• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Zafira

Vandaag lekker weer dus weer aan de gang gegaan met de zafira. Hij heeft sinds ik hem heb last van inhouden onderin de 2e versnelling. De afgelopen week is dit uitgebreid met het tekort komen van vermogen in alle versnellingen.

Vanmiddag begonnen met het afdoppen en schoonmaken van de egr. Vervolgens de LMM schoon gemaakt met remmenreiniger en het gasklaphuis (voor zover mogelijk) schoon gemaakt. Aan de onderkant van de klep zat een dikke laag zwarte smurrie. Ik merk nu dat het inhouden in alle versnellingen zo goed als voorbij is en hij trekt weer lekker door.

Wel merk ik nog wel dat hij in lage toeren inhoudt in de 2, dit is dus nog niet verholpen. Ik ga binnenkort het gehele gasklephuis demonteren en het gaatje opboren en van binnen goed reinigen.

Mocht dit niet de de oplossing bieden dan blijft er volgens mij de LMM en Katalysator over?? Hij loopt verder niet op 3 cilinders dus verwacht geen problemen met de ontsteking.

Even kijken hoe het de komende periode verder gaat.

vanaf het begin heb ik een vermoeden dat er iets niet goed zit aan de temperatuur - en benzine meter. Als de auto niet op het contact staat, staan de wijzers niet helemaal naar links (zie onderstaande foto's). Ook is het zo dat als ik de auto vol tank, de wijzer helemaal rechts uitslaat. Ook begint, als de benzinemeter op een kwart staat, het tanklampje al te branden. Iemand een idee waar dit mee te maken heeft?

Volgens mij kun je met op-com ook uitlezen hoeveel benzine er in je tank zou moeten zitten t.o.v. je meter.

En ik las ook dat er ooit problemen zijn geweest met de vlotter. Zal dat ff opzoeken voor je!

--

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=188385" onclick="window.open(this.href);return false;

Benzinetank wordt tijdens het rijden licht vacuum gezogen.Test dit door zonder dop te rijden. Beluchting is dan niet voldoende. Vlotter wordt dan vervormt en wijst niet meer aan met de waarschuwing als gevolg.Komt vaak alleen voor bij lange ritten. Succes.

Astra G - Y17DT

Astra G - X17DTL

Twee kleine bestel autos

bedankt voor de info Dantji, ben benieuwd.

Blijf het wel vreemd vinden dat de meters niet helemaal zakken als de auto van het contact is.

Ik heb er bij mij nooit op gelet of de wijzers helemaal naar links staan.

Ik weet even niet meer precies in welk menutje ik het brandstof niveau had gezein vandaag in de op-com software.

en check ook de edit hierboven.

Bedankt voor het meedenken :thumb , heb het topic doorgelezen, alleen heeft onze Zafira niet dat de benzinemeter schommelt. Bij voltanken staat hij voorbij het 1/1 in het zwarte gedeelte en dan loopt hij mooi geleidelijk af. Bij een kwart begint het tanklampje al te branden, wat bij onze oude Astra g pas gebeurde als ie tegen of in het rood zat.

Nog even een foto bij mijn astra gemaakt.

gu7e6uje.jpg

sahu9uze.jpg

Astra G - Y17DT

Astra G - X17DTL

Twee kleine bestel autos

Als de tank vol is dan staat de wijzer ook voorbij de 1/1 aanduiding? dan lijkt mij dat de wijzernaald er niet helemaal goed op zit.

@ dantji, zo zou het idd moeten zijn :???:

@ midnight black, is idd ook mijn gedachte. Is dit makkelijk te corrigeren? heb dit namelijk nog niet eerder hoeven doen. De tellerklok uitbouwen is geen probleem, maar dan... :hmmz

Tellerbak is bij een Zafira heel eenvoudig uit te bouwen, lijstje eraf halen en boven de bak een hendeltje omzetten en je pakt hem er zo uit. Maar de klokkenwinkel van een Zafira daadwerkelijk open schroeven heb ik geen ervaring mee. Zijn er hier denk ik zat die dat wel hebben.

vandaag weer lekker geklust. Allereerst flatblade ruitenwissers gemonteerd en een kentekenlampje vervangen:

Vervolgens het dash uit elkaar gehaald:

Ze staan nu weer goed (moest ze nog wel bijstellen na het monteren want toen ik hem weer aansloot kropen de wijzertjes weer naar de oude positie)

Even kijken of het nu allemaal wel goed blijft gaan. :hmmz

Bij de onze brand het lampje nog voor de rode dubbel streep.. stoor me der niet zo aan,als ik de 50 zie knipperen dan pas tanken we.

klopt, zit geklikt, stelt niet veel voor.

@nova Een beetje een afwijking is ook niet erg maar een kwart gaat me iets te ver :vertag Mijn vriendin maakt het ook niet veel uit (zij rijdt er altijd in ), die zegt ook: ik tank wel als het lampje begint te branden.

Heerlijk als je het zo los kunt laten :jerry

Zoals in mijn andere topic al te lezen was had mijn zafira wat motorische mankementen. Na overweging om hem te laten maken bleek dit toch een te grote investering (ook gezien er naast de motor nog een aantal andere zaken aandachtig nodig hadden.

Gisteren naar Winterswijk gereden om een andere Zafira A op te halen. Dit keer een zilvere 1.6 16v uit 2000. Netjes onderhoud gehad en 160000 gelopen.

Hij rijdt heerlijk en ga nu een aantal andere dingen over zetten van de ene naar de andere zafira:

-Schijven en blokken (waren een paar maand oud)

-midden en tussen demper (Als het past want bij de nieuwe zit er een rammel in de tussen demper)

-bedieningspaneel voor de spiegels

-achterlichten

Zal proberen zondag foto's te plaatsen.

Ja merk wel verschil. De 1.8 is wat pittiger maar de 1.6 rijdt wat rustiger en hij kan prima meekomen. Heb er nu 250 km opzitten en het rijdt heerlijk.

Terug
Naar boven