• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

monza a,motor slaat af bij gasgeven

Jij hebt een luchtweger met nummer 007 op het einde deze is L-jetronic en L-jetronic werkt op 3 bar injectie de druk kun je meten tussen de aansluiting van de aanvoer aan de rest van je injectie slangen of tussen de injectoren in.

Haal de slang maar los en hang deze maar in een 1,5L cola fles de fles moet rond een minuut vol zijn de pomp geeft 1,5 a 2 liter per minuut met een druk van max 7 bar,maar de benzine druk regelaar regelt deze terug naar 3bar werkdruk.

Dat zwart kastje met 3 draden is de gaskleppostie sensor deze zal de fout niet zo snel inzitten,gaan zeer zeer zelden kapot.

Die geeft niks door als de stand van de gasklep:

stationair halfgas en volgas,en zodoende regelt de computer iets meer of minder benzine door de injectoren langer of korter open te houden

En al zou ie kapot zijn valt ie nog niet uit tijdens gas aannemen.

Ik gok op pomp versleten of filter dicht of draden aan de luchtweger niet 100% juist aangesloten.

Even naar Gamma voor een Manometer die normaal in je CV-systeem zit. Met wat fitwerk aansluiten op een T-stuk in je brandstof aanvoerleiding.

juist gemeten en mijn fles van 1,5 liter is vol na 25 seconden.

en die draden zijn nog zoals origineel aan de stekker mooi achter die rubberen bescherming.

en vorige week na die problemen met de benzine aanvoer vanuit de tank heeft ie enkele honderden meters gereden.:hmmz

Kijk je injectie computer trouwens ook maar eens na:

Haal de bekleding voor de computer weg en kijk dan er maar eens met een zaklamp boven.....

Als je vocht ziet wat vaak het geval is kun je ook zulke dingen krijgen het vocht drijft op de contacten van de stekker en kan storingen veroorzaken.

is dat aan de zijde van de batterij met een lichtgrijze plastic bekleding?

dat word iets voor morgennamiddag,want moet morgevroeg eerst naar duitsland voor een hoedenplank ervoor;)

Nee die is voor je ontsteking.

Je injectie computer zit aan de bijrijders kant onder het daschbord.

Daar zit een stuk bekleding met 1 drukker vast en dat stuk bekleding word ook geklemt door de rubber die in de deursponning zit.

Kijk goed boven de computer,vaak zit er roest bij een Monza/Senator.

origineel gepost door dennisvdl

juist gemeten en mijn fles van 1,5 liter is vol na 25 seconden.

Meet je dit dan in je aanvoerleiding of in je retourleiding?

uit die retourleiding duurt het 35 seconden tot een volle 1,5 liter fles bij niet draaiende motor(dus de pomp bedient door de luchtklep)

en die contacten aan de injectie computer zien eruit als nieuw,stekker los gemaakt en gecheckt,niets roest of water in de buurt.

ik ben nog steeds hopeloos op zoek nar de fout in mijn systeem:hmmz

nu als ik die stekker van de gaskleppostie sensor los neem tijdens het draaien verandert er totaal niets aan het toerental van de motor,niet bij nullast en ook niet bij gasgeven,dus stekker in of uit maakt niks verschil uit.

kan dat er iets mee te maken hebben??

Hoor je de gaskleppositiesensor wel heel zacht klikken op het moment dat je hem vanaf stationair naar iets gas draait?

2mm verdraaien moet al genoeg zijn.

jep,die klik hoor ik!

als ik dan die contacten uitmeet heb ik contact tussen 2 en 18 bij geen gas geven en als ik gas geef na die klik verbreekt dit.

op dat ander contact (3) meet ik niks met die anderen.

Volgas moet tussen 18 en 3 contact maken halfgas is er geen verbinding en tusen 18 en 2 moet je stationair tot een beetje gas wat meten.

Als je dat zwarte kapje los haalt zie je hoe simpel dat ding van binnen is...

En het gaat pratisch nooit kapot,der zit bijna niks in wat kapot kan gaan.

dat klopt allemaal,dus bij volgas contact tussen 18 en 3,en tussen 18 en 2 ook zoals het moet.

ik had het daarstraks gemeten toen ik alleen was,nu met extra hulp (derde hand :))ook kunnen meten bij volgas.

en het rare aan de hele zaak vind ik wanneer ik de stekker van de luchtwegerklep los maak,de motor wel in zijn toeren te krijgen is:hmmz

hij valt dan wel direct stil bij gas lossen,hij blijft wel draaien dan bij een beetje gas blijven geven.

Dat kan niet wat je zegt:

in de 7 polige luchtweger met 007 als eindnummer word je brandstof pomp aangestuurt of niet,als je die stekker los haalt valt je pomp ook stil,en loopt de motor nog een paar sec op de druk die in het systeem zit maar dan is het over,je kunt hem zeker niet langer als 20sec laten lopen,anders klopt er iets niet aan je bedrading....

dat van die 20 seconden kan wel juist zijn,want langer als dat ben ik dan ook niet bezig.

dus de test die ik dan doe gebeurt zuiver op wat op dat moment nog in de leidingen zit.

want ik doe dan juist die test op het reageren van de motor,stekker erin=motor verzuipt precies en dan stekker eruit=motor trekt vlot door.

ik zal morgen de test eens wat langer doen en/of test op stroom op de pomp met de stekker los,maar ik vermoed wel hetgene wat jij zegt,namelijk geen stroom bij losse stekker.

Heb je je temp sensor boven op het thermostaat huis al eens doorgemeten?

Deze moet rond de 300 tot 400Ohm hebben dacht ik zo bij koud blok met een temp van rond de 5/10 graden.

Even een hele andere brainwave:

Ik weet niet of je motor hier gelijk van afslaat, maar je kan het even bekijken.

Je kan het maar uitgesloten hebben:

Heb je een Vacuumvervroeger op je verdelerbehuizing?

Trek dan even het slangetje daarvan van je spruitstuk en zuig er eens aan.

Je mag nu geen lucht kunnen aanzuigen en in de verdeler moet je de boel zien bewegen.

Terug
Naar boven