• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Zo, een belangrijk begin met de z20let is gemaakt...................

De originele brug onder het onderblok met de balansassen kan nu worden vervangen door een gefreesde verstevigingsplaat. Voor de originele brug is absoluut geen plaats in een Manta 1.8s carter; ook de brug van een z20LEH zonder de balansassen past niet. Daarom zelf een verstevigingsplaat gemaakt om voldoende stijfheid in het onderblok en over de hoofdlagerkappen te realiseren; een 15mm dikke staalplaat die ter plaatse van de carterpakking tot 8mm is afgefreesd (anders zou het carter wel behoorlijk verlaagd worden en mogelijk tegen de vooras komen). In tegenstelling tot een c20let heeft dit onderblok bevestigingspunten aan de binnenkant van het onderblok (en niet alleen de carterbouten). Daarom is het ook niet zo erg dat de carterrand hier wat dunner uitgevoerd is denk ik.

IMG_3204.jpg

IMG_3201.jpg

IMG_3205.jpg

IMG_3202.jpg

De boringen voor de bouten om de carterpan mee vast te zetten moeten nog geboord,

@McLambo wrote:Kun je die balansassen wel zomaar weglaten dan?

Ja, volgens mij wel. Die zijn aangebracht om een zogenaamd tweede orde onbalans te compenseren. De LEH-versie heeft ze ook niet.

By-the-way: Dit was ook het belangrijkste verschil tussen vele Mercedessen met een 200CDI motor en een 220CDI; hardwarematig gelijk op de balansassen na. Met balansassen loopt de motor stationair wat mooier rond.

:) Zo, weer iets verder. Alle gaten in de verstevigingsplaat geboord. Past perfect. Ook een nieuwe olieaanzuigbuis gemaakt. Het is gelukt om de volle doorlaat van een originele Z20LET aan te houden. Vooral in het ondiepe deel van de carterpan over de vooras is het wat lastig; de buis moet hier binnen een hoogte van 30mm blijven en dat is wat krap.

IMG_3207.jpg

IMG_3210.jpg

Nu binnenkort de gaten in de drijfstanglagerkappen verzinken en de ARP-bouten monteren. Dan kan het onderblok dicht.

Ik heb intussen ook een complete distributieset met achterplaat van een sloopmotor uit een Omega-B X20XEV. Hiermee kan volgens mij de zware motorsteun waar ook de beide buitenste omleidrollen op zitten vervangen worden door alleen een lichtmetalen omleidrollensteun. Er kan dan ook weer een distributiekap uit 1 deel op. Foto's volgen.

@bug Killer wrote:... let wel even op de olie aanvoer van de balansassen dat je die afdicht.

Deze zitten in de krukaslagerkap.

Mvg

Deze olieboringen worden afgedicht door de gefreesde plaat die tegen de krukaslagerkap aan geschroefd wordt.

Hierbij ook de olie-spatplaat gemaakt. Dit is om te voorkomen dat de olie in het carter eventueel teveel gaat schuimen / teveel luchtinslag in de olie voorkomen waardoor er eventueel luchtbellen mee aangezogen zouden kunnen worden. Dit zou niet bevorderlijk zijn voor de oliedruk/circulatiehoeveelheid.

IMG_3214.jpg

IMG_3216.jpg

Ook de oliepeilstok is aangebracht in de flens van de carterventilatiebuis (pijpje uit Manta 1.8s peilstok houder overgelast). Ook de ARP-drijfstangbouten zijn gemonteerd. Wanneer ik de carterpakking heb kan het onderblok nu dicht.

Mooi werk... :thumb

Maar zie ik daar nu een alu Manta 18S steun zitten? Die zou ik niet gebruiken... Wij hebben ze al eens gebroken en dat was nog maar gewoon op straat met lomp driften e.d. Jouw circuitgebruik zal het nog wel zwaarder belasten..

Hallo Rik,

Je kunt een BMW 15" Alpina velg pakken 4 gaats die past om een Omega klauw heen @rik Ophuis wrote:@Jaccoooo wrote:@rik Ophuis wrote:

Remmen:

Voor: schijven 296x28mm met klauwen van A-Omega 2.6i-3.0-24V, of B-Omega (niet 2.0!).

waar zijn de schijven van? en moeten de schijven en klauwen aangepast worden? en wat voor wielen passen erom?

Schijven ook van een A-Omega 2.6i of een 3.0-24V, maar ook veel B-Omega's behalve de 2.0-16v benzine.

De klauwen hoef je niets aan te doen, die passen zo.

Het naafgat in de Omega-remschijf is wat kleiner dan een Ascona/Manta-naaf. Je moet of het naafgat uitdraaien in de schijf, of de naafdiameter iets kleiner draaien (wat ik heb gedaan) en dan de 4 bevestigingsgaten waar de remschijf mee tegen de achterkant van de naaf gemonteerd zit boren in de remschijf. Je voorkomt hierbij niet dat 1 gat iets overlapt met 1 van de 5 gaten die origineel in de omega-schijven zit. Om ervoor te zorgen dat de remschijf precies in het midden van de remklauw draait moet de achterkant van de naaf ook 1,5-2mm weggedraaid worden (exacte maat weet ik zo even niet uit m'n hoofd).

Ik heb nooit een 15" lichtmetalen velg kunnen vinden die past (hoewel bij een omega een 15" stalen velg net past). Je hebt volgens mij minimaal een 16" velg nodig (dat zou je een beetje als een nadeel kunnen zien).

Je moet ook aan beide kanten 1,5mm dikke plaatjes tegen de stuuraanslagen lassen, omdat anders bij maximaal insturen de banjobout waar de remslang mee tegen de klauw zit tegen de voorveer kan komen (en zou kunnen afbreken!).

Het werkt wel prima overigens.

Ik heb mijn complete set (klauwen/naven met schijven klaar voor montage aan iedere Ascona-/Manta-B of Kadett-C) trouwens ook nog liggen met zgan nieuwe lagers en Mintex 1166 remblokken. Ik weet nu dat mijn zelf 'geknutselde' 334mm Brembo's het goed doen, dus deze mogen eventueel weg.

Hallo Rik,

Even een vraagje omtrend je 17" velgen.

Heb je nog wat plaatwerk weg moeten halen van het binnenscherm aan de rechter kant?

Ik wil ook 17" rijden dus dat is wel handig om te weten :hmmz

Grtz.Billy the handymen :wors

@giuliettaevo wrote:Wat kost zoiets? 4-5000 euro? En dan heb je nog de EWS en alles erop zitten zeker... :(

Voor dergelijke bedragen kun je hier in de buurt ook wel een leuke Audi V10 ophalen of een v8 biturbo uit een RS6. :D Maar ik gok dat dat niet helemaal Rik zijn bedoeling is. :hmmz

3750

wordt er toch mee door gegaan dan? :wors

denk dat een BMW motor wel een betrouwbare optie is voor jou!

6 pitter ofzo, V8 zou ik niet doen. Denk niet dat dat leuk is voor op het circuit (veel gewicht voorin)

wel respect dat je keer op keer opnieuw wilt beginnen!! :thumbup

@billathome wrote:Hallo Rik,

Even een vraagje omtrend je 17" velgen.

Heb je nog wat plaatwerk weg moeten halen van het binnenscherm aan de rechter kant?

Ik wil ook 17" rijden dus dat is wel handig om te weten :hmmz

Grtz.Billy the handymen :wors

Uiteindelijk gaat het alleen maar om de uitwendige diameter van de band in combinatie met de breedte en de ET-waarde. Normaal gesproken is de diameter van een Ascona/Manta-B tussen 57 en 59 cm. Met een 205/40-17" is dit ca. 59,5 cm dus maar heel iets groter. Je hebt dan met 8,0x17"en ET 25 geen enkel probleem en er hoeft niets aan de binnenschermen aangepast te worden.

Volgens mij zijn alle prise as lagers hetzelfde. De meeste koppeling leveranciers kunnen het lagertje ook leveren.

Overigens erg leuk om te zien dat je er toch mee verder gaat. :wors Wordt weer erg interessant :thumbup

Hallo Rik,

Eerst en vooral complimenten voor je werk, ik volg je topic al jaren en vind het ontzettend mooi en erg interessant hoe jij je ascona ombouwd.

Ik heb misschien nog een tip voor je als je ooit problemen krijgt met het koppelingshuis.

Volgens mij is er een pasklare oplossing, namelijk het koppelingshuis van een pontiac solstice. Deze is voorzien van een 2.2 uit de ecotec familie met daarachter een aisin MW5 versnellingsbak. En als ik het goed heb heeft de MW5 hetzelfde boutpatroon op het koppelingshuis als de W57 die jij gebruikt.

Succes en veel plezier zondag!

Ik heb nu ook het distributiedeel van de toekomstige z20LET aangepast naar RWD configuratie (vond ik wat netter)

Op de eerste foto is te zien hoe de distributie configuratie bij een z20LET origineel in een voorwielaandrijver zit. Met grote gietijzeren motorsteun en kunststof achterkap.

IMG_3223.jpg

En zo ziet mijn z20LET er nu uit. Met omleidrollen steun + rollen + blikken achterplaat van een X20XEV uit een Omega-B.

IMG_3227.jpg

De noodzakelijke aanpassingen zijn:

- Bevestigingsgaten van lichtmetalen omleidrollen steun opboren naar 10mm.

- Distributieriem nemen van een X20XEV met 169 tanden (i.p.v. 168 tanden origineel aan de z20LET). Dit is nodig omdat de hartafstand tussen de twee omleidrollen (horizontaal) bij een 20XEV 21mm kleiner is dan bij een z20LET. Ook de roldiameter is wat kleiner. 52,5 tegenover 54mm bij de z20LET. In rijrichting: de rechter omleidrol zit op de zelfde positie, maar de linker rol zit 21mm verder naar het midden (is ook op de foto's wel herkenbaar). Blijkbaar komt deze afstandsvergroting van krukas tandpoelie tot uitlaatnokkenaspoelie overeen met 1 tand/groef want de merktekens op nokkenaswielen en krukaspoelie komen nog steeds exact overeen.

Terug
Naar boven