• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

@MR-turbo wrote:Geen gasklephuizen meer deze keer ?

Inderdaad, ik wil het graag zo simpel mogelijk houden dit keer (of klinkt dat niet aannemelijk ;) ). Dan had ik compleet nieuwe spruitstukken moeten maken....en of dat nu zo heel veel verschil maakt wanneer je er toch druk op zet (?) Heeft waarschijnlijk meer toegevoegde waarde op een zelfaanzuigende motor. Dat vermogen komt er sowieso wel uit. 'Heel blijven' heeft nu de prioriteit.

Het passtuk tussen het uitlaatspruitstuk en de turbolader is gemaakt.

Nu ik de lasflensen één keer had kon ik ook dit gedeelte afmaken. Lasflensen 12m dik en dikwandige 2,5" lasbocht (73x60mm):

IMG_3620_zps4a6e3bb0.jpg

Positioneren waarbij voldoende afstand is gehouden tot de dwarsdrager van de voorwielophanging (witte schuimplaat):

IMG_3622_zps92ea86fa.jpg

UIteindelijk bleek een hoek van exact 45 graden perfect; positie eerst met strippen geborgd en daarna de lasbocht net zo lang verslijpen tot deze er mooi tussen paste.

IMG_3624_zps6c505ef1.jpg

Uiteinden van de lasbocht netjes aangeschuind en daarna met hoge stroom afgelast; het resultaat. Dit gedeelte zal dadelijk net als de turbolader geelgloeiend worden en de turbolader is toch vrij zwaar, daarom vrij zwaar geconstrueerd.

IMG_3627_zpsc05489bf.jpg

IMG_3628_zps0ec583bb.jpg

Hier en daar nog even een lasspatje wegwerken, maar verder is ie klaar :-D

Weer ietsje verder vanavond.

Turbo-passtuk nog een beetje nabewerkt. Past perfect zo lijkt het nu.

IMG_3636_zpsb8666325.jpg

IMG_3637_zps215a0be1.jpg

IMG_3639_zpsb6b26ddd.jpg

Klaar is ook het adapterstuk waar de olieslangen aan moeten die van de oliepomp naar de oliekoeler gaan lopen en van daaruit naar het externe filter en dan weer terug naar de motor/turbolader. Het originele Saab oliefilterhuis is veel te groot om te passen i.v.m. stuurhuis; maar zo kan het ook. Ik had eerst het originele filterhuis klein geslepen, maar de wanddikte is te klein om fatsoenlijk schroefdraad in te tappen. Daarom maar een nieuwe gemaakt.

IMG_3647_zps6b9af840.jpg

IMG_3649_zps64a3e584.jpg

IMG_3651_zps32f9e1a5.jpg

Stukje bij beetje......

:shock: :D Vandaag nog een filmpje tegen gekomen van onze track day op het nationale circuit van Schotland, Knockhill. Een Schot die zo'n beetje de hele sessie achter ons reed heeft dit gefilmd maar pas maanden later op Youtube gezet. Wel gaaf hoor. Dit was echt een heel gave mini-vakantie inclusief track day toen.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien toch maar eens weer naar toe :hmmz :angel

@GTvirus wrote:Wow, wat zit er in die Corsa TR?.....

Komt er ff zo voorbij zeilen...

Sleutelen kunnen ze daar wel. Die TR had een c20xe waar fiks puf in zat. Er was er zelfs eentje die een 3.2 v6 uit een Omega in z'n Corsa-A had gehangen, een Ford Fiesta met een Hayabusa-motor, een oude achterwiel aangedreven Toyota Starlet met een 2.0 Ford Sierra met Webers, etc..........daar pas ik dadelijk wel mooi tussen :jerry

Weer wat gedaan....

Uitlaatspruitstuk, turbo-passtuk en turbolader 'definitief' vastgezet met pakkingen, nieuwe moeren etc.

IMG_3661_zps20b0dc97.jpg

Ook de olietoevoerleiding naar de turbo aangelegd.

Olieretourleiding gemaakt; was een puzzeltje, maar best goed gelukt. Mooi grote doorlaat en loopt mooi af.

IMG_3658_zpsdef88569.jpg

IMG_3656_zps2020e95e.jpg

Het andere vliegwiel van een 9000 2.3-turbo turbo gemonteerd, met Aero-drukgroep en 9,5" Toyota Supra MKIII Turbo koppelingsplaat (240mm)....en natuurlijk het price-as toplagertje ( :D uiteindelijk bij de BMW-dealer gehaald; BMW 2002).

IMG_3662_zps51b20da8.jpg

Ik blijf versteld staan. Wat doe je eigenlijk voor de kost Rik? Waarschijnlijk iets in de fijnmechanica als ik het zo zie.

Wanneer verwacht je weer te kunnen rijden?

Daar heb je zeker gelijk in, je moet er gewoon aan beginnen en met voortschrijdend inzicht, kom je dan een heel eind!

Heb zelf ook HTS gedaan, maar dan de richting industriele automatisering (combinatie elektro/mechanica en software). Ken het project verloop inderdaad, ik werk ook bij een machine fabriek die productielijnen maakt. Doe ook regelmatig inbedrijfnames en nazorg, dus inderdaad ook veel praktijk ervaring en improviseren.

We blijven het volgen.

@Manta-aero wrote:Ik blijf versteld staan. Wat doe je eigenlijk voor de kost Rik? Waarschijnlijk iets in de fijnmechanica als ik het zo zie.

Wanneer verwacht je weer te kunnen rijden?

Het meeste is gewoon (wat technisch) boeren verstand, haha! Of zoals ze hier in Twente nog wel eens zeggen: "Vaak ben je te bang!". Nee, dat is ook niet helemaal eerlijk...ik ben als werktuigbouwkundig ingenieur veel bezig in projecten. Afhankelijk van de fase van het project eerst engineering manager, maar in de uitvoering ook construction manager op de bouw van een nieuwe fabriek. Hou me vooral bezig met machinebouw; nieuwe machines specificeren, kijken wie ze kan maken t/m de oplevering en nazorg van een nieuwe productielijn, of een hele fabriek zoals op dit moment.

Tijdens mijn HTS-studie en de eerste jaren daarna heb ik ook zelf wel veel machinebankwerk gedaan, plaatwerken, lassen, schakelkasten gebouwd, veel op karwei geweest (=vaak improviseren) etc. , dus ja ik kan met redelijk wat gereedschap wel overweg. Dit sleutelen aan auto's is puur hobby voor mij. Is een mooie afleiding vind ik, want je moet er toch ook wel goed over nadenken.

Wanneer rijden? Ik heb niet echt een planning, maar ik hoop in 1 tot 2 maanden wel zover te zijn. We zien wel.

Beste Rik.

Ik moet zeggen petje af in 3voud. :wors

het project gaat maar door en ik volg het elke keer als ik hier bezoek.

Natuurlijk ben ik blij dat je ook op iets vertrouwt van bmw onderdelen, ook al is het dan een lagertje van voor 1975 ;)

Suc6 met de voortgang en het filmpje is ook super.

Groetjes, Eric.

Alle motorsteunen, retourleiding etc. geschilderd en de motor hangt er weer in..

IMG_3666_zpsa5b66255.jpg

Nu verder afbouwen.....prutswerk/puzzelen waar nog wel wat tijd in gaat zitten.

Terug
Naar boven