• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Ik heb zelf 15" en ga ook de Commodore astappen en naven gebruiken, ik moet een 5mm spoorverbreder plaatsen omdat ik anders niet goed uitkom met mijn Brembo klauwen en 296mm schijven. Dat is in iedergeval zo bij de 7x15 "400" velgen en mijn Compomotive 3 delige velgen. Ik heb de dikkere fuseekogels er ook al inzitten :thumb

giuliettaevo wrote:
Dikke wielen... Ik heb dezelfde voor mijn GTV, ook in die maten. Overigens kom ik niet zo goed uit met 330mm schijven en Brembo 4 pots klauwen in de Azev's, de inwendige diameter van het wiel is ter hoogte van mijn klauw niet echt groot, moet nu 1mm met mijn klauwen opschuiven richting het midden. :???:

quote]

Bliksem, daar was ik even niet vanuit gegaan. Die 9x16 van Louwe zouden erom gaan spannen. Hebben we geloof ik 390mm inwendig gemeten in de velg. Dus ging ik ervan uit dat 17" dan in ieder geval wel zou lukken. Deze lijken ca. 385mm van binnen, ongeveer in hetmidden; daar had ik geen rekening mee gehouden :hmmz

@giuliettaevo wrote:Dikke wielen... Ik heb dezelfde voor mijn GTV, ook in die maten. Overigens kom ik niet zo goed uit met 330mm schijven en Brembo 4 pots klauwen in de Azev's, de inwendige diameter van het wiel is ter hoogte van mijn klauw niet echt groot, moet nu 1mm met mijn klauwen opschuiven richting het midden. :???

Dank je voor je opmerkzaamheid! In die 17" Azev's zit dus gewoon aanzienlijk minder ruimte in dan in de 16"-versie (daar was ik even niet vanuit gegaan). Vanmorgen even gepast en gemeten met de klauwen. Met 322mm schijven moet het net kunnen. Bestelde 335-ers afbesteld en 322mm voor in de plaats van wederom een MB W204/212, met dezelfde hoogte van 64,5mm.

Foei, waarschijnlijk net op tijd :thumb

Wat betreft bandenmaat: vóór 235/40 R17 (zelfde als laatste tijd), achter 245/40 R17 (klein beetje overtrokken) Kuhmo V70A.

Er zijn ook wel 35-serie banden, maar niet in straatlegale semi's (of je moet een Toyo R1R zo willen zien, maar daar ben ik nog niet zo weg van).

Was er zelf ook een beetje van geschrokken toen ik ze op mijn Alfa probeerde te passen en de klauw wel erg dicht bij de rand kwam. :(

Vergeleken met mijn Multispaaks originele Alfa 156 17" wielen mis ik ook gewoon wel meer als een cm aan ruimte bij de klauw. :shock:

kleiner gaan met de schijven is in mijn geval geen optie aangezien de oren van het fusee dan de oren van de remklauwen gaan raken. :(

mooi dat je er op tijd bij was. :thumb

@giuliettaevo wrote::

kleiner gaan met de schijven is in mijn geval geen optie aangezien de oren van het fusee dan de oren van de remklauwen gaan raken. :(

mooi dat je er op tijd bij was. :thumb

In mijn geval komt de achterkant van de remschijf op 82mm vanaf de voorkant de naaf (waar de velg tegen aan komt). Ik heb dat zo eens met 334mm remschijf en peugeot Brembo klauw in de velg gelegd. Het zou er om gaan spannen of het vrijloopt. 322mm lijkt me toch wat safer.

@rik, supergaaf project weer. Is het verschil duidelijk merkbaar met die dubbele stabilisator aan

de voorkant, en hoe heb je hem eigenlijk bevestigd aan de carrosserie?

wat voor een hoofdremcilinder gebruik jij eigenlijk met zo'n grote remmen?

ik ga Porsche 4 zuigerklauwen monteren (ongeveer hetzelfde formaat als die RSen van jou)

hiervoor ga ik een 25mm HRC uit een Vectra B 2.6 V6 gebruiken omdat de standaard HRC te weinig vloeistof verplaatst.

hierdoor moet je het pedaal veel te ver intrappen

@ckadett16v wrote:@rik, supergaaf project weer. Is het verschil duidelijk merkbaar met die dubbele stabilisator aan

Die dubbele stabilisator is zeker goed merkbaar... rolt veel minder (minder overhellen).

Zo heb ik het gemaakt.

IMG_2607.jpg

Of je moet een speciale dikkere stabi van 25mm kunnen vinden (of kopen voor een honderdje of 6). Maar zo gaat het ook goed.

Een grotere hoofdremcilinder is nooit verkeerd denk ik, maar ik rijd tot nu toe nog steeds met een standaard 20,6mm HRC. Gaat prima, zolang er geen overmatige voorwiellagerspeling is en geen slingerende kromme schijven.

@RacesconaB204 wrote:@ckadett16v wrote:@rik, supergaaf project weer. Is het verschil duidelijk merkbaar met die dubbele stabilisator aan

Die dubbele stabilisator is zeker goed merkbaar... rolt veel minder (minder overhellen).

Zo heb ik het gemaakt.

IMG_2607.jpg

Of je moet een speciale dikkere stabi van 25mm kunnen vinden (of kopen voor een honderdje of 6). Maar zo gaat het ook goed.

Ik heb een vraagje over deze mod; ik begrijp het princiepe dat de auto minder rolt in bochten met een dikkere of dubbele stabilisatiestang.

Aangezien je alleen aan de voorkant een extra anti-roll maatregel hebt genomen komen bijna de volledige torsiekrachten in bochten op het voorste puntje van het chassis... kan dit hier wel tegen.. op lange termijn? Ik heb mijn ascona niet doorgelast, jij ook niet volgens mij..

Als je het chassis doorlast heb je meer kans op scheuren, omdat het één stijf geheel is geworden wat minder kan torderen ten opzichte van elkaar zoals origineel.

Update;

Aan de achterkant:

-Andere steekassen met origineel Volvo STC 5x108

-Nieuwe remschijven origineel Volvo 240

-Nieuwe remklauwen en blokken Volvo 240

-Steekcirkeladapters/spoorplaten STC5x108/5x120, 40mm per kant, aluminium (eigen ontwerp)

Met velg 10x17 en et17 past het dan precies :D

Aan de voorkant:

-Commodore fusees met speciale stuurarmpjes (400)

-Nieuwe remschijven MB W204/212, 322x32mm, 64,5mm hoog, tegen Commodore naven (5mm in hoogte afgedraaid van 22mm naar 17mm aan achterkant zodat schijven op zelfde positie draaien als in Commodore setup)

Nu nog de Brembo VW/Audi RS-klauwen monteren (nog even puzzelen) ;)

Dat wordt weer netjes :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup

Gelijk ook een kandidaat voor het 400 treffen 2015 king: king: king:

Terug
Naar boven