• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Ok, en na de blanke lak komt de kleur, en weer blanke lak?

Bij mij moet het een en ander geplamuurd worden (deukjes). Tussen welke 2 stappen zou ik dat ideaal gezien het beste doen?

Alvast bedankt voor de info..

nee blanke lak komt altijd als laatste. dat is de toplaag zeg maar.

eerst grondlak, dan de lak in kleur, dan de blanke lak.

en plamuren voor de grondlak aan. maar dat kun je beter laten doen. is een erg lastige klus om dat goed strak te krijgen.

Ik meen hier en daar wel eens te horen dat ze tussendoorn ook blanke lak spuiten, dan weer vlak schuren om de dipjes e.d. te ontdekken....

plamuren, dat kan de spuiter ook? of moet je daar weer ergens anders voor zijn... ?

Het blok is klaar om weer opgebouwd te worden.

- Krukas geslepen / nieuwe lagers

- Cilinders geboord/gehoond

- kop helemaal gereviseerd (16 nieuwe kleppen en geleiders)

IMG_2493.jpg

originele zuiger:

IMG_2491.jpg

de nieuwe zuigers:

IMG_2490.jpg

IMG_2485.jpg

Mooi zeg! Heb je ook al een nokkenas die de extra ruimte in de zuigers kan gebruiken? Of is dit puur te preventie als de riem (weer) zou knappen?

of zijn deze zuigers gewoon langer zodat je minder ruimte hebt en dus meer compressie?

of zeg ik nu iets heel doms?

origineel gepost door coot

of zijn deze zuigers gewoon langer zodat je minder ruimte hebt en dus meer compressie?

of zeg ik nu iets heel doms?

'Beide' bovenstaande opmerkingen kloppen. De uitsparingen voor de kleppen zijn groter gemaakt zodat nokkenassen met een grotere kleplift (in de buurt van het BDP) kunnen. Ook zijn de zuigerloppen hoger gemaakt, enerzijds om het verlies van de grotere klepsparingen op te heffen, maar ook om de compressie nog wat te verhogen.

Ik had er in eerste instantie een appart topic onder c20XE aan willen wijden, maar goed dan maar eerst hier.

Ik heb de laatste tijd er weinig tijd gehad om wat aan/met de Ascona te doen. De motor loopt intussen alweer sinds ongeveer 3 weken. Op zich loopt ie goed maar:

Nadat de motor (even) heeft stil gestaan duurt het even voordat er weer oliedruk is (?).

Je hoort dan de hydrostoters eerst meteen, die daarna weer stil worden. Wanneer de motor goed warm is gaat/gaan er ook soms hydrostoter tikken. Omdat ik zeker wilde zijn dat ik voldoende oliedruk hield heb ik nu ook een oliedrukmeter aangesloten. Dit ziet er op zich gewoon goed uit. Boven stationair 5 bar op de meter en stationair afhankelijk van de olietemperatuur koud 5 bar warm bijna 3 bar.

Voor de motorrevisie was dit niet het geval. De stoters hoorde je nooit en de oliedruklamp was al uit voordat de motor was aangesprongen.

Wie heeft er een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

Het lijkt er wat mij betreft een beetje op dat de oliepomp telkens helemaal opnieuw moet aanzuigen omdat er boven in het blok misschien een intern 'lek' zit, waardoor de olie terug kan lopen naar het carter :wtf of zoiets.

Misschien zijn de hydro-stoters niet goed meer (na 15 kromme kleppen) en sluiten deze onvoldoende (?).

Behalve de hydrostoters is de hele kop voorzien van nieuwe lagers, klepgeleiders en kleppen. Het onderblok heeft alle lagers nieuw en kruktappen geslepen en alle lagers nieuw. Oliepomp is nieuw. WATERPOMP is nieuw en nu de goeie!!!

origineel gepost door mr-turbo

goede kans dat de o-ring van aanzuigbuis niet goed afdicht, ik denk dat je het (ook) eens in die hoek moet zoeken

Deze o-ring heb ik ook vervangen door een nieuwe

Ik ben er nu ook wel redelijk van overtuigd dat wanneer de olieaanzuigbuis en de aansluiting dicht is en de oliepomp goed, dat dan de olie niet terug kan lopen (wat nu wel gebeurd). Dus hier zoek ik het dan in.

Waar ik nu op z'n zachtst gezegd niet meer zo vrolijk van wordt is dat ik nu alweer de vooras moet laten zakken (of het blok eruit), het distributiedeel af moet bouwen, carterpan los etc. terwijl ik de boel net weer in elkaar heb zitten.

Ik weet niet of jullie dit ook bekend voorkomt, maar bij mij is het vaak zo dat hoe secuurder en netter je de boel in elkaar zet, hoe groter de kans dat je naderhand toch alles weer los moet halen

Maar goed, ik wil het ook niet zo laten, want het heeft intussen al een lieve duit gekost en dan moet het ook helemaal goed worden.

Gezien de berichten in het andere topic onder [c20XE] over een 'betere'oliepomp, zou het misschien ook nog kunnen dat ik hier verkeerd 'bespaard' heb (alhoewel dat nu niet echt de reden was). Ik heb gewoon een nieuwe oliepomp besteld tegelijk met de nieuwe zuigers bij QED in the UK. Er vanuit gaande dat dit wel OK zou zijn. Ik ben wel een beetje geschrokken van de foto met de gebroken buitenring en ik wist ook niet dat een Z20LET-pomp zo anders was.

Nu het toch weer sleutelen wordt zet ik er meteen maar weer een nieuwe pomp aan en nu zo'n origineel turbo-ding dan. Die zogenaamde kit van Duparts is op dit moment niet eens leverbaar (geen aanzuigbuizen meer op voorraad) Dit wordt dan de 3e nieuwe pomp in 3 a 4 maanden.

Nu dadelijk alleen de hydrostoters nog en dan is echt alles nieuw.

Ik heb zojuist nog het overdruk ventiel gecontroleerd en de plunjer vervangen voor een andere uit een gebruikte originele pomp, maar dit hielp niets. Blijft er niets anders over dan de olieaanzuigbuis en afdichting te controleren, maar dit is bij mij iets meer werk dan bij een voorwielaandrijver helaas.

:jerry Krijg steeds meer respect voor mijn 'oude' CIH. Die liep gewoon, punt. Maar goed die heb ik altijd nog achter de hand, maar voorlopig geef ik het nog niet op met deze. Het ding zal toch eens helemaal goed zijn:fy1

Natuurlijk is de oude CIH techniek wat makkelijker en goedkoper

Dat is ook de reden dat ik het voorlopig daarbij ga houden, maar het heeft ook zijn nadelen.

Het vermogen, het verbruik..........

Maak hem nu goed en laat het wat meer kosten, dan heb je er binnenkort veeeeeel meer plezier van

en ik weet niet veel, maar dat weet ik zeker :)

:D Afgelopen weekeinde naar de Nuerburgring geweest met de Ascona. De remmen uitvoerig getest. Conclusie is dat deze ruimschoots op hun taak berekend zijn (ze worden er niet echt warm van :thumb ). Ze grijpen erg mooi snel aan. Er was echter wel een moment dat ik moest denken aan de opmerking van Remco (Giuliettaevo) dat ik waarschijnlijk een grotere diameter hoofdremcilinder nodig zou hebben. Nadat ik op de Grand Prix Strecke even wat naast de baan had gezeten op de bermstenen (waarbij een voorwiel fiks in trilling kwam), toen kon ik het rempedaal 1 keer behoorlijk wat verder intrappen; de remblokken zullen door het schudden wel wat verder van de schijf gekomen zijn en dan moet je om de 4 zuigers weer met voldoende olie te voorzien wat verder trappen. Misschien toch maar eens kijken of ik een grotere diameter HRC kan vinden....... :hmmz

Verder heb ik genoten king:

normal_IMG_1165_Touristenfahrten_25092011.jpg

Het was er wel erg druk door de mooie weersvoorspelling, maar het blijft grappig met zo'n oud hok tussen al die high tech performance cars en dan gewoon mee en er vaak nog langs ook......en natuurlijk met een geluid dat veel modern spul doet verbleken.

Ik wil ook nog eens kijken of ik de voorwielen wat op camber kan zetten,

Volvo motor past makkelijk in een c-kadett, heeft een kennis van mij er net ingehangen. 2.3 8v turbo. Is ook redelijk makkelijk tot een 300 pk uit te halen. Moet wel de zgn. M90 bak hebben, M47 is bagger... Voor een 4/500 euro koop je een rijdende auto...

Volvo 5 cilinder is ook erg leuk, tot een 350 pk op standaard delen is goed mogelijk. Past een M90 bak van een 6 cilinder 760/960 tegenaan. Verder natuurlijk wel de nodige aanpassingen omdat hij in de lengte komt ipv dwars. Redelijk goedkoop te vinden.

Audi 5cilinder is ook gaaf, en sterk. Past de M90 bak van een Volvo 760 TD teenaan :shock: (daar ligt een VW LT diesel motor in met hetzelfde boutpatroon). Motor ligt in de audi ook in de lengte, dat is vrij handig. Blokken zijn niet zo goedkoop helaas.

Saab B204 / B234. Sterkste motor van allemaal. Makkelijk 400+ pk op standaard motordelen, enkel aanbouwdelen wisselen. Zelfde boutenpatroon als C20XE/LET, bestaande Aisin bak past er dus tegenaan. Omega 16v bak past ook maar kan niet goed tegen het koppel waarschijnlijk... Afhankelijk van donorauto zijn de aanbouwdelen soms wat lastig bij een in de lengte geplaatste motor. Saab 900NG van bj'96-'99 ongeveer is de beste keus. Je moet in ieder geval een zgn.T5 motor hebben. De nieuwere blokken zijn veel minder sterk en de oudere van voor '94 hebben een ander boutenpatroon voor de bak. T5 Trionic injectiesysteem is met enkele kleine aanpassingen ook nog en zelf te programmeren en heeft allerlei snufjes zoals koppelbegrenzing in de lagere versnellingen en actieve knockdetectie.

Natuurlijk is alles uit de japanse driftauto's ook leuk... 200 SX, 300 ZX, S2000, Skyline en Supra e.d. Alleen zijn deze blokken vaak niet bepaald goedkoop en tuning ervan ook niet.

Wat betreft het probleem: "Oliedruk C20XE na totale motorrevisie bij starten eerst niet aanwezig (?)"

Dit is met het vervangen van de (nieuwe non-OE) oliepomp uit Engeland door een originele z20LET-pomp opgelost. Zie topic onder "c20XE" motoren.

Echt mooi werk verzet, en ziet er erg professioneel uit! Ga vooral zo door en hou ons op de hoogte. Tegenslagen horen er helaas bij, maar de aanhouder wint! Nu zal je er allicht veel plezier aan beleven.

mijn ascona , kleur wit , 2.0 16v turbo,250pk,930kg.

wilwood 6 zuigers vooraan,wilwood achteraan,75% sper,koni veering,lahouter rolkooi,pedalbox,hydraulische handrem,kort stuurhuis,vdo dashbord,kort schakel mechanisme lahouter,aluminium benzine tank,staartstuk cardan lahouter

Terug
Naar boven