• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Moment stalen velgen

roygie

Post weinig
Ik wil me stalen winterbanden onder me auto leggen maar met welk moment sleutel stand moet di ingesteld worden

Draai ze ook aan met 110 Nm. Opel schrijft dit aanhaalmoment ook voor in de werkplaatshandboeken. Dus met 110 Nm zit je altijd goed. En ze komen ook fatsoenlijk weer los.

bij de karrenboer waar ik gewerkt heb was de vuistregel

alluminium 120 n

staal 140 n

maar hetw erkboek weet het het beste ;)

:swear Mja, je denk dat ik die dure moment sleutel nie voor niks heb gekocht, zo gebruik ik hem nog 2 x per jaar. :jerry

Ik doe Lm 100nm, staal 120 nm.

gewoon vast zodat het ook weer los kan ;) Daar heb je echt geen momentsleutel voor nodig... Maar ja.. sOmmige draaien het dopje op het ventiel ook met zoveel nm vast :jerry

Je typte stalen winterbanden. Je bedoelt stalen velgen met winterbanden.

Was maar een grapje ;)

Stalen banden (bijv. op koetsen met houten wielen) rammelen gigantisch.

Zo, stalen winterbanden nog wel, dat zal rammelen. ;)

Maar je stalen wintervelgen kunnen zo vast als je maar wilt.

Lichtmetaal mag op 110 Nm. Lichtmetaal zet namelijk relatief veel uit wanneer het warm wordt (tijdens het rijden dus) en als ze dan te vast staan, gaan ze krom trekken. Met staal heb je hier geen last van en dit mag dan ook gewoon serieus vast staan. Alleen opletten dat je natuurlijk je bouten niet overbelast en dat je ze wel weer los krijgt ;)

Kopervet is niet per sé nodig op je wielbouten.

90 Nm is wel aan de lage kant, vind ik zelf. Heb het even nagezocht, aangeraden wordt tussen de 98 en 118 Nm.

Wat ik nog wilde toevoegen: zorg dat je je wielbouten na zo'n 50 km rijden nog een keer natrekt.

Terug
Naar boven