• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

zijn dit niet die motoren waar de turbo's zowiezo al bagger van waren???

was toch een type motor waar ze altijd zo'n LEH lader op schroeven he?

staat me wat van bij

en ja, turbo's op het circuit hebben we het al vaker over gehad.

De Impreza's en Evo's rijden er al jaren mee.

Tuurlijk kan het eens stuk gaan, komt ook een bak meer koppel uit dan uit een ongeblazen blok.

Ik moet tot nu toe af kloppen met de problemen.

al is die turbo nog niet zo gek oud als ik de vorige eigenaar moet geloven ;)

:hmmz Ik heb intussen wel EEN theorie die ZOU kunnen verklaren wat er gebeurd is:

Ik had een hydraulische klepstoter die af en toe bleef tikken. Ik heb daarop 2 dagen ervoor een blikje met een speciale toevoeging in de motor gedaan die ervoor zou kunnen zorgen dat de hydrostoter weer spelingsvrij wordt (oliekanaaltje open/ vervuiling verwijderd). Dit spul zou er wel eens voor kunnen hebben gezorgd dat de aangekoekte laag in de olieleiding naar de turbo toe, los is geraakt en de olietoevoer naar het glijlager (met echt klein gaatje) heeft verstopt. Er kwamen wel zwarte kruimels uit de olieleiding en waren ook zichtbaar in de olieaanssluiting van de turbo.

Maar misschien was het tussenlager ook wel 'gewoon' versleten waardoor de uitlaatturbine het huis heeft geraakt met alle gevolgen.....

Er is een complete nieuwe lader met montageset, restrictieboutje en nieuwe olieleiding (van EDS-Motorsport) onderweg.

dat zou kunnen ja!

die toevoegingen zijn meestal wel goed, maar ze kunnen ook verstoppingen maken in nauwe leidingen ja....

zit in je kleppendeksel e.d ook van die zwarte troep dan?

kan duiden op slechte olie, of lang doorrijden met oude olie

dat zou inderdaad goed kunnen, heb het een keer vaker gehoord dat een dag later de motor was vastgelopen :thumbdown

en ben er zelf ook wel eens voor gewaarschuwd dat losse troep overal in kan gaan zitten. had het toen net in m'n d kadett gegooid maar dat is goed gegaan.

moet je dan niet na 10 minuten de olie eraf laten lopen en nieuwe erop gooien? dat heb ik in ieder geval gedaan toen.

olie moet zowiezo vernieuwd worden ja, na het zogenaamde flushen.

maar de aangekoekte resten blijven in de dunne leidingen wel zitten zoals je ziet....

:???: oeps dit zijn foto,s die ik niet graag zie rik wat balen na zo,n korte rit al dit probleem kijk wel even heel goed in je interkoelerlijdingen en inlaten of er geen stukjes zijn achtergebleven heb er met range rover sport ook slechte ervaring mee gehad dat er een borg moertje afloopt van de inlaat kant niet terug gevonden rijden met nieuwe turbo en ja hoor ik stond weer stil op de snelweg met kapotte turbo,

een motor fluch zou wel kunnen helpen om zo veel mogelijk aangekoekt olie los te krijgen maar kan niet kijken hoever het in het systeem zit .

heb zelf met me16v ook een fluch gedaan i.v.m. tikkende klepstoters was weg na spoeling en verse olie en filter maar na dit weekend helaas weer terug dus 16 nieuwe monteren binnen kort .

Dit weekeinde niet zo heel veel tijd gehad voor de Ascona, maar de nieuwe lader zit er wel op.

IMG_3417.jpg

IMG_3419.jpg

Koelwaterleidingen moeten er nog aan maar dit wil ik nog een beetje veranderen.

Eerder:

-vanaf de kleine 8mm koelwateraansluiting op het thermostaathuis naar de 'voorkant' van de turbo

-vanaf de 'achterkant' van de turbo naar expansietankje

-vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)

Nu/plan:

-vanaf de onderste radiateurslang (=kouder) via een aftakking in thermoschakelaar-buisstuk naar de 'achterkant' van de turbo (zie aansluiting op foto, links naast het typeplaatje van de turbo)

-vanaf de 'bovenkant' van de turbo naar expansietankje

-vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)

Voordeel zou moeten zijn:

1. Kouder water naar de turbo

2. Doet natuurlijke circulatie geen onrecht aan; je begint zo laag mogelijk met koudere vloeistof en wanneer het opgewarmd wordt in de turbo gaat het verder omhoog (aan de bovenkant van de turbo er uit).

goed bezig rik ziet er wer top uit is denk ik wel een betere oplossing met het koelwater en gebruik je ook een turbotimer om hem b.v na contact uit te hebben gezet hij zelf nog doordraait en na 2 min zelf uitgaat [kan ook zelf even wachten met uitzetten ] :D :thumb :thumb :thumb

:D Hij doet het weer!

In eerste instantie met de nieuwe turbo meteen een over-boost probleem. De oude turbo zal toch al wel wat speling hebben gehad met wat meer interne lekkage. PWM waarden iets naar beneden bijgesteld om onder de 'veilige' waarden te blijven.

Nu maar hopen dat het ook heel blijft.

@McLambo wrote:*fingers crossed*

Ook nieuwe olieslangen erop?

Ja, zo denk ik er ook wel over.......

De olieaanvoerleiding naar de turbo is inderdaad ook vernieuwd.

Waterkoeling naar turbo geoptimaliseerd.

Thermostaat geheel verwijderd.

Tja en nu maar eens kijken of ie het zondag langer dan een paar ronden volhoudt.

:thumb mooi dat hij het weer doet.

mijne nog niet, ik kon naar een andere krukas gaan zoeken :( .

ik heb er gelukkig 1 gevonden deze word nu gebalanceert en geslepen enzo.

dus volgende week kan ik beginen met monteren.

maar weer veel plezier gewenst met de ascona :D

:???: Zo, ben weer een ervaring rijker.....

Afgelopen zondag na een aantal rondjes gaat ie ineens op 3 poten lopen, vermogen valt weg en langzaam aan begint ie lichtblauw te roken. Ik dacht toen aan een lekke koppakking (in het 'gunstigste' geval, voor zover je daar nog van kunt spreken dan :swear )

De hele handel maar weer op de aanhanger mee naar huis genomen. Eenmaal thuis:

- alle 4 bougies eruit; niets an te zien, ook boven op de zuigers niets te zien (wel benzinelucht, maar goed...)

- uitlaat van de turbolader af; niets aan de hand, perfect

- compressie testen......eerst de stekkers van de inspuitventielen af

Compressietester in bougiegat eerste cilinder, starten, wijzer helemaal rechts in de hoek (?) :shock: Wat blijkt, zit er gewoon een halve liter benzine in de cilinder :???: Eerste reactie/gedachte was dat de injecteur van de eerste cilinder vol open bleef staan (want hoe moet er anders benzine in komen?).

Injecteurs gecontroleerd en allemaal goed...wat nu???

Wat blijkt: Membraan in benzinedrukregelaar helemaal gescheurd = lek, waardoor benzine op pompdruk via de vacuumslang zo het inlaatspruitstuk van de eerste cilinder in gepompt werd.

Hoezo pech met dit project :( Word er wel wat moedeloos van.

En daarom heb ik 'niet zoveel op met' after-market tuning prulletjes. Ik gebruik daarom veel liever onderdelen die standaard in (andere) auto's gebruikt worden.

Dit was een van de duurdere brandstofdrukregelaars (ook geschikt voor turbo-motoren; zo stond er geschreven).

IMG_3367.jpg

Ik heb nog 'geluk' gehad dat ie al lopende net niet teveel heeft gehad om de verbrandingsruimte te vullen. Had goed fout kunnen aflopen.

Oeps, zo,n drukregelaar heb ik ook :shock: klaarliggen

Er is toch ook het risico dat de brandstof het carter in loopt?

olie zowiezo gaan verversen ja.

gegarandeerd benzine bij de olie nu!!

wel mega geluk gehad dat je geen drijfstang krom gedrukt hebt

of is dat nog niet bekeken??

Terug
Naar boven