• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

@McLambo wrote:Gaat dat inlaatspruitstuk wel in de ascona passen? Kom je niet tegen de shocktoren aan?

Gaat helemaal goed komen. Bij de c20XE had ik op de plek van de aluminium koker het grote sponsfilter zitten en die kon je er over de trechters nog afhalen. Ik houd zelfs nog wel een paar cm's over (motor is ook nog 7 graden gekanteld net als bij de Manta 1.8 s, waardoor er aan de bijrijderzijde ook nog wat meer ruimte is).

@MR-turbo wrote:komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?

justtheDplenumontherunners.jpg

Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?

Mooi stromingsplaatje heb je er neer gezet. Waar is deze van? Lijkt qua idee veel op mijn opzetje.

Ik heb gewoon de standaard carterpan van een Manta 1.8s gebruikt. Deze heeft eigenlijk al echt een bak eronder met een relatief kleine vierkante opening met overstekende zijkanten. Ik had er niet nog extra schotten in gemaakt. Ik was eerder bang dat het misschien veroorzaakt was door schuimvorming vanwege het ontbreken van een spatplaat. Van de andere kant, de overige glijlagers zien er allemaal nog wel prima uit (?) Geen begin van slijtage te bespeuren.

Mijn oliedruk log ik niet. Die optie heeft mijn DTA S40 niet.

Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto's staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?

Blijft mooi dit :thumbup

@2000 wrote:Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto's staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?

915mm (5PK 915 - Renault Clio). eBay of de automaterialenzaak; zou geen enkel probleem moeten zijn.

Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien dat ik de dynamo ook iets lager heb gezet omdat ik anders tegen de TB's aan zou komen.

@MR-turbo wrote:komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?

justtheDplenumontherunners.jpg

Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?

creatief met solidworks mr turbo?

mooi plaatje inderdaad maar bij de wat meer complexere delen is zo'n flow simulation (net zoals andere simulaties) niet erg precies

maar bij zoiets "simpels" zou het redelijk moeten kloppen

@rik Ophuis wrote:@2000 wrote:Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto's staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?

915mm (5PK 915 - Renault Clio). eBay of de automaterialenzaak; zou geen enkel probleem moeten zijn.

Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien dat ik de dynamo ook iets lager heb gezet omdat ik anders tegen de TB's aan zou komen.

Inderdaad, maar ik geloof niet dat dat de lengte (veel) beinvloed, alleen de hoek wordt iets anders....Thanks!!!

@marcelcoupe wrote:hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb

Ik ken dat, zit er momenteel tot mijn oren in :D Op de fora lijkt het makkelijker dan dat het is. -offtopic

@2000 wrote:@marcelcoupe wrote:hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb

Ik ken dat, zit er momenteel tot mijn oren in :D Op de fora lijkt het makkelijker dan dat het is. -offtopic

Goh,waar ken ik dit van???? -offtopic

Erg jammer dat de c20xe stuk is gegaan Rik,maar dat komt vast nog wel goed.

Ik ga morgen ook ff die intercooler halen,zeer goede oplossing!! :thumb

Vliegwiel gemonteerd met ARP-bouten en netjes aangedraaid met bijgeleverde grafietvet, scherpe kanten vliegwielboringen eerst iets verzonken (volgens voorschrift ARP, zonder loctite draadborgmiddel).

IMG_3324.jpg

Ook het prise as toplager gemonteerd (waar overigens steeds lastiger aan te komen is).

Nieuwe Sachs/Zf race drukgroep met organische F1 E30M3-plaat; hiermee zou het goed moeten gaan (hoop ik).

En... de motor hangt er intussen in en de vooras is ook vervangen.

IMG_3327.jpg

IMG_3326.jpg

Zo lijkt het al heel wat, maar er is nog veel 'prutswerk' te doen waar nog wel wat tijd in gaat zitten.

@rik Ophuis wrote:;) De laatste blije meters met de c20XE aan boord (GT-bocht in Assen).

43A4EFF703F16210FC2A-800.jpg

In het harnas gestorven zeg maar,Mocht je het nodig hebben liggen er hier nog div drijfstangen(std c20xe) Rik.

Ben net bezig geweest met mn BMW 330 d intercooler,ff wat weggezaagd en past prima.

Nu nog ff verzinnen hoe dat vast gezet gaat worden???jij nog een nette oplossing daarvoor Rik??

Gaat de goede kant op. Top werk zoals altijd!! :thumb

Nog te monteren/pas te maken:

- de oliekoelerslangen

- aansturing koelfan

- MAP sensor

- stukje uitlaat tussen down pipe en demper

- inlaat-aanzuigbuis/filter

-...

Nog een paar foto's:

Bevestiging BMW e46 diesel Intercooler met u-vormige beugeltjes (zit rubber achter)

IMG_3345.jpg

IMG_3346.jpg

IMG_3347.jpg

De oliekoeler van een Mercedes-bus, onderin net achter de keienvanger, opgehangen in trillingsdempers

IMG_3348.jpg

De nieuwe vloeistofkoeler met Spal-fan en thermoschakelaar

IMG_3350.jpg

Nog een paar overzichtsplaatjes

IMG_3351.jpg

IMG_3354.jpg

IMG_3355.jpg

Potverdorie rik, wat super mooi gebouwt !

heb best zin om eigenlijks weer een langs te komen, ff kijken.

Wat voor radiateur is dat ??

origineel opel ?

@Ascona20E

Dat is een Kadett c GT/E radiateur (zal wel in meer opels zitten maar van GTE weet ik het zeker)

Daarbij zit ook als ik het goed heb de onderste aansluiting aan de zijkant

@CoupeetjeJr wrote:@Ascona20E

Dat is een Kadett c GT/E radiateur (zal wel in meer opels zitten maar van GTE weet ik het zeker)

Daarbij zit ook als ik het goed heb de onderste aansluiting aan de zijkant

Klopt helemaal exact en deze heeft 38 rijen koelkanalen (tegenover 31 bij m'n vorige). Zit volgens mij ook in een Manta-A 1.9 GTE

Het extra expansievaatje (origineel Z20LET) heb ik toch maar gebruikt hoewel niet strikt noodzakelijk. Nu kan ik dadelijk wel mooi controleren of de waterkoeling op de turbo werkt.

Terug
Naar boven