• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mist achterlicht ??

Stadslicht alleen is verboden, net als stadslicht of dimlicht met mistlampen wanneer er meer dan 200 meter zicht is. Kans op een boete dus...

Hoera voor polderwegen, daar hoef je niet te twijfelen of je je mistachterlicht aan moet zetten :)

Ik ga meestal uit van een veilige remafstand tussen 2 voertuigen... Als achter mij iemand netjes op afstand rijdt (±100m) en zie z'n koplampen nog maar net, dan zet ik toch liever m'n mistachterlicht aan...

Ik ben er dan misschien ietswat eigenwijs in, maar ik kies zo wel m'n goeie momenten uit (niet op de snelweg dus :P)

Ik zou mijn verlichting best contact geschakeld willen hebben zoals FIAT heeft, als je daar de lampen laat branden en je zet hem van het contact, gaan ze uit. In Italië is het namelijk verplicht op altijd dimlicht te voeren.

@RISL wrote:Stadslicht alleen is verboden, net als stadslicht of dimlicht met mistlampen wanneer er meer dan 200 meter zicht is. Kans op een boete dus...

Stadslicht alleen is verboden? Heb je dat wel goed? Lijkt me echt onzin dat je een bekeuring zou krijgen als je alleen met stadslichten aan rijdt. Ik rij overdag altijd alleen met stadslichten zo word ik van de achterkant goed gezien omdat mn achter verlichting brand en ik word van voren ook goed gezien doordat de stadslichten (led EU goedgekeurd) branden.

Als het een beetje begint te schemeren doe ik mijn dimlichten ook aan.

@ Step-han, dat jij het onzin vind, is prima, ik vind het ook. Maar het is echt verboden en je riskeert dus inderdaad een boete.

Hier kun je het nog even nalezen: http://www.gratisrijbewijsonline.nl/lichtenwet2.htm

Er is namelijk een bepaalde kronkel in de wet waardoor stadslichten worden gezien als parkeerlichten. En parkeerlichten mag je alleen aan hebben als je stil staat met de sleutel uit het contact.

Volgens mij heeft mijn Astra niet eens de functie om links of rechts een parkeer licht aan te zetten, haha. Bij de Vectra kan het wel door als de auto uit staat vervolgens links of rechts knipperlicht aan te zetten gaan de parkeerlichten branden.

Hmmm ik heb dit nooit geweten, weer wat geleerd. Maar ik gebruik mijn stadslichten overdag toch gewoon wat het staat mooi en is nog veilig ook.

EDIT

Heb even gezocht op google maar daar vind ik vaak voorkomend het volgende stukje:

Stadslicht:

Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit daar waar verlichting gevoerd moet worden. (zie boven art. 32). Dit neemt niet weg dat je stadslichten wel mag voeren b.v. op de dag bij helder weer, als je dit veilig of raadzaam vindt.

Ik heb het ook niet over de parkeerlichten zelf, maar over stadslichten. Die worden alleen toegestaan wanneer je stilstaat met de motor uit. Het is dus in principe niet toegestaan om met stadslichten te rijden en je kunt er dus bekeurd voor worden.

Wat jij ermee doet, maakt me niet uit, maar je weet nu dus dat het eigenlijk niet mag. Ik heb echter nog nooit gehoord van iemand die om die reden een bekeuring heeft gekregen.

Ik heb zelf gewoon altijd dimlicht op, vind ik mooier en het is veiliger dan stadslicht, omdat je nog beter zichtbaar bent.

@RISL wrote:Ik heb het ook niet over de parkeerlichten zelf, maar over stadslichten. Die worden alleen toegestaan wanneer je stilstaat met de motor uit. Het is dus in principe niet toegestaan om met stadslichten te rijden en je kunt er dus bekeurd voor worden.

Wat jij ermee doet, maakt me niet uit, maar je weet nu dus dat het eigenlijk niet mag. Ik heb echter nog nooit gehoord van iemand die om die reden een bekeuring heeft gekregen.

Ik heb zelf gewoon altijd dimlicht op, vind ik mooier en het is veiliger dan stadslicht, omdat je nog beter zichtbaar bent.

Nouja ik weet nu niet of het wel of niet mag, jij zegt van niet en 100 andere sites en mensen zeggen dat het weer wel mag. Op het forum van Autoweek hebben ze het ook een keer uitgezocht en nagevraagd bij het CBR etc, en daar kwam uit dat je bij normale weersomstandigheden en goed zicht zelf mag weten of jij het veiliger vind om alleen met stads en/of dimlicht te rijden.

Ik ben nu nog niet echt veel wijzer, de ene zegt het mag, de andere zegt het mag niet maar concreet bewijs is er niet.

Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon met dimlicht rijden ipv stadslicht ;)

Maar goed, heel duidelijk is het dus niet.

Bij m'n rijlessen een paar jaar geleden heb ik geleerd dat stadslichten alleen niet toegestaan zijn, alleen in combinatie bij mistlicht bij minder dan 200 meter licht. Daar ga ik maar gewoon vanuit...

@RISL wrote:Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon met dimlicht rijden ipv stadslicht ;)

Maar goed, heel duidelijk is het dus niet.

Bij m'n rijlessen een paar jaar geleden heb ik geleerd dat stadslichten alleen niet toegestaan zijn, alleen in combinatie bij mistlicht bij minder dan 200 meter licht. Daar ga ik maar gewoon vanuit...

Ja dat klopt, nouja ik rij alleen met stadslichten als het weer/zicht echt goed is, zoals nu deze dagen met mist rij ik altijd met dimlicht.

Ik zou dit wel eens na willen vragen ergens maar waar kun je dat het beste doen? CBR? RDW?

CBR denk ik. De ANWB zal het ook wel weten, maar ik twijfel over het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

RDW heeft niets met de verkeersregels te maken en de politie weet het waarschijnlijk ook niet. :P

Als je er achter aan zou gaan, laat je het hier dan weten? Ik ben namelijk wel erg benieuwd.

Stadslichten Mogen in Combinatie met mistvoorlicht bij slecht zicht (Let op, geen vaste zichtafstand gemeld, alleen de temr slecht zicht) sterker nog, bij oude Fordjes kan je alleen maar stads / mist combinatie voeren bij dim gaan de mistlampen uit, dat bleek vroeger een regel geweest te zijn.

Willem

Terug
Naar boven