• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Mooi dat hij goedgekeurd is, maakt het ook nog wat uit als je er

een groep a uitlaat onder hebt met de keuring? Of doen ze daar

niet moeilijk over. Wil die van mij ook altijd nog laten keuren, maar

blijft er steeds bij. Hij maakt niet veel lawaai, maar heb ook wel eens

gehoord dat alles origineel moet zijn qua uitlaat enz..

Dus kom maar gewoon naar Zandvoort Rik!!!Weet zeker dat je mega veel bekijks hebt.

EN zien ik,Marcel jou/jullie ook weer een keer En kan je de motor mooi laten inlopen........

Dus ik zie je Zondag in Zandvoort oke!!!!??? :thumb

Komt ook veel drift en race spul...... :wors

Dank jullie allemaal voor de positieve reacties; voelt ook een beetje als de kroon op het werk.

Wat betreft die niet standaard uitlaat: zolang die maar gasdicht is, goed vast zit en niet teveel lawaai maakt niets aan de hand. De mijne is ook vanaf de eerste demper t/m einddemper een Simons groep-A. Het stuk ervoor 3" zelfbouw. Geen probleem.

Ik had eerder ook wel twijfels en was ook bang overgeleverd te zullen zijn aan regeltjes waar ik toch niet aan zou voldoen, maar dat valt bij auto's t/m 1997 erg mee. Zolang het maar veilig/deugdelijk is en er geen vloeistoffen lekken.

Mooie berichten Rik, ik hoop dat je er ook erg veel plezier aan gaat beleven met deze ombouw. :thumb De basis is echt goed wat dat betreft.

@remo 07 wrote:Dus kom maar gewoon naar Zandvoort Rik!!!Weet zeker dat je mega veel bekijks hebt.

EN zien ik,Marcel jou/jullie ook weer een keer En kan je de motor mooi laten inlopen........

Dus ik zie je Zondag in Zandvoort oke!!!!??? :thumb

Komt ook veel drift en race spul...... :wors

Heel erg bedankt voor de uitnodiging, maar dat is me allemaal net iets te kort dag. Zaterdag moet ie nog afgesteld worden....en ik heb het nieuwe kentekenbewijs nog niet, wat ik weer nodig heb om de schorsing op te heffen. Dan zou ik 'm al op de trailer moeten zetten om naar Zandvoort te gaan.

Vrijdag 19 april in Assen is het eerste 'optreden' als het allemaal lukt zaterdag met afstellen :thumb

Vandaag getest en afgesteld bij Dries Bosch in Haaksbergen.....

Resultaat:

310PK bij 6500rpm

417NM bij 4100 rpm

De turbolader (TD04HL-16T) is een beetje de 'beperkende' factor. Bij hogere toerentallen>5.500rpm zakt de laaddruk van 1,2 naar 1,0 bar met gesloten waste-gate. Dus, ja hij begint wel met 1,2-1,3bar maar eindigt met ca. 1,0bar overdruk.

Maar, hoe dan ook, voor een circuit-Ascona gaat ie dan nog best hard :angel .

Wat ook wel erg mooi is (vind ik), is dat ie net zo klinkt als een CIH; stationair hoor je bijna geen verschil, alleen wanneer je het gas loslaat sist het wat ;)

Ik heb voor de liefhebbers ook nog even de krommes van de Saab B204 en de Opel Z20LET met TB's over elkaar heen gelegd (let wel de BLAUWE lijnen zijn hier van de Opel en de rode van de Saab).

De Z20LET met de TB's komt er wat eerder en harder in en wil verder door in toeren ('betere' LEH-lader). Het vermogen daarentegen van de Saab blijft wel mooi klimmen met het toerental en is vanaf 5750rpm hoger.

De duw in de rug is niet te filmen.

We zullen komende vrijdagmiddag eens kijken hoe het gaat op het TT-circuit. Belangrijkste is voor alsnog dat ie heel blijft.

Ik moet wel zeggen dat deze motor voor het gevoel/geluid heel anders (massiever) overkomt. Wellicht dan ook een filmpje.

De Ascona is er blijkbaar ook een fiks stuk zwaarder van geworden. Volgens de RDW vooras 650kg en achteras 500kg = 1150kg, met bijna volle tank en groot reservewiel.

Ik weet niet wat ie aan de wielen had. ik weet ook niet hoe veel afwijkingen er in dit soort metingen zit, maar het voelt wel snel, dat weet ik wel :shock:

denk dat je toch wel een 280pk aan de wielen hebt.

top waarden zeg!! :thumb

turbo is indd wel beperkt ja, is bij een C20LET ook.

die komt ook niet veel verder dan 300pk met standaard K16.

ben benieuwd naar wat filmpjes

jij hebt wel pech zeg :(

top dat je de moed erin houdt! Het komt vast een keer goed, en dan geniet je met volle teugen van al je moeite! :thumbup

Gisteren voor het eerst de Ascona met Saab krachtbron uitgelaten op het TT-circuit van Assen :thumb .

Ondanks de stevige regen vanaf 13:00 tot 16:30 uur heb ik genoooooten. Wat een motor! Een hele mooie lineaire toerenband die je kunt, maar niet perse hoeft te gebruiken. I.v.m. de regen was continu volle concentratie nodig, maar er zit echt goed gang in. Heel wat verbaasde blikken van mederijders veroorzaakt van echte raceauto's vol met spoilers :shock:

Het koelsysteem werkt werkelijk perfect.

Ik heb alleen wel één of misschien wel twee zorgenpuntje over gehouden aan deze middag. Ik vond van meet af aan de oliedruk van de Saab B204 al aan de lage kant, maar ik las dat de by-pass plunger ook al bij 3,8 bar open gaat. Allemaal nog niet zo'n probleem, maar waar ik na een aantal regenrondes gestationeerd eerst nog zo'n 1,0-1,2 bar over hield was het na de laatste 20 minuten echt boenderen op een bijna droge baan nog een beetje minder. Zozeer zelfs dat de mechanische stoters bij stationair speling kregen (hoorbaar tikken). Na 10 minuutjes afkoelen is dit wel weer weg, maar ER KLOPT IETS NIET.

Normaal gesproken de symptomen van een versleten motor, maar deze die ik gekocht heb voor 110.000km zag er ook van binnen piekfijn en schoon uit (?).

Daarom heb ik de oliepomp ook laten zitten. Ik heb wel pas geleden de by-pass plunger met veer eruit gehad om te kijken of dit schoon/gangbaar was (niets kunnen vinden, behalve een paar fijne krasjes in de buitenkant van de aluminium plunger. Het kopvlak en de zitting zien er spiegelglad uit.)

Ik heb ook wel de o-ringen van de oliebuis die het carter oversteekt naar de andere zijde vervangen voor nieuwe. Zou de tandwielpomp misschien toch teveel speling kunnen hebben? In de kwaliteit van de olie zoek ik de ECHTE oorzaak ook niet (Valvoline 10W50 vollsynt).

Iemand vanuit ervaring een tip?

Tevens is het nu zo dat wanneer de warme motor een tijdje stationair gedraaid heeft (paar min) dat er dan bij de eerste keer gas geven wat olierook ontstaat, niet veel maar toch (lekkende versleten turbolader?). Hier begon het bij de Opel turbolader ook mee. Ik destijds bewust nog geen nieuwe gekocht, maar een gebruikte omdat ik nog maar eens eerst moest zien het ding gemonteerd te krijgen. Carterdruk heb ik in ieder geval niet.

top dat het allemaal goed loopt!! :wors

wat betreft de oliedruk.

ik heb dat destijds ook gehad toen ik nog met de XE reed.

blok gereviseerd, maar na een paar duizend km geen oliedruk meer. (stoters tikken)

pomp was toen ook gaar. Z20LET pomp erop en toen ging ie weer.

Die pomp zit nu overigens ook nog op de C20LET ;)

en mijn auto rookt soms ook een beetje als hij stationair gedraait heeft, niet zo erg denk ik???

@remo 07 wrote:Wat zal die beemer zich kut gevoeld hebben zeg....Geweldig Rik!!!

Dat is er nog wel een paar overkomen ;) met hele dikke auto's. Grappig blijft gewoon dat je het van een Ascona-B zonder spoilers en met kenteken niet 'direct' verwacht. Ja echt en genot om in te sturen zo.

Terug
Naar boven