dezelfde maat. Die Toyo's doen het op droog wel aardig, maar die Pirelli's zijn echt een klap beter, zeker op nat wegdek.

Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het 'leuke' 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4x100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(

Verder een super-gave ascona. Ik heb het al vaker gezegd,en ik blijf erbij :-)

[

Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het 'leuke' 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4x100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(

Verder een super-gave ascona. Ik heb het al vaker gezegd,en ik blijf erbij :-) [/quote]

Is dit misschien iets voor je (16") Et 25

Foto-INXXVTG8.jpg

Op zich hoeft een wat grotere ET waarde helemaal geen echt probleem te zijn. Ik heb zelf 12 jaar lang Borbet-C velgen in 7,5x16" met ET35 onder de Ascona gehad (bedoeld voor o.a. Golf III). Ik had achter 15mm dikke spoorverbreders (met langere tapeinden) en aan de voorkant 5mm dikke schijven. Daarmee corrigeer je als het ware de ET waarde; achter ET 35-15=20 en voor ET 35-5=30

Dat zag er toen ongeveer zo uit:

IMG_2644.jpg

En nog iets langer geleden:

IMG_0524.jpg

Zo,...

Maandag heb ik in de regen voor het eerst weer echt op het circuit gereden met de Ascona om alle aanpassingen te testen en ik moet zeggen het was een feest. Wegligging, remmen, schakelen en motor waren echt super. Na zo'n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z'n....

Zie hieronder:

IMG_2471.jpg

:wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)

De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?

Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)

:cryWat een ellende zeg er zit echt geen tand meer op. Nu maar hopen dat er niet teveel kleppen krom zijn.

Terug
Naar boven