• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Hee Rik, ik heb nog een vraag wat betreft dat vooras verstevigen.

Je hebt het over in de langsdrager, dat ophangpunt 3,5mm (dikte van de opgelaste ring) te verplaatsen, zodat de onderste triangel weer past. maar dan zit het punt waar je de langsdrager aan de balken bout, toch ook 3,5mm te ver naar achteren? Of heb je die aluminium bussen excentrisch geboord?

Ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt:)

[rquote=1910810&tid=117147&author=Ben_M]Hee Rik, ik heb nog een vraag wat betreft dat vooras verstevigen.

Je hebt het over in de langsdrager, dat ophangpunt 3,5mm (dikte van de opgelaste ring) te verplaatsen, zodat de onderste triangel weer past. maar dan zit het punt waar je de langsdrager aan de balken bout, toch ook 3,5mm te ver naar achteren? Of heb je die aluminium bussen excentrisch geboord?

Ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt:)[/rquote]

Hoi Ben,

Je hebt er goed over nagedacht, want je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk had ik het gat in de alu-bus 3,5mm excentrisch moeten boren. Ik heb dit eerlijk gezegd over het hoofd gezien en bij het monteren heb ik het ook niet gemerkt. :)

Ah, dus zo te zien past het wel zo.

Denk dat ik zelf wel excentrische bussen ga maken dan. Moet alleen wel zorgen dat ze dan geborgd zitten, en niet in de langsdrager kunnen gaan draaien:)

Ik zal morgen ff kijken,laatste keer kon ik m gewoon bij autoparts halen.

Zitten in meerdere modellen opel meen ik(geen cih modellen)

@remo 07 wrote:ehh je bedoeld toch maandag???assen???ik moet met mn focus :puke

Ik krijg mn ascona niet af.....ik zoek je maandag zeker ff op Rik.ben erg nieuwschierig,

mvgr Rene(remo)

Nee, zondag eerste Pinksterdag, op een ingelaste trackday van ADS.

@MR-turbo wrote:Die zien er idd wat gunstiger uit :-)

Let wel op dat Je uitspoor nu ook wel een stuk meer geworden is, dat was bij mij ruim 1.3 graad

Inderdaad de spoorstangeinden zitten net iets hoger dan de onderste fuseekogel. Wanneer je de fusee met astap naar binnen kantelt dan gaan de wielen zeg maar iets in de spreidstand.

Zal ik nog wel even (laten) controleren/bijstellen.

Bedankt voor het meedenken!

king: ik heb er eentje. Vanmiddag opgehaald en hij zit al aan de bok. Vanavond beginnen met strippen.

Een Saab B204L 2.0 turbo met nog maar 110duizend km op de klok.

Past zo tegen koppelingshuis van de Manta 1.8s. Ook zelfde priceas toplager (wel eg lastig aan te komen intussen :hmmz ; heeft nog iemand zo'n naaldlagertje? Oude aanduiding GM 90090377, SKF BN1B 493353A Is anders dan van CIH). zelfde afmeting koppeling.

Carterpan moet helemaal over de kop.

Wordt vervolgd :thumb .......

@Christian-tsx wrote:rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik het over had (zie pag. 6), maar ik heb met de Volvo 240 as met 4-link bevestiging tot nu toe nog steeds zonder stabilisatorstang gereden. Een stabilisator van een 400-model ben ik nog nooit tegen gekomen. Mede omdat ik toch vind dat de vering erg/te gemakkelijk 'doorslaat' tot op de bumpstops, ben ik toch maar weer eens gaan zoeken naar een mogelijk passende stabilisator voor de achteras. Na ruim een halve dag op de sloop te hebben gespeurd en ik de moed eigenlijk al begon op te geven, vond ik hem opeens toch (dwz hij moet er nog wel onder gebouwd worden en de werking moet nog wel bewezen worden , maar ik denk dat ik er wel wat mee kan); een achter-stabilisator van een Ford Mondeo Sedan van 2003. Deze is 1170mm breed en de armen zijn 250mm lang (met 21mm misschien wel wat dik - zo ongeveer de dikste achterstabilisator die ik onder welke auto dan ook aan de achterkant ben tegengekomen - , maar ik wil het toch proberen).

Hier alvast een paar foto's van het passen onder de auto.

IMG_2587.jpg

IMG_2589.jpg

IMG_2594-2.jpg

De bevestiging van de ophangpunten/rubberlagers wordt bijna net als bij een 400, met dit verschil dat ik het draaipunt/hartlijn wat dichter naar de as toebreng, zodat de 'armen' van de stabilisator ruim binnen de velgen blijven. De scharnierende armpjes komen tegen de Volvo-flens, aan de voorkant van de as waar normaal de handrembuitenkabel bevestigd is.

Wanneer je een as van een Volvo 740 (=breder) gebruikt kun je de stabilisator wel verder naar achteren monteren (net als bij een 400), omdat dan de velgen toch wat verder uit elkaar staan dan in mijn geval.

Die verenkeuze werkt goed, voor stug genoeg en achter zo soepel mogelijk om de starre achteras op de grond te houden (dus zeker geen wiel optillen in de bochten).

M'n Manta stuurt met de dikke stabi's ook fijner, meer controle over het geheel, en nog steeds een heel vriendelijk stuurgedrag met een beste rondetijd van 2.03.991.

ben benieuwd naar het eindresultaat , heb je aan de voorkant ook een dikkere stabbie ?

je ziet ook wel eens dat ze er twee monteren aan de voorkant

ik vind die van mij ook erg overhellen , ondanks koni geel en goede verlagingsveren

Ziet er WEER goed uit rik!ben benieuwd of het ook werkt.

dubbele stabi stang voor werkte bij ascona perfect en simpel te maken.

gr Remo

Daarom dus, omkeuren is geen probleem, anderen zijn u reeds voorgegaan...

Er zijn mogelijkheden te over, een stapje terug zou mijns inziens geen optie zijn, maar iets betrouwbaarders met af fabriek meer pk's zou een mooie overweging zijn.

Een CIH met ingekorte kop zou ik niet doen in jouw geval, te duur, te bewerkelijk en qua rendement is er std. wel wat beters en simpelers te krijgen met meer vermogen.

Nu alleen nog het financiële plaatje en de moed om toch nog even door te zetten.

verder weet ik niet of je in klasses rijdt of vrij rijden, het is wel even een aandachtspuntje waard of je daadwerkelijk andere merken motoren mag gebruiken, men kan daar soms nog wel eens moeilijk over doen. een hoop kan, maar niet alles mag.

Maar ook daar is soms nog wel wat aan te doen ;)

Dat had ik geloof ik nog niet eens genoemd, maar om misverstanden te voorkomen. Hij heeft zondag bij lange na niet op 300pk gestaan (1,2bar), maar op ca. 0,8 bar overdruk. Dat loopt dan kennelijk al niet goed af.

balen dat je ermee wilt kappen zeg :(

maar ik kan me er wel iets bij voorstellen als het keer op keer stuk loopt :thumbdown

@Ben_M wrote:Doet de RDW tegenwoordig niet meer zo moeilijk over Rik...

Marcel van het forum hier bijvoorbeeld heeft in z'n e30 een 2jz biturbo motor uit een Toyota supra gelegd.

En Jo heeft een manta a met een BMW M3 motor en een commodore met een BMW V8 motor.

:jerry ik zal al wel te lang in Duitsland wonen, waar ik iedere twee jaar met mijn dagelijkse auto naar de TUV moet en waar het keuren vooral een bureaucratisch papieren gedoe is. In principe mag je hier niets aanpassen tenzij er een ABE bij is (algemeine betriebs erlaubnis). De Duitse buren en hier bij het bandencentrum kunnen ze zich al helemaal niets voorstellen bij mijn Ascona 'mit gelbe Nummernschildern'. Voor alle aanpassingen zouden hier aparte 'Sonderabnahmen' moeten worden uitgevoerd door twee ingenieurs die dan in geval van een eventueel ongeval veroorzaakt door falen van een aanpassing ook nog aansprakelijk zijn. Ofwel verdomd lastig voor elkaar te krijgen en ik zou een groter dashboardkastje nodig hebben voor een dikke ordner met daarin alle Sondereintragungen die je bij de autopapieren aantoonbaar moet hebben en dan is een Porsche ook al snel voordeliger.

Maar ik wist dus niet dat dit tot de mogelijkheden hoort bij de Nederlandse RDW :shock:

Terug
Naar boven