• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

:( nou je gelooft het niet...nog steeds het zelfde probleem. Oliedruk is marginaal hoger, maar eenmaal goed op temperatuur stationair veel te laag. Morgen wil ik nog een olie-restrictiebout op de turbo proberen (had ik echter voor de 'revisie' ook al, dus ik ben er bang voor). Weet het dan ook even niet meer...

@mantamarkie wrote:Heb je de oliesproeiers tbv zuigerbodemkoeling ook gecontroleerd? deze behoren op 1.5bar te openen

Nee, die heb ik laten zitten (bij 1.5 bar openen (?); hoe zou dat moeten werken dan?

Olierestrictiebout in turbo brengt ook niets, hoogstens dat de wijzer van de oliedrukmeter wat stabieler is.

Dit type (waar Mark aan refereert) zuigerbodemkoeling wil nog weleens defect raken bij getunde C20LET motoren. Of het daar precies hetzelfde type/merk betreft weet ik niet. Het gebeurt wel dat de veertjes van dit drukventieltje breken, waardoor deze altijd open staan. Dit heeft tot gevolg dat er stationair teveel druk ontsnapt. Terwijl deze uitaard voornamelijk bij hoge toerentallen dienen open te gaan. Ik meen dat ze op 2 of 2.5 bar zaten.

Groeten,

Jurgen

ik heb eens een b204l opengehaald waarin toen 2 defecte zuigerbodemsproeiers inzaten, blies er met luchtpistool zo doorheen terwijl bij de andere 2 pas bij +-1.5bar.

Interessant, dat van die sproeiers. Zal ik eens controleren. Ik kan er namelijk al weer bij.

Vanmiddag de hele vooras laten zakken en carter verwijderd, om te kijken of we misschien de aanzuigbuis kunnen optimaliseren (grotere diameter en ruimere bochten). Dit is namelijk zo ongeveer het enige deel wat nog niet aangepakt is (en niet standaard).

Maar die sproeiers pak ik morgen ook mee......bedankt voor het meedenken, super!

De drie zuigerbodemkoeling sproeiers die ik er uit kon krijgen. Die van de 4e cilinder zit precies boven de sensorschijf. Daarvoor zou de krukas gelicht moeten worden (maar de bak zit er nog achter).

Ik kan er niets bijzonders aan ontdekken. Lijkt mij een redelijk zeker/onderhoudsvrij systeem.

Kogeltje wordt weg gedrukt (zit veertje achter) en met olie omspoeld. De mijne zitten netjes op z'n plek. Ik denk dat ze in de regel sneuvelen wanneer je ze 'te' vast probeert te draaien. Dan breekt ie op de dwarsboring van het banjoboutje. In de Haynes manual staat ook niets over controle of waarschuwingen dat ze stuk gaan.

Op de foto lijken ze groot, maar het gaatje/boring is 3,5mm en schroefdraad M10.

Hier zie ik nog niet zo'n groot gevaar in.

Zou ze alsnog even testen met lucht voordat je ze terug monteert. Hoor er doorgaans zelden van dat ze stukgaan, maar ik had er toendertijd 2 waarvan de veertjes gebroken waren en daardoor te vroeg openden.

Is het ook niet een optie een orginele carterpan onder de motor te hangen en hem warm te laten draaien in de ascona? Of wordt de olietemp uitsluitend rijdend pas warm genoeg om het probleem aan het licht te stellen? (Desnoods met een brandertje onder het carter of zeg ik nu iets raars :hmmz )

Zodat je de zelf gefabriceerde carterpan en aanzuigbuis uit kunt sluiten.

@mantamarkie wrote:Zou ze alsnog even testen met lucht voordat je ze terug monteert. Hoor er doorgaans zelden van dat ze stukgaan, maar ik had er toendertijd 2 waarvan de veertjes gebroken waren en daardoor te vroeg openden.

Is het ook niet een optie een orginele carterpan onder de motor te hangen en hem warm te laten draaien in de ascona? Of wordt de olietemp uitsluitend rijdend pas warm genoeg om het probleem aan het licht te stellen? (Desnoods met een brandertje onder het carter of zeg ik nu iets raars :hmmz )

Heb ze getest met perslucht (ca. 1,5 bar gaan ze echt open; eentje dicht bij <1,5 bar 100%, andere 2 lekken dan heel ietsje, maar veertjes werken en kogeltjes komen netjes terug in zitting. Wanneer je met een klein pennetje tegen de kogels aan drukt merk je geen verschil.

Die test met dat originele Saab carter hadden we zelf ook al bedacht, maar ik heb zo geen carter meer.

We passen nu het RWD-carter sowieso zo goed mogelijk aan en testen dan hiermee, voordat de hele vooras er weer onder gaat.

Ik heb wel een orginele pan liggen, maar deze is gescheurd, je zou hem kunnen lassen, evt op saabforum zijn een aantal mensen die niets liever zien dat dit project tot een goed einde komt en je er zo 1 uitlenen. Vraagje over je aanzuigbuis; hoeveel mm van de bodem heb je deze hangen?

Mocht je er niet meer uitkomen en zelfs willen testen met een andere motor, ik heb nog een b204l staan welke perfect funtioneerde voordat hij uit de astra gsi gedemonteerd werd, je mag hem zo van me lenen als je dat zou helpen, alhoewel ik begrijp dat je hier niet op zit te wachten, maar het is maar dat je het weet

@mantamarkie wrote:Ik heb wel een orginele pan liggen, maar deze is gescheurd, je zou hem kunnen lassen, evt op saabforum zijn een aantal mensen die niets liever zien dat dit project tot een goed einde komt en je er zo 1 uitlenen. Vraagje over je aanzuigbuis; hoeveel mm van de bodem heb je deze hangen?

Mocht je er niet meer uitkomen en zelfs willen testen met een andere motor, ik heb nog een b204l staan welke perfect funtioneerde voordat hij uit de astra gsi gedemonteerd werd, je mag hem zo van me lenen als je dat zou helpen, alhoewel ik begrijp dat je hier niet op zit te wachten, maar het is maar dat je het weet

Dank je voor het aanbod! Ik ga nu nog even verder op de ingeslagen weg.

Zuigkorf zit ca. 6mm van bodem. Heb ik toen nog speciaal stuk draadeind voor laten uitsteken, zodat ik zeker wist dat deze afstand gewaarborgd is. Is hieronder denk ik nog wel te zien (de hele buis en korf wordt nu vervangen).

Denk inderdaad dat je het moet zoeken in het wel erg lange en bochtige aanzuigtraject. Ik heb nog een zelfgemaakte pan liggen welke ik voor mn ascona a had gemaakt, met de bult aan voorzijde en een zeer korte en rechte aanzuigbuis. Als je wilt mag je deze ook proberen. Is dat zowieso geen betere optie om een pan met bult en dus korte zuigbuis te maken? Ondanks je stabi hier zit moet het wel kunnen toch? Heb al eens eerder gemerlt dat de saab oliepompen niet zoveel aanzuigend vermogen hebben, te weinig olie deed oliedruk flink dalen met hete motor in de astra toen.

Als ik je carterpan ontwerp zo bekijk zou het dan niet gewoon kunnen komen doordat je teveel onderdruk in je onderste deel van je carterpan krijgt?

@Haasje17 wrote:Als ik je carterpan ontwerp zo bekijk zou het dan niet gewoon kunnen komen doordat je teveel onderdruk in je onderste deel van je carterpan krijgt?

Begrijp zo niet helemaal hoe je dit bedoeld (?)

Ik heb zelfs meer carterventilatie op dit blok dan een standaard Saab; ik gebruik namelijk de originele vul-/peil aansluiting als extra carterventilatie.

@RacesconaB204 wrote:@mantamarkie wrote:...Ik heb nog een zelfgemaakte pan liggen welke ik voor mn ascona a had gemaakt, met de bult aan voorzijde en een zeer korte en rechte aanzuigbuis.

Heb je daar toevallig een foto van ?

Ik moet daar nog fotos van hebben ja, zal vanavond kijken of ik deze kan posten.

Terug
Naar boven