• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motor reviseren of 2e hands blok

D.J.R.

Post vaak
Wat kost het om een vectra b Z18XE blok te laten reviseren?

Is een 2e hands blok verstandig of beter te laten reviseren.

Dit omdat mijn blokkie erg veel olie verbruikt zit ik er over te denken om of een 2e hands motor met weinig km te nemen en anders toch mijn blok te laten reviseren.

Maar wil graag wat richt prijzen weten.

Dirkjan

er word maandag als de kop eraf is gekeken naar de staat van de cillinderwanden en er word benzine boven op de zuigers gezet,,dit laat men dan staan een volle nacht . de kenner weet als dit weg loopt naar het carter dat er dan echt wat mis is met de zuigerveren ..

let wel hij staat niet bij een beun he hij staat bij een erkende VAK GARRAGE en word fris gemaakt ONDER VOLLE GARRANTIE .

DUS WAT WIL JE MEER ???

neem mijn eigen blok alleen in mijn eigendoms tijd is Wim v6 er aan geweest verder allen de APK ieder blijft er af,maar gezien mijn gezondheid heb ik na dat ik hem met de vakantie heb stuk gemaakt bij Willam laten opfrissen ben er wel alle dagen bij betrokken geweest en had de regie zelf in handen .

en neem van mij aan hij loopt beter als ooit tevoren ..

ik had een ruil Airco pomp mee laten monteren deze lekte toch ook weer dus heb besloten er een splinternieuwe opte zetten en deze heeft Wilam ook het systeem afgeperst en opnieuw gevuld voor 55€ dus top van Willam Vak garage Nieuw-Vennep en ja zie dit maar als een aanbeveling

Bert

er word maandag als de kop eraf is gekeken naar de staat van de cillinderwanden en er word benzine boven op de zuigers gezet,,dit laat men dan staan een volle nacht . de kenner weet als dit weg loopt naar het carter dat er dan echt wat mis is met de zuigerveren ..

let wel hij staat niet bij een beun he hij staat bij een erkende VAK GARRAGE en word fris gemaakt ONDER VOLLE GARRANTIE .

DUS WAT WIL JE MEER ???

neem mijn eigen blok alleen in mijn eigendoms tijd is Wim v6 er aan geweest verder allen de APK ieder blijft er af,maar gezien mijn gezondheid heb ik na dat ik hem met de vakantie heb stuk gemaakt bij Willam laten opfrissen ben er wel alle dagen bij betrokken geweest en had de regie zelf in handen .

en neem van mij aan hij loopt beter als ooit tevoren ..

ik had een ruil Airco pomp mee laten monteren deze lekte toch ook weer dus heb besloten er een splinternieuwe opte zetten en deze heeft Wilam ook het systeem afgeperst en opnieuw gevuld voor 55€ dus top van Willam Vak garage Nieuw-Vennep en ja zie dit maar als een aanbeveling

Bert

We hebben de auto op de brug gehad en het enigste wat gebeuren moet zijn de stabilisatie rubbers want die zijn helemaal af gescheurd en 4 bandjes.

Wat ik allemaal gedaan hebt aan de auto zijn: Nieuw contact slot €125,-,nieuw dynamo zelf er in gezet €120,-,airco condensor €80,-,olie filter behuizing laten vervangen €170,-,ABS zelf gerepareerd €6,-,Airbag stuur vervangen zelf gedaan €50,-.

Nu gaan we nog even kijken waar de olie lekkage vandaan komt door middel van inlaat en uitlaat er af te schroeven en kijken of er olie aanwezig is. zo ja waarschijnlijk klephoedjes of zo iets gescheurd en dan gaan we kop revisie doen.

Is dit het niet komt het van de zuiger veren vandaan.

Dan is motor revisie volgens mij erg duur.

Ik kan een Z18XE blok kopen met 95 dkm en 3 maanden garantie voor €950,- + €200,- statiegeld bij in leveren van m'n oude blok.

En als we dat doen gooien we gelijk een nieuw koppelingset in.

Maar al met al het blijf een moeilijke keus.

Wat zouden jullie doen en ja wil deze auto nog wel een tijdje blijven rijden.

Dirkjan

We hebben de auto op de brug gehad en het enigste wat gebeuren moet zijn de stabilisatie rubbers want die zijn helemaal af gescheurd en 4 bandjes.

Wat ik allemaal gedaan hebt aan de auto zijn: Nieuw contact slot €125,-,nieuw dynamo zelf er in gezet €120,-,airco condensor €80,-,olie filter behuizing laten vervangen €170,-,ABS zelf gerepareerd €6,-,Airbag stuur vervangen zelf gedaan €50,-.

Nu gaan we nog even kijken waar de olie lekkage vandaan komt door middel van inlaat en uitlaat er af te schroeven en kijken of er olie aanwezig is. zo ja waarschijnlijk klephoedjes of zo iets gescheurd en dan gaan we kop revisie doen.

Is dit het niet komt het van de zuiger veren vandaan.

Dan is motor revisie volgens mij erg duur.

Ik kan een Z18XE blok kopen met 95 dkm en 3 maanden garantie voor €950,- + €200,- statiegeld bij in leveren van m'n oude blok.

En als we dat doen gooien we gelijk een nieuw koppelingset in.

Maar al met al het blijf een moeilijke keus.

Wat zouden jullie doen en ja wil deze auto nog wel een tijdje blijven rijden.

Dirkjan

ligt eraan je weet nooit precies wat je koopt met een 2de hands blok.

goed reviseren of vernieuwen voor nieuw doe ik bijna altijd.

kop reviseren kost +/- € 450

onderblok homen +/- € 100

zuigers +/- € 150 per stuk

diverse lagers, pakkingen enzo. +/- € 300

ligt eraan je weet nooit precies wat je koopt met een 2de hands blok.

goed reviseren of vernieuwen voor nieuw doe ik bijna altijd.

kop reviseren kost +/- € 450

onderblok homen +/- € 100

zuigers +/- € 150 per stuk

diverse lagers, pakkingen enzo. +/- € 300

ik heb met de vakantie mijn vectra blok kapot getrokken,dus dan sta je ook wat ga ik doen .

nou heb ik een x16xel met 139.000gelopen ,voor de vakantie nieuwe koppeling en distributie ,en beurt (zelfgedaan) auto is voor de rest in nieuwe staat.

en daar sta je dan langs de duitse autobaan stuk .

netjes via de verzekering naar huis met leen auto caravan er achter,auto netjes naar de bevriende garage gebracht .

en dan moet je gaan kijken wat ga ik doen had 2 blokje gevonden een met 114.000km met nap €500 en een met 140.000km €350 beide in het oosten van het land motoren met garrantie .

nou reken is 100€ om het thuis te krijgen 200€ om zo,n blokje fris te krijgen (distributie waterpomp en olie ,bougie,s en zo ) en dan moet het er nog in en afwachten hoe en of wat is het ?????

dus prijs samen gesteld van mijn blok te repareren let op

16 nieuwe kleppen hydro stoters klepseals kop afgeperst en net schoongemaakt de koppakking was netjes heel , kop gereinigd . rekbouten kop set nokken as lagers ,verder onder blok aan gepakt

kruk as lagers en keeringen zuigers er uit genomen en voor zien van de standaard nieuwe zuigerveren , boel los nemen en opbouwen kwan uit bij de vakgarage op 1400€ met een half jaar 100% garantie op die motor en op het gaan branden van controlle lampjes.

prijs bevriend afgerond op 1000€ rond zonder factuur wel de garrantie op papier .

ik ben blij dat ik het zo gedaan heb is ook Airco pomp verwisseld door mij aangeleverd en is bij rep afgevuld .

ik heb een super mooi draaiend blok en een 98 er station met een zeg maar nieuw blok en dito koppeling .

dus wat is wijs doe je voordeel met dit verhaal een goed blok kost 500/600€ en dan begin je pas .

Bert

ik heb met de vakantie mijn vectra blok kapot getrokken,dus dan sta je ook wat ga ik doen .

nou heb ik een x16xel met 139.000gelopen ,voor de vakantie nieuwe koppeling en distributie ,en beurt (zelfgedaan) auto is voor de rest in nieuwe staat.

en daar sta je dan langs de duitse autobaan stuk .

netjes via de verzekering naar huis met leen auto caravan er achter,auto netjes naar de bevriende garage gebracht .

en dan moet je gaan kijken wat ga ik doen had 2 blokje gevonden een met 114.000km met nap €500 en een met 140.000km €350 beide in het oosten van het land motoren met garrantie .

nou reken is 100€ om het thuis te krijgen 200€ om zo,n blokje fris te krijgen (distributie waterpomp en olie ,bougie,s en zo ) en dan moet het er nog in en afwachten hoe en of wat is het ?????

dus prijs samen gesteld van mijn blok te repareren let op

16 nieuwe kleppen hydro stoters klepseals kop afgeperst en net schoongemaakt de koppakking was netjes heel , kop gereinigd . rekbouten kop set nokken as lagers ,verder onder blok aan gepakt

kruk as lagers en keeringen zuigers er uit genomen en voor zien van de standaard nieuwe zuigerveren , boel los nemen en opbouwen kwan uit bij de vakgarage op 1400€ met een half jaar 100% garantie op die motor en op het gaan branden van controlle lampjes.

prijs bevriend afgerond op 1000€ rond zonder factuur wel de garrantie op papier .

ik ben blij dat ik het zo gedaan heb is ook Airco pomp verwisseld door mij aangeleverd en is bij rep afgevuld .

ik heb een super mooi draaiend blok en een 98 er station met een zeg maar nieuw blok en dito koppeling .

dus wat is wijs doe je voordeel met dit verhaal een goed blok kost 500/600€ en dan begin je pas .

Bert

Ja ik zit met het zelfde dilemma. mijn motor lust ook wel een beetje olie.

Het is nog niet schrikbarend ongeveer 1 liter op 3500 a 4000 kilometer.

Helaas is dat bij mij niet het enige. heb ook een beginnend spruitstuk lek.

Denk dat ik mijn blok in februari eens grondig onder handen neem.

spruitstuk maken uitzoeken waar het olie verbruik vandaan komt.

en nieuwe distributie riem enz.

In het ergste geval zal bij mij de kop er af moeten ivm lekke spruitstuk.

wat is jou olie verbruik dan??

Ja ik zit met het zelfde dilemma. mijn motor lust ook wel een beetje olie.

Arjontje

met een olie verbruik van 1 liter op 3500 a 4000 km zou ik me absoluut niet druk maken vele x16xel en Omega,s doen 1 liter op 1000 a 1500 km en dat is volgens de Dealer //TOELAATBAAR ,

dus dan de overige problemen aan pakken en ik zou het zo laten ..

D.J.R./ 950€ voor een blok wat je niet kent >>> dan de nieuwe distributie en waterpomp er op komt dat blok op 11 a 1200 € ik vind het aan de prijs hoor ja 3 maanden garrantie dat kon ik ook hebben maar het is ingebouwd en na 1000 of meer km blijkt hij of niet goed of lekker olie te lusten en dan ????

koppeling steje 150€ 4 banden ook 250€ ik vind dit een heel moeilijke keuze de mijne met de vectra vond ik makkelijker mijn blok was domweg gewoon goed door overbelasting kapot getrokken uitlaat kleppen verbrand ..

ik wens je hier veel wijsheid in !! overweeg is verkoop en wat retour kopen met minder km,s en mogelijk 3 mnd volle garrantie zal je dan veel meer kwijt zijn dit gaat je ook tegen de 2000€+ kosten

Arjontje

met een olie verbruik van 1 liter op 3500 a 4000 km zou ik me absoluut niet druk maken vele x16xel en Omega,s doen 1 liter op 1000 a 1500 km en dat is volgens de Dealer //TOELAATBAAR ,

dus dan de overige problemen aan pakken en ik zou het zo laten ..

D.J.R./ 950€ voor een blok wat je niet kent >>> dan de nieuwe distributie en waterpomp er op komt dat blok op 11 a 1200 € ik vind het aan de prijs hoor ja 3 maanden garrantie dat kon ik ook hebben maar het is ingebouwd en na 1000 of meer km blijkt hij of niet goed of lekker olie te lusten en dan ????

koppeling steje 150€ 4 banden ook 250€ ik vind dit een heel moeilijke keuze de mijne met de vectra vond ik makkelijker mijn blok was domweg gewoon goed door overbelasting kapot getrokken uitlaat kleppen verbrand ..

ik wens je hier veel wijsheid in !! overweeg is verkoop en wat retour kopen met minder km,s en mogelijk 3 mnd volle garrantie zal je dan veel meer kwijt zijn dit gaat je ook tegen de 2000€+ kosten

Ja daar ben ik met je eens maar weet nu wat ik heb aan mijn auto en dat weet je niet als ik een andere vectra terug koop ook al zit er 3 maanden garantie op.

Maar wat kost dan ongeveer een blok te laten reviseren?

Dirkjan

Ja daar ben ik met je eens maar weet nu wat ik heb aan mijn auto en dat weet je niet als ik een andere vectra terug koop ook al zit er 3 maanden garantie op.

Maar wat kost dan ongeveer een blok te laten reviseren?

Dirkjan

@arjontje wrote:Ja ik zit met het zelfde dilemma. mijn motor lust ook wel een beetje olie.

Als ik jou was zou ik niet echt zorgen maken.

Die van mij verbruikt 1 liter op z'n 1000 km.

Laats nog gepeild en bij gevuld tot aan max en ff de tank vol gegooid.

Nu rij ik 550 km met volle tank en heb heb nogmaals getankt en daarna gepeild en olie stond onder in de min dus z'n 1000km moet ik weer olie bij vullen.

@arjontje wrote:Ja ik zit met het zelfde dilemma. mijn motor lust ook wel een beetje olie.

Als ik jou was zou ik niet echt zorgen maken.

Die van mij verbruikt 1 liter op z'n 1000 km.

Laats nog gepeild en bij gevuld tot aan max en ff de tank vol gegooid.

Nu rij ik 550 km met volle tank en heb heb nogmaals getankt en daarna gepeild en olie stond onder in de min dus z'n 1000km moet ik weer olie bij vullen.

Ja ik heb er ook de volle vertrouwen in dat Willam hem helemaal in orde maakt.

Je komt daar binnen en je wordt door hem al goed ontvangen.

Hij neemt alle tijd voor je en legt het netjes uit.

Zo zie je ze niet vaak want ben al eens een paar keer besodemieterd geweest door zulk lui.

Maar laten we het maar fifty fifty houden.

En hopelijk niks zit in het onderblok.

Dirkjan

Terug
Naar boven